Digital kompaktkamera

Jag har haft ett par Canon kompaktkameror nu. Båda har gett bra bilder och det kommer den där med göra utan problem. Tyvärr har jag haft otur med dem. På den första gav bildsensorn upp utan vidare och den andra gav linsmotorn (linsen ville inte vara med längre) upp. Det är kanske normalt men jag tänkte prova något annat märke nästa gång!

Blip. Misstänker att du hade någon av deras Ixus kameror? Tyvärr
är div olika linsfel överrepresenterat för Canons Ixus. Vi säljer knappt Ixus i butiken dör jag jobbar, ändå är det nästan enbart dessa som kommer tillbaka.

Jag har en annan billigare powershot-modell som jag är nöjd med.

http://www.imaging-resource.com/ har en massa bra info.
Där kan man tex jämföra olika kamerors testbilder bredvid varandra. (Klicka på "Compare Sample Images".)

En viktig sak som skiljer bra/dåliga - dyra/billiga kameror från varandra är hur mycket ljus de behöver.
I bra ljus ger de flesta kameror hyggliga bilder.
Men i lite svagare ljus måste man öka ISO-talet (=brusigare/grynigare bild), och/eller öka
exponeringstiden (=mer rörelseoskärpa), och/eller ha större bländaröppning (=sämre
skärpedjup) på en ljusokänsligare kamera.
En bra tumregel är att större bildsensor ("CCD size") ger bättre bilder i svagt ljus.
Jämför testbilder med olika ISO-tal. I sämre ljus behöver man de högre ISO-talen.

Blip. Misstänker att du hade någon av deras Ixus kameror? Tyvärr
är div olika linsfel överrepresenterat för Canons Ixus. Vi säljer knappt Ixus i butiken dör jag jobbar, ändå är det nästan enbart dessa som kommer tillbaka.

Den senaste var helt riktigt en IXUS. Den tidigare var en Powershot men den levde lite längre och hårdare än ixusen i alla fall.

Som jag sa så är inte dessa haverier kvalitativa för canon som märke men lite surt är det i alla fall för mej som privatkonsument. Extra surt att jag är så slarvig att jag inte hittade kvittot på IXUSEN!

Ett tips kan ju vara att gå in på www.fotosidan.se och läsa alla recensioner som finns där. Det är vanligt folk som recenserar prylar dom själva använder. Det är otroligt snyggt och smidigt strukturerat, och det finns alla möjliga typer av kategorier, från kamerahus till stativ, ryggsäckar och tillbehör :tummenupp

Ett tips kan ju vara att gå in på www.fotosidan.se och läsa alla recensioner som finns där. Det är vanligt folk som recenserar prylar dom själva använder. Det är otroligt snyggt och smidigt strukturerat, och det finns alla möjliga typer av kategorier, från kamerahus till stativ, ryggsäckar och tillbehör :tummenupp

Fanns tyvärr inget om "min" kamera, men hygglo ändå.

Jag har en sådan.
Hade en ixus 500 innan.

Har inget att anmärka på den. Fungerar fint i autoläget eller manuellt om man vill trixa.

Otroligt skönt att kunna ställa in effekten på blixten vilket man inte kunde på ixusen.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back