Digital Däcktrycksövervakning?

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012

Någon som kör med detta eller liknande på bana? Verkar smidigt:)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nä glöm det :)

aldrig sett någon använda något sådant. Lägg dina pengar på däck istället ;)

däcktryck går man efter däcktillverkarnas rekommendationer och sen finjusterar man efter eget tempo och den aktuella temperaturen.

du kan köpa en ir-mätare eller ännu hellre mätpenna (för att få tempen inne i däcket istället för på ytan) för att kolla vilken däcktemperatur du har när du avslutar ett körpass, givetvis kollar du även vilket däcktryck du har vid samma tillfälle. Snacka med däckgubbar som ofta finns på plats för info ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är totalt onödigt att veta temp och tryck medan man kör, vad ska man göra åt det då? Det där ger bara nackdelar, med högre roterande ofjädrad massa.

På gathojen, där risken för punka är betydligt större, kan det ha sina fördelar, eftersom det inte alltid är så lätt att känna att trycker sjunker, i synnerhet inte rakt fram i ett för njutning anpassat tempo :hihi
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Haha, Ni har övertygat mig :)
Jag gillar prylar, verkade så mysigt att se trycket på en liten display i depån ist för att kolla trycket manuellt ;)
Men skönt.. nu sparar jag 2500kr till däck ist:hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Instämmer, jag har TPMS inbyggt i hojen och är det någon gång jag inte tittar på den så är det på banan. Däremot som tidigare sagt bra på väg om jag skulle få punka.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Riktigt irriterande skit skulle jag vilja sammanfatta det med! Har ett liknande system inbyggt i bilen och det ställer till det som fan när man ska köpa nya fälgar tex. Efter några år är batterierna i sensorerna slut och då kan de börja krånga och man blir tvungen att byta sensorer (kränmga av och på däcken samt balansera om) för att slippa varningar. Vilket djävla otyg rent ut sagt!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett bra system i bilracing när det övervakas från depån, Nascar och Indy fick det tidigt bevisat att det funkade bra och sparade bilar, de pittade bilarna om trycket sjönk, dyrt med en murträff pga "smygpunka".
På egen race-mc så känner man nog (förhoppningsvis) av ett minskande tryck i däcken. Det kan vara intressant om man har en logger förvisso om man vill kapa några hundradelar.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Jag menade givetvis inte att man ska sitta och kolla däcktryck medans man kör alltså..:lol utan när man står still och inte orkar kolla trycket manuellt:hihi
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Riktigt irriterande skit skulle jag vilja sammanfatta det med! Har ett liknande system inbyggt i bilen och det ställer till det som fan när man ska köpa nya fälgar tex. Efter några år är batterierna i sensorerna slut och då kan de börja krånga och man blir tvungen att byta sensorer (kränmga av och på däcken samt balansera om) för att slippa varningar. Vilket djävla otyg rent ut sagt!
Håller med till 100% ännu en pryl som bara är onödig på bilar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Riktigt irriterande skit skulle jag vilja sammanfatta det med! Har ett liknande system inbyggt i bilen och det ställer till det som fan när man ska köpa nya fälgar tex. Efter några år är batterierna i sensorerna slut och då kan de börja krånga och man blir tvungen att byta sensorer (kränmga av och på däcken samt balansera om) för att slippa varningar. Vilket djävla otyg rent ut sagt!
Hmm, vi har sånt i bilarna, och mig veterligen sitter det inga sensorer i dom, dom verkar mäta omkretsen mha ABS-ringarna, och blir det för lågt tryck så blir ju omkretsen mindre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hmm, vi har sånt i bilarna, och mig veterligen sitter det inga sensorer i dom, dom verkar mäta omkretsen mha ABS-ringarna, och blir det för lågt tryck så blir ju omkretsen mindre.
Finns båda varianterna. De med trycksensor i hjulen har krånglat på många bilar men är mer exakta än de som bara går på hjulhastighet.

På en hoj blir det svårt att ha någon som helst tillförlitlighet om man mäter hjulhastighet. Omkretsen ändras ju så fort man svänger. Samtidigt så är det ändå en helt onödig pryl. Om det funnits några för under 500 spänn som är kopplade till en varningslampa på instrumentpanelen så hade det varit lite intressant. Givet att kvalitén är god och att man bara behöver ladda dem någon gång per år.

För bana fyller det noll funktion.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Riktigt irriterande skit skulle jag vilja sammanfatta det med! Har ett liknande system inbyggt i bilen och det ställer till det som fan när man ska köpa nya fälgar tex. Efter några år är batterierna i sensorerna slut och då kan de börja krånga och man blir tvungen att byta sensorer (kränmga av och på däcken samt balansera om) för att slippa varningar. Vilket djävla otyg rent ut sagt!
Känns igen.
Hyrde en bil i Helsingborg för att köra till Höganäs. Kommit precis ut på 111:an , 3-filsväg med mitträcke då jag ser Däcktryckvarning, en Gul "avskuren däckprofil" lyser på instrumentpanelen.......
Jag biter ihop och kör vidare 2 mil till Preem vid infarten till Höganäs. För det känns inget konstigt med bilen. Kör in och lånar tryckmätare påfyllare.
Och läser på bilen att däcktrycket ska anpassas till last, tror det var från 2,3 bar till 3,0 bar.
(Som mest mig förare + dam + bagage < 200kg)
Och börjar kontrollera. Tre däck 3,0 bar, sänker till 2,5 bar. Ett däck 2 bar höjer till 2,5.
Lämnar in tryckmätaren på macken. Kör vidare med samma lysande Gula däcktryckvarning. :finger
Nu vet jag i alla fall att jag har ingen punka. :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns båda varianterna. De med trycksensor i hjulen har krånglat på många bilar men är mer exakta än de som bara går på hjulhastighet.

