Dieseltråden.

När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?
 
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

Diesellok är väl (oftast) dieselelektriska?
Inga startproblem då.
 
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

För att slippa baxa motorn till rätt läge använder har man på mångcylindriga motorer startluftventiler i topparna på flera cylindrar. Startluften distribueras sedan av en starluftfördelare vilken drivs av kamaxeln. På motorer som även ska kunna startas baklänges så kan startluftfördelaren förskjutas.

Tack vare ovanstående så kan motorn startas utan att baxas till en viss position, iaf om den har fler än 4 cylindrar.

En annan form av luftstart som är vanlig på tex mindre medelvarvare som tes dieselok, är att man har en luftdriven startmotor. Den kuggar in mha ett bendixdrev på startkrans. Fruktansvärd ljud från sådana, tjuter rätt bra.
 
Last edited:
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?

Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?

Som Jörgen säger så använder man en luftdriven startmotor på mindre dieslar, det här klippet visar det bra. Dock så låter det oftast mycket mer. [YOUTUBE-ID]aanSnb6FrjU[/YOUTUBE-ID]

På större dieslar blåser man som sagt in (oftast) 30 bars lufttryck rätt i cylindrarna. Här visas i mitt hatobjekt när det gäller fartygsdieslar, SEMT Pielstick. [YOUTUBE-ID]KrbJgQd_vb0[/YOUTUBE-ID]

Edit: Här visas även "slowturn", man blåser runt maskinen långsamt med öppna indikatorkranar för att kolla att det inte har läckt in kylvatten eller brännolja i cylindrarna. På just den här har man en automatisk slowturn. På äldre maskiner gör man det manuellt, man lär sig snabbt hur mycket man kan dra på utan att den startar. Det blir mycket rök, liv och brandlarm om kranarna står öppna och den startar, man får höra det i evighet, alternativt tills nästa man gör det :D
[YOUTUBE-ID]gNivldRNVLc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Tack för bra info!

Koll att jag förstår: Man har alltså en kamaxelstyrd startluftfördelare som som blåser in tryckluft i den/de cylinder(ar) som har kolven(arna) i rätt läge?
Alltid, oavsett storlek på motor (då man inte har startmotor)? Det räcker alltså inte att blåsa i en cylinder?

PS Re. Thermals signaturer: "Sir, Sir det sprutar het olja, vad ska vi göra?" Hört från lokal counterpart till en som kört vattenkraftverk i Zambia "Men de kunde lösa ekvationer som jag aldrig hört talas om" sa han också.
 
Tack för bra info!

Koll att jag förstår: Man har alltså en kamaxelstyrd startluftfördelare som som blåser in tryckluft i den/de cylinder(ar) som har kolven(arna) i rätt läge?
Alltid, oavsett storlek på motor (då man inte har startmotor)? Det räcker alltså inte att blåsa i en cylinder?

PS Re. Thermals signaturer: "Sir, Sir det sprutar het olja, vad ska vi göra?" Hört från lokal counterpart till en som kört vattenkraftverk i Zambia "Men de kunde lösa ekvationer som jag aldrig hört talas om" sa han också.

Jo på fåcylindriga motorer, tex många tändkulor, så har man som sagt ofta bara startluft till 1 cyl. Man baxar då upp motorn till ngt förbi TDC, sen gör man ett kort ryck i handtaget på startluftsventilen på topplocket.

Startluftfördelare används som sagt oftast på motorer med tillräckligt antal cylindrar för att man inte ska ha dödlägen.

Det finns filmer på YT där du kan se hur man användare luftstart på tex tändkulor. Dessa manuella startluftsventiler har oftast dubbel funktion, de innehåller även ventil med vilken man även laddar startlufttanken efter att motorn startats. I ett sånt system sitter det vanligtvis även en flam-/gnistsläckare, för att minska risken att man spränegr tanken om man begår misstaget att ladda startluft från en cylinder med dålig förbränning. Därför ska man vänta med att ladda startluft tills tändkulemotorn är varmkörd och under belastning.



På motorer med startluftfördelare laddar man oftast med extern eller vevaxeldriven startluftskompressor.

Det finns även elstart samt hydraulstart. Elstart är dock ovanligt på medel- och lågvarviga motorer, det blir såna strömmar i dessa likströmsmotorer när det är större dieselmotorer.
 
