Digital systemkamera, vilken skall man ha???

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Behöver lite hjälp nu.
Skall köpa ny systemkamera och har suttit och funderat på Canon 300D, 10D och Nikons D70.

Finns det fler grymma kameror som ni rekommenderar, lite tips etc etc. vore trevligt.

Är inne på att köpa begagnat och eftersom den nya 20D kommer i slutet av mpnaden och hamnar på samma pris som 10D så vet jag att 10D kommer sjunka avsevärt i andrahandspris.

Jaja, hjälp mig lite ni som fotar mycket.

Tack:)

Av dessa 3 så skulle jag klart välja 10:an.
Nu äger jag en 10:a själv och har endast hållt i och testat dom andra modellerna snabbt så jag vet inte mycket om dom andras brister/fördelar.

Dock fick jag intrycket av både 300 och D70 att dessa var lite "plastiga".
Skall man lägga upp över 10.000:- för en kamera så vill man ju att det skall vara lite "känsla" i den med!

Mellan 300 och D70 så tror jag mera att det är en smaksak!
Vissa gillar R1:an mera än Gixxern och vissa gillar Canon mera än Nikon.

Sedan så finns ju Fujifilm´s S2 med men den skulle jag inte rekomendera alls!

Ravetrancer skrev:
Behöver lite hjälp nu.
Skall köpa ny systemkamera och har suttit och funderat på Canon 300D, 10D och Nikons D70.

Tack:)

Har du deg så är väl EOS 10 inte så dum.
Om det står mellan 300 och D70 så vinner D70 enkelt på snabbhet!

/Martan

Inte 300D iaf. Har en god vän som är fotograf och han bytte den till en D70. Han var missnöjd med bildkvaliten som jag förstod det. Själv har jag alltid kört med Nikons vanliga systemkameror och varit grymt nöjd.

Säg så här, har du någon "vanlig" systemkamera innan? Någon i släkten?

Det har ju med tillgänglighet i objektiv att göra, nu kan jag inte mycket om Nikon och Canon har olika fattningar för att smidigt kunna fästa dina tidigare objektiv.

Inte helt oviktigt att tänka på då objektiv oftast kan vara dyra, och har man då möjlighet att fixa på annat vis så ska man vara glad!

Annars är jag mycket nöjd med min C2100 UZ, även om den inte är en systemkamera och har några år på nacken så är 10x optisk zoom och bra makrolägen fint för en amatörfotograf som vi verkligen kan kalla amatör! Skulle jag ha råd att byta så är jag faktiskt inne på samma kameror som du, men då min bror alltid fotat med Nikon och äger en del Nikonobjektiv så blive det väl en sådan. Inte för att vi bor nära varandra, men ändå...

Jag använder en Canon D30 vilket är en avsevärt äldre och "sämre" modell. Dock har den en gedigen och kvalitetinriktad känsla. En sak som jag med lätthet kan säga är att jag tror inte att jag någonsin kan göra rättvisa mot kamerans kvalite eller funktioner, jag är inte tillräckligt bra helt enkelt.

Jag tycker att man bör ha detta i åtanke när man köper kameror i den prisklassen. Titta därför på andra faktorer som är viktiga för ditt användande, som ovan skrev, tillgång till objektiv, batterier osv osv.

Lycka till!

Allt är egentligen beroende på vad kameran skall användas till.

Actionfotografering, där kameran ofta utsätts för oöm behandling, kräver ett stabilt chassie. Varken 300D eller D70 har ett sådant, även om D70 är ljusår bättre än 300D. Däremot 10D och den kommande 20D, har båda metallchassien som tål både stötar och fukt.

När det gäller tillgången av objektiv, så är utbudet ungefär detsamma mellan Canon och Nikon. Båda tillverkarna tillverkar optik i absoluta världsklass, fast Nikons optik är ett par snäpp dyrare än Canons, om vi ser till extrafunktioner som bildstabilisering och dylikt. Dock är utbudet av Canon- och Nikon-anpassad optik från andra tillverkare i stort sett likvärdig för de båda, med endast väldigt små prisdifferanser. Många gånger är ett objektiv från t.ex. Sigma minst lika bra, men framförallt mycket billigare, än motsvarande modell från Canon/Nikon själv.

Jag säger som jag brukar; åk till en fotoaffär och känn på grejerna. Du märker ganska snart vilken som känns bäst i handen.

Josafan skrev:
Jag använder en Canon D30 vilket är en avsevärt äldre och "sämre" modell. Dock har den en gedigen och kvalitetinriktad känsla. En sak som jag med lätthet kan säga är att jag tror inte att jag någonsin kan göra rättvisa mot kamerans kvalite eller funktioner, jag är inte tillräckligt bra helt enkelt.

