Dieseltråden.

Säkert inte en diesel men med allt snack om gamla mercor kanske den passar in ändå. Tyckte bilden var för bra för att inte posta någonstans. Från Nürburgring.

72-nurburgring24-nurburg-1.jpg


ujujuju W108 i amgskrud, det kan inte bli mycket coolare än så. Hade dom 6.3 liters v-8:an i dom där tro?
 
ujujuju W108 i amgskrud, det kan inte bli mycket coolare än så. Hade dom 6.3 liters v-8:an i dom där tro?

Fanns väl till och med en 6,7a ett tag. Bengt "Wicke" Winkvist körde classic racing med en 220S när serien kördes med samma bil på både rallyväg och bana.
jars1.jpg
Inget naturligt val. Så han bytte. Till en Ford Falcon Futura Sprint!
P1170203.JPG
 
Fanns väl till och med en 6,7a ett tag

apapapap :mattias


Om vi ska vara petiga så var den v8:an på 6.9 liter och var en uppborrad version av 6.3:an och kom först i W116.

jag reserverar mig för fel dock

Ska vi vara riktigt jävla petiga (och det ska vi ju) så har 6.3 versionen internkod W109 inte 108 som jag sa tidigare :gnissla


Ford Falcon futuran är redigt kewl som rallyjärn.... aaahhh smallblocks v8 och manuell låda det är poesi det.
 
Last edited:
apapapap :mattias


Om vi ska vara petiga så var den v8:an på 6.9 liter och var en uppborrad version av 6.3:an och kom först i W116.

jag reserverar mig för fel dock

Ska vi vara riktigt jävla petiga (och det ska vi ju) så har 6.3 versionen internkod W109 inte 108 som jag sa tidigare :gnissla


Ford Falcon futuran är redigt kewl som rallyjärn.... aaahhh smallblocks v8 och manuell låda det är poesi det.

Du har mer koll än mig. Kommer bara ihåg ett repotage för jättelänge sedan om MBs specialare med 6,3 och 6,9 (hade för mig att det var ,7) i 420 (450?) SEL skrud.
 
Du har mer koll än mig. Kommer bara ihåg ett repotage för jättelänge sedan om MBs specialare med 6,3 och 6,9 (hade för mig att det var ,7) i 420 (450?) SEL skrud.


Korrektemundo, mkt trevliga bilar dom där 450SEL 6.9 (w116) dom började ju med 300SEL 6.3 (w109) den var ett riktigt landsvägslok när den kom.

Jag är lite av en mercedeist, då jag själv har en veteranmerca och hänger mkt på mbsca:s forum oxå.

:D
 
Last edited:
Hej! Jag undrar hur det gick med katalysatorn? Pajjade den inte av all oljan? Och om den gjorde det, märker bilprovningen det eller ej?




Kul med dieseltråd.

Själv kör jag min audi A4 1,9 tdi med 50% villaolja och 50% begagnad hydraulolja, snittar ungeför 0,6 l milen.

Villaoljan är bottenskrapet från utskrotade källartankar (5-7kr/litern) och hydrauloljan som är begagnad tar jag från jobbet gratis..

Behöver jag säga att jag åker billigt :D

Ryker en heldel, speciellt när jag körde med trimmbox.
 
[YOUTUBE-ID]a67GQE8RefM&playnext_from=TL&videos=WbuWXvP9UUI&feature=grec[/YOUTUBE-ID]

Jag är kääääääär:kär
 
Fel tråd men jag visste inte var jag skulle lägga upp den. Jesse James och Russel har byggt den...
 

Bifogat

  • DOMINATOR-russel-balentine.jpg
    DOMINATOR-russel-balentine.jpg
    52.1 KB · Visningar: 103
Fel tråd men jag visste inte var jag skulle lägga upp den. Jesse James och Russel har byggt den...

Fast den har väl några år på nacken. Var väl runt 07 den byggdes? Har för mig jag läste någon artikel om den i MCM kring den tiden.

Måste förresten komma ut ur garderoben. Jag har faktiskt ingen diesel :gnissla
Efter att ha ödslat en hel helg på att försöka få liv i mercorna gav jag upp. De har redan passerat till andra sidan. Må de vila i frid :(

Tjyvkör visserligen faderkakans diesel när jag är hemma och brorsans bil knackar som en diesel så den räknas kanske? :hihi
 
Fanns väl till och med en 6,7a ett tag. Bengt "Wicke" Winkvist körde classic racing med en 220S när serien kördes med samma bil på både rallyväg och bana.
Inget naturligt val. Så han bytte. Till en Ford Falcon Futura Sprint! Bild på Falcon[/QUOTE]


Honom har jag sett några gånger på Mantorp för ett antal år sedan i just den Falconen.
Kool gubbe som åkte ifrån snorisarna trots sitt val av bil!
 
Honom har jag sett några gånger på Mantorp för ett antal år sedan i just den Falconen.
Kool gubbe som åkte ifrån snorisarna trots sitt val av bil!

Typiskt för Wicke är att köra enormt effektivt ett par varv. Sedan har han ledning nog för att vräka upp raggarbilen på bredställ genom asfaltskurvorna. En idol.
 
DieseldagLogga.jpg



Dieseldagar 2010
Nedräkningen har börjat!

Ett mer detaljerat program ser dagens ljus, precis som en, efter önskemål, "enklare" tågtidtabell.
(Men vi har även en "riktig")

Den 14 och 15 maj är det stor dieselloksträff på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm. "Årets tågfest", som någon sa.

Temat är GM-lok, och med det menas diesellok med en motor från General Motors. Från 50 till 70-talet byggdes flera hundra lok hos NOHAB i Trollhättan, på licens från GM, och dessa finns idag spridda över hela Europa.


diesel_vandskiva.jpg







PROGRAM (med reservation för ändringar)

Fredag 14 maj.
Öppettider kl. 10 - 17.

11.00 Demonstration av spårsvets (termit)
11.27 Makadamtåget passerar museet. Se och lyssna!
12.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
13.00 Sommarens utställning; Kvinnors uppfinningar, invigs av kommunalråd Åsa Herbst.
14.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
15.00 Demonstration av spårsvets (termit)
16.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
20.00-
23.00 Fotouppställning vid vändskivan.


Under hela dagen, kl. 10 - 17

Tågturer till Båstad, Åstorp och Helsingborg.
Se Tidtabell Fredag (pdf. Öppnas i nytt fönster)

Järnvägshobbymarknad
Minibanan öppen hela dagen
Lokhyttsåkning
Dieselpendel
Visning av lok med öppna hytter
Rälsspikningstävling
Gästande utställare i museet (modelljärnvägar)
Utställning; GM-lok i modeller
Barnaktiviteter
Matservering





Lördag 15 maj
Öppettider kl. 10 - 17.

11.00 Diesellokskonsert
11.30 Demonstration av spårsvets (termit)
12.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
12.30-
13.30 Ny teknik för modelljärnväg.
Föredrag av Rutger Friberg i museets hörsal.
14.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
15.00 Diesellokskonsert
15.30 Demonstration av spårsvets (termit)
16.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.


Under hela dagen, kl. 10 - 17

Tågturer till Båstad, Åstorp och Helsingborg.
Se Tidtabell Lördag (pdf. Öppnas i nytt fönster)

Järnvägshobbymarknad
Minibanan öppen hela dagen
Lokhyttsåkning
Dieselpendel
Visning av lok med öppna hytter
Rälsspikningstävling
Utställare i museet (modelljärnvägar)
Utställning; GM-lok i modeller
Veteranbilar och mopeder
Barnaktiviteter och barnens tält med Bango
Musik med Jernbanekapellet
Matservering
 
Last edited:
Yes!! Rapido-designen är min favvo! Med såna lok fattar ju tom en älg att det inte är läge att moppsa, bara att ta sitt pick och pack och kliva åt sidan. Så skönt sound i dessa lok!:Bugar

DieseldagLogga.jpg



Dieseldagar 2010
Nedräkningen har börjat!

Ett mer detaljerat program ser dagens ljus, precis som en, efter önskemål, "enklare" tågtidtabell.
(Men vi har även en "riktig")

Den 14 och 15 maj är det stor dieselloksträff på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm. "Årets tågfest", som någon sa.

Temat är GM-lok, och med det menas diesellok med en motor från General Motors. Från 50 till 70-talet byggdes flera hundra lok hos NOHAB i Trollhättan, på licens från GM, och dessa finns idag spridda över hela Europa.


diesel_vandskiva.jpg







PROGRAM (med reservation för ändringar)

Fredag 14 maj.
Öppettider kl. 10 - 17.

11.00 Demonstration av spårsvets (termit)
11.27 Makadamtåget passerar museet. Se och lyssna!
12.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
13.00 Sommarens utställning; Kvinnors uppfinningar, invigs av kommunalråd Åsa Herbst.
14.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
15.00 Demonstration av spårsvets (termit)
16.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
20.00-
23.00 Fotouppställning vid vändskivan.


Under hela dagen, kl. 10 - 17

Tågturer till Båstad, Åstorp och Helsingborg.
Se Tidtabell Fredag (pdf. Öppnas i nytt fönster)

Järnvägshobbymarknad
Minibanan öppen hela dagen
Lokhyttsåkning
Dieselpendel
Visning av lok med öppna hytter
Rälsspikningstävling
Gästande utställare i museet (modelljärnvägar)
Utställning; GM-lok i modeller
Barnaktiviteter
Matservering





Lördag 15 maj
Öppettider kl. 10 - 17.

11.00 Diesellokskonsert
11.30 Demonstration av spårsvets (termit)
12.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
12.30-
13.30 Ny teknik för modelljärnväg.
Föredrag av Rutger Friberg i museets hörsal.
14.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.
15.00 Diesellokskonsert
15.30 Demonstration av spårsvets (termit)
16.00 Visning av Diesellok vid vändskivan.


Under hela dagen, kl. 10 - 17

Tågturer till Båstad, Åstorp och Helsingborg.
Se Tidtabell Lördag (pdf. Öppnas i nytt fönster)

Järnvägshobbymarknad
Minibanan öppen hela dagen
Lokhyttsåkning
Dieselpendel
Visning av lok med öppna hytter
Rälsspikningstävling
Utställare i museet (modelljärnvägar)
Utställning; GM-lok i modeller
Veteranbilar och mopeder
Barnaktiviteter och barnens tält med Bango
Musik med Jernbanekapellet
Matservering
 
Avgastemperatur, eller EGT (Exhaust Gas Temperatur) är ju ett livets nödtorft om man jobbar med strörre dieselmotorer och gasturbiner.

Så jag har länge varit irriterad på att jag inte har koll på så triviala parametrar när jag är ute med kruppstålet på vägnätet. Jag har nämligen legat sömnlös i oro att turbokonvertering ska kunna ställa till med att min OM 617 ska dö i förtid (före 100 000 mil) pga att avgastemperaturen ligger över 700 C.
http://www.spa-uk.co.uk/design/

Så jag handlade en programmerbar (bla programmerbart larm för over temp) dubbelmätare (avgastemp och laddtryck)från SPA i UK (samma firma som tillverkat min programmerbara kombinerade hastighets- och varvräknare till hojen) Inte billiga, men bra.

Egt-proben sitter innan turbon i STT-grenröret (bilder från turbomontaget finns tidigare i tråden.)
 

Bifogat

  • IMG_1651.JPG
    IMG_1651.JPG
    78.4 KB · Visningar: 86
  • IMG_1648.JPG
    IMG_1648.JPG
    81.5 KB · Visningar: 91
  • IMG_1646.JPG
    IMG_1646.JPG
    93.4 KB · Visningar: 90
  • IMG_1645.JPG
    IMG_1645.JPG
    78.2 KB · Visningar: 78
  • IMG_1644.JPG
    IMG_1644.JPG
    97.6 KB · Visningar: 88
  • IMG_1642.JPG
    IMG_1642.JPG
    92.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_1641.JPG
    IMG_1641.JPG
    69.1 KB · Visningar: 93
  • IMG_1639.JPG
    IMG_1639.JPG
    92.6 KB · Visningar: 90
Last edited:
Fortsättning av installationen.
 

Bifogat

  • IMG_1664.JPG
    IMG_1664.JPG
    92.2 KB · Visningar: 89
  • IMG_1663.JPG
    IMG_1663.JPG
    74.3 KB · Visningar: 88
  • IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    78.8 KB · Visningar: 82
  • IMG_1660.JPG
    IMG_1660.JPG
    77 KB · Visningar: 82
  • IMG_1659.JPG
    IMG_1659.JPG
    67.1 KB · Visningar: 81
  • IMG_1655.JPG
    IMG_1655.JPG
    87.9 KB · Visningar: 70
Steg två var att dra in alltihop i kupen. Eftersom jag inte när planer att på att börja röka så slaktade jag den oanvända askkoppen. Men allt är gjort så att man rask kan återställa bilen till originalutförande.

Man eftersom det är praktiskt med cigtändare (för att tex ladda mobilen på semestern) så installera jag ett cigtändaruttag från Elfa i täckplåten som jag klädde med Mercedes-vinyl. DEn röda knappen i mitten är för programmering av Boost/Egt-mätaren

Första bilden är som askkoppen såg ut original.
 

Bifogat

  • IMG_1695.JPG
    IMG_1695.JPG
    96.9 KB · Visningar: 97
  • IMG_1698.JPG
    IMG_1698.JPG
    60.3 KB · Visningar: 80
  • IMG_1699.JPG
    IMG_1699.JPG
    82.6 KB · Visningar: 85
  • IMG_1700.JPG
    IMG_1700.JPG
    82.5 KB · Visningar: 86
  • IMG_1701.JPG
    IMG_1701.JPG
    83.6 KB · Visningar: 92
  • IMG_1705.JPG
    IMG_1705.JPG
    73.2 KB · Visningar: 84
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top