Last edited:
Som Jörgen säger så använder man en luftdriven startmotor på mindre dieslar, det här klippet visar det bra. Dock så låter det oftast mycket mer. [YOUTUBE-ID]aanSnb6FrjU[/YOUTUBE-ID]

På större dieslar blåser man som sagt in (oftast) 30 bars lufttryck rätt i cylindrarna. Här visas i mitt hatobjekt när det gäller fartygsdieslar, SEMT Pielstick. [YOUTUBE-ID]KrbJgQd_vb0[/YOUTUBE-ID]

Edit: Här visas även "slowturn", man blåser runt maskinen långsamt med öppna indikatorkranar för att kolla att det inte har läckt in kylvatten eller brännolja i cylindrarna. På just den här har man en automatisk slowturn. På äldre maskiner gör man det manuellt, man lär sig snabbt hur mycket man kan dra på utan att den startar. Det blir mycket rök, liv och brandlarm om kranarna står öppna och den startar, man får höra det i evighet, alternativt tills nästa man gör det :D
[YOUTUBE-ID]gNivldRNVLc[/YOUTUBE-ID]

Fredagsporr :fakta
 
Bild på ett avbrutet projekt att bygga om en CRF450-motor till 300cc diesel-turbo för formula student. Fördelen var att diesel inte behövde någon restriktor.

Tyvärr blev reglemetet ändrat före motorn blev klar och nu är gränsen 600cc så denna avkapade topp från en Volvo D5 ligger nu på mitt skrivbord som papperspress.
 

Bifogat

  • DSC00235.jpg
    DSC00235.jpg
    236.8 KB · Visningar: 132
Bild på ett avbrutet projekt att bygga om en CRF450-motor till 300cc diesel-turbo för formula student. Fördelen var att diesel inte behövde någon restriktor.

Tyvärr blev reglemetet ändrat före motorn blev klar och nu är gränsen 600cc så denna avkapade topp från en Volvo D5 ligger nu på mitt skrivbord som papperspress.

If you build it, they will come.... (hela sporthojs dieselnerd-kollektiv)

Bygg motorn ändå, det finns väl CRF ramar att stoppa den i?
 
If you build it, they will come.... (hela sporthojs dieselnerd-kollektiv)

Bygg motorn ändå, det finns väl CRF ramar att stoppa den i?

na, känns ganska meningslöst och dessutom blev jag av med alla medhjälpare. Och den skulle ändå bli för hög för en CRF-ram. Enda roliga vore väl att lägga svarta rökridåer bakom sig.
 
na, känns ganska meningslöst och dessutom blev jag av med alla medhjälpare. Och den skulle ändå bli för hög för en CRF-ram. Enda roliga vore väl att lägga svarta rökridåer bakom sig.

Pluggar du fortfarande på LTH?:va Jag kan hjälpa:) Såg du F:s superbil förresten?:banana
 
Scania L76 med maskintrailer, låter så fint att man får gåshud!
 
Jo på fåcylindriga motorer, tex många tändkulor, så har man som sagt ofta bara startluft till 1 cyl. Man baxar då upp motorn till ngt förbi TDC, sen gör man ett kort ryck i handtaget på startluftsventilen på topplocket.

Startluftfördelare används som sagt oftast på motorer med tillräckligt antal cylindrar för att man inte ska ha dödlägen.

Det finns filmer på YT där du kan se hur man användare luftstart på tex tändkulor. Dessa manuella startluftsventiler har oftast dubbel funktion, de innehåller även ventil med vilken man även laddar startlufttanken efter att motorn startats. I ett sånt system sitter det vanligtvis även en flam-/gnistsläckare, för att minska risken att man spränegr tanken om man begår misstaget att ladda startluft från en cylinder med dålig förbränning. Därför ska man vänta med att ladda startluft tills tändkulemotorn är varmkörd och under belastning.



På motorer med startluftfördelare laddar man oftast med extern eller vevaxeldriven startluftskompressor.

Det finns även elstart samt hydraulstart. Elstart är dock ovanligt på medel- och lågvarviga motorer, det blir såna strömmar i dessa likströmsmotorer när det är större dieselmotorer.

Pa stora v-maskiner brukar ena cylinderraden ha startluftventiler men inte den andra.
 
Last edited:
I någon av videorna ovan nämndes Tunga Rallyt och då tänkte jag på:

TungaRallytDS3_6461.jpg



Volvo Titan: En av tungviktarna som i 1950/60-talens högkonjunktur släpade gods inom och utom riket. Inte så stark jämfört med dagens bilar, gick sakta i uppförsbackarna men kom med Norrlandsväxel (tvåväxlad bakaxel) alltid upp även med dubbla tillåtna lasten. Notera kuttingen med svagdricka!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top