Jag tycker att man bör ha detta i åtanke när man köper kameror i den prisklassen. Titta därför på andra faktorer som är viktiga för ditt användande, som ovan skrev, tillgång till objektiv, batterier osv osv.

Lycka till!
sålde precis min D30, det e därför jag skall ha nyare....:)

Ravetrancer skrev:
Behöver lite hjälp nu.

Finns det fler grymma kameror som ni rekommenderar, lite tips etc etc. vore trevligt.

Har du ÄCKLIGT mycket med pengar på hög så kan du ju alltid kika på Canon
EOS D1 Mark II. Riktigt grym kamera med allt man kan önska sig och lite till.
Dock i en prisklass som gör att man knappt ens vågar andas på den som vanlig
dödlig människa...

[Akryl]*Amid skrev:
Har du ÄCKLIGT mycket med pengar på hög så kan du ju alltid kika på Canon
EOS D1 Mark II. Riktigt grym kamera med allt man kan önska sig och lite till.
Dock i en prisklass som gör att man knappt ens vågar andas på den som vanlig
dödlig människa...
Kanske finns en Canon 1Ds för bra pengar, den e jag mest sugen på:)

Ravetrancer skrev:
Kanske finns en Canon 1Ds för bra pengar, den e jag mest sugen på:)

Jo, Ds-modellen är inte helt fel heller, även om den är "gammal" :)
Eftersom jag kommer med så bra tips kan du ju ge mig din gamla skruttiga
D30 som tack. :brinnerup

// AA - utan digital systemare

Måste bara försvara 300D lite med tanke på inläggen ovan.
Är amatör men för mig räcker 300D mer än väl och 10D har väl i princip bara ett bättre hölje än 300D så varför man ska slänga en massa extra pengar på den förstår jag inte. 1D är för proffs och folk som vill ha det värsta, inget för amatörfotografen.

Jag skulle hellre köpa en 300D och lägga pengarna på vettiga objektiv än att köpa en 10D.

sandstream skrev:
Måste bara försvara 300D lite med tanke på inläggen ovan.
Är amatör men för mig räcker 300D mer än väl och 10D har väl i princip bara ett bättre hölje än 300D så ska slänga en massa extra pengar på den förstår jag inte. 1D är för proffs och folk som vill ha det värsta, inget för amatörfotografen.

Jag skulle hellre köpa en 300D och lägga pengarna på vettiga objektiv än att köpa en 10D.

Att 1D är för proffs och folk med massor av pengar håller jag med om, men
att det inte finns någon anledning att köpa en 10D istf. 300D håller jag inte
med om. Om man fotar mycket så ger ett robust hus väääldigt mycket tillbaka.
Jag prövade själv att köpa en billigare kamera för att jag bara var hobby-
fotograf. Jag köpte en 300 (ja, gammal hederlig kamera med film) Efter ett
år och 150 rullar film så fanns det nog inte något reglage på kameran som inte
var glappt. Jag investerade då i en begagnad EOS5 som gått ca 40 rullar och
som jag kanske kört 80 rullar igenom (fotar inte så mycket längre) och på den
märks det knappt att man använt den! Så, det kan vara värt att köpa något
som är lite dyrare och mer robust om man har tänkt använda den flitigt.

Japp! :tummenupp

Men för mig som fotar 1 gång per vecka har 300D fungerat utmärkt i 8-9 månader :D

Det finns vissa funktioner på 10D som inte finns på 300D, t.ex. AI Servo. På 10D kan man aktivera den funktionen manuellt i vilket läge som helst, men på 300D fungerar den enbart i "idrotts-läget", där man inte kan styra slutartider och bländaröppningar själv.

AI Servo är ett måste vid sportfotografering i allmänhet, och i synnerhet för roadracing. Funktionen fungerar som så att kameran kontinuerligt fokuserar på det objektet du följer med.

"Det som blir dyrast i längden är oftast det som var billigt i inköp"

Kanske ett dumt citat i tråden eftersom pris och kvalité inte alltid är samma sak. Men är man dumsnål och tänker spara några tior på en modell som är lite billigare i kvalitéten också så kommer man få äta upp det senare.

Men jag tjatar fortfarande om kringutrustningen, har man gott om objektiv i sin omgivning som man kan nyttja så är det värt massor! Ett objektiv börjar ju kosta runt 4' och springar snabbt upp över 10', och då har vi inte börjat prata Tele ännu...

Blixt?

Digitalkameror!

Beror på vad du ska fotografera! Nikon D70 är väldigt snabb 3 bilder per/sek med sjysst kvalite även på snabba Mål! typ mc,flyg mm

- Lösa batteri packen (ny = många bilder)
- Lite plastig
- Dyr

+ Lättanvänd (menyer+ inställningar)
+ Snabb (startid,bilder,bättre än D100)
+ Lätt att fotografera med även som amatör

Rekomenderar Nikons D70 se även test resultat!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT