Differens däcksdimension

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda VTR1000F
Jag har en Suzuki SV 650s som enligt boken ska ha däcksdimensionerna
Fram: 120/60
Bak: 160/60

Kan det funka att slänga på ett 180 däck bak och ha kvar 120 fram, eller blir differensen för stor? Med andra ord, kan jag få problem om jag gör detta?
Hörde att för stora dim. skillnader kan innebära trubbel om man går för långt ner i en kurva.

MVH

// Tobbe

Last edited:
Det är inte differensen fram-bak som är problemet (de flesta klass 7 hojarna har 120 fram och 180 bak), utan att din bakfälg är för smal för 180-däck, sen kan det nog vara lite tight med avståndet inne i svingen också, vet ej riktigt.

Men, visst, finns det utrymme i svingen och du hittar en bredare bakfälg som passar, så kan du säkert kränga på 180 bak. Men varför? SV:n svänger bra med 160-däcket bak. :yoparty

Marcus skrev:
Det är inte differensen fram-bak som är problemet (de flesta klass 7 hojarna har 120 fram och 180 bak), utan att din bakfälg är för smal för 180-däck, sen kan det nog vara lite tight med avståndet inne i svingen också, vet ej riktigt.

Men, visst, finns det utrymme i svingen och du hittar en bredare bakfälg som passar, så kan du säkert kränga på 180 bak. Men varför? SV:n svänger bra med 160-däcket bak. :yoparty
Sant, jag har inte haft några problem att svänga med mit 160 däck... Det hade nog fått plats med ett 180.
Ville bara kolla vad andra sa, så då tar jag nog och låter det vara 160 i fortsättningen med.
Tack för hjälpen.

Dangerous_Dave skrev:
Sant, jag har inte haft några problem att svänga med mit 160 däck... Det hade nog fått plats med ett 180.
Ville bara kolla vad andra sa, så då tar jag nog och låter det vara 160 i fortsättningen med.
Tack för hjälpen.

Generellt om man kränger på ett nummer för stort bakdäck (t.ex 180 på 5 tums fälg) så kommer det visserligen ofta att gå, men profilen på däcket blir inte den tänkta (däcket blir "toppigare"/högre än tillverkaren tänkt sig) och så blir hojen ofta mera trögsvängd.
Folk som inte kör på gränsen för däckets prestanda gör ju så (byter till fetare alltså) ändå ibland (hm...) av andra (ska vi kalla det estetiska?) skäl. Trögstyrdheten kan ju avhjälpas med andra metoder ibland (sänkning fram/höjning bak) om man tycker att det blir ett problem.
Sen finns det dom som kommer dragande med att axxet blir lidande, men man måste nog ha en jäkligt nogrann utrustning för att kunna mäta det.

Last edited:
På TL händer det att man byter från 190- till 180-toffla bak för att få kvickare egenskaper.

U-joppe skrev:
profilen på däcket blir inte den tänkta (däcket blir "toppigare"/högre än tillverkaren tänkt sig) och så blir hojen ofta mera trögsvängd.

Lättsvängd/nervös menar du väl,
för det är vad som normalt händer.

Jag rekommenerar att man köper ett däck med "toppigare"
profil och rätt bredd (för fälgen). Ett 180-däck funkar bäst
på en 5,5"sfälg

Dangerous_Dave skrev:
Tack för hjälpen.

Kolla med andra SV-ägare om någon provat.
Jag har smällt på 180-däck på min 5 tums fälg på min Kawa o det funkar bra. Har inte känt av så stor skillnad i "svängbarhet".

Anledningen att köra på 180 däck är ju tillgången på beg racedäck...

gthyni skrev:
Lättsvängd/nervös menar du väl,
för det är vad som normalt händer.
De hojar jag kört som har ett "för stort" däck bak har blivit trögare i styrningen och det var min uppfattning att det var det normala. Om man bara talar profil dvs samma bredd (tex 180) men med olika profiler, så är det en annan femma.

gthyni skrev:
Jag rekommenerar att man köper ett däck med "toppigare"
profil och rätt bredd (för fälgen). Ett 180-däck funkar bäst
på en 5,5"sfälg.
Jag tror att dom flesta rekomenderar ett däck med rätt bredd för fälgen, om vi snackar köregenskaper. 180 är väl designat för 5,5 tum så det är ju rimligt att det funkar bra.

Robban_C skrev:
Vad kacklar du nu om då?
Påminner om när jag stog å jiddra med Farsan å påpekade att han hade risigt med väder i svålarna...

Nä nu äre dax att sluta slira på tandköttet

/joppe med 180 på 5"

Last edited:
ett touringdäck är "platt"
ett sporttouring däck är "rundat"
ett sportdäck är "toppigt"

På en bil blir det trögstyrt med bredare däck,
men motorcykel svänger vi med nedlägg och
ett "toppigt" däck är lättare att lägga ner.

Om vi pressar på ett för bredd däck så ändrar vi profilen
så att det blir ännu lättare att välta ner hojen.
Men igen vi använder däcket som det inte är konstruerat för.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...