Johan-ST1050
Ny medlem
Mest rök vinner? Eller hur funkar det? 

[YOUTUBE-ID]9wfzfU1N1M4[/YOUTUBE-