På en hoj blir det svårt att ha någon som helst tillförlitlighet om man mäter hjulhastighet. Omkretsen ändras ju så fort man svänger. Samtidigt så är det ändå en helt onödig pryl. Om det funnits några för under 500 spänn som är kopplade till en varningslampa på instrumentpanelen så hade det varit lite intressant. Givet att kvalitén är god och att man bara behöver ladda dem någon gång per år.

För bana fyller det noll funktion.
Jag ser överhuvudtaget inte funktionen, oavsett teknik, som något man ställer däcktrycket efter, utan något som enbart är till för att varna om något är rejält snett. Hojen har sensorer, och ska räkna ut något slags referensvärde vid +20, solen i ryggen, nyrakad hamster och lätt motvind, men det diffar in princip alltid lite från vad min däcktrycksmätare säger. Men som sagt, vid (pys)punka är det klockrent, jag har provat både med hoj och bil.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Känns igen.
Hyrde en bil i Helsingborg för att köra till Höganäs. Kommit precis ut på 111:an , 3-filsväg med mitträcke då jag ser Däcktryckvarning, en Gul "avskuren däckprofil" lyser på instrumentpanelen.......
Jag biter ihop och kör vidare 2 mil till Preem vid infarten till Höganäs. För det känns inget konstigt med bilen. Kör in och lånar tryckmätare påfyllare.
Och läser på bilen att däcktrycket ska anpassas till last, tror det var från 2,3 bar till 3,0 bar.
(Som mest mig förare + dam + bagage < 200kg)
Och börjar kontrollera. Tre däck 3,0 bar, sänker till 2,5 bar. Ett däck 2 bar höjer till 2,5.
Lämnar in tryckmätaren på macken. Kör vidare med samma lysande Gula däcktryckvarning. :finger
Nu vet jag i alla fall att jag har ingen punka. :)
Om man har övervakning utan mätare så måste man nolla systemet när man har korrekt tryck runt om, så att bilen förstår vad som är normalläge. Antingen med en fysisk knapp i bilen, eller via en meny, det brukar vara ganska enkelt. Mina bilar har tom påmint mig om att kontrollera och bekräfta med jämna mellanrum :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man har övervakning utan mätare så måste man nolla systemet när man har korrekt tryck runt om, så att bilen förstår vad som är normalläge. Antingen med en fysisk knapp i bilen, eller via en meny, det brukar vara ganska enkelt. Mina bilar har tom påmint mig om att kontrollera och bekräfta med jämna mellanrum :tummenupp
Detta överstiger tydligen personalkompetensen hos uthyraren !
För det är inte första gången jag råkat ut för det här
och förra gången fick jag kommentaren att det här (lysande gul däckprofil) kommer när vi byter till vinterdäck.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Detta överstiger tydligen personalkompetensen hos uthyraren !
För det är inte första gången jag råkat ut för det här
och förra gången fick jag kommentaren att det här (lysande gul däckprofil) kommer när vi byter till vinterdäck.
Självklart kommer det när dom byter till vinterdäck, eftersom dom har olika omkrets, då blir systemet upprört! Om det nu inte är så att det är sensorberoende, och vinterfälgarna inte har någon sensor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Självklart kommer det när dom byter till vinterdäck, eftersom dom har olika omkrets, då blir systemet upprört! Om det nu inte är så att det är sensorberoende, och vinterfälgarna inte har någon sensor.
Hur märker / mäter sensorn att däcket har annan omkrets ?
Ultraljud ?
Radar ?
Eller ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur märker / mäter sensorn att däcket har annan omkrets ?
Ultraljud ?
Radar ?
Eller ?
Har hjulen sensorer så behöver dom ju inte räkna på omkretsen ;) Har dom inte det så kan dom jämföra mha ABS-kransarna. En normal bil har olika belastning på fram och bakaxlarna, och olika däckdimensioner komprimeras olika mycket, så är systemet kalibrerat/nollat för ett läge, och det förändras, så kommer det om inte varna för punktering, så åtminstone påpeka att man bör se över grejerna och trycka ok.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har hjulen sensorer så behöver dom ju inte räkna på omkretsen ;) Har dom inte det så kan dom jämföra mha ABS-kransarna. En normal bil har olika belastning på fram och bakaxlarna, och olika däckdimensioner komprimeras olika mycket, så är systemet kalibrerat/nollat för ett läge, och det förändras, så kommer det om inte varna för punktering, så åtminstone påpeka att man bör se över grejerna och trycka ok.
Fattar.
Börjar höger hjuls ABS-krans skicka in 10 % fler pulser än vänster hjuls ABS-krans så är det punka på höger hjul.
Fiffigt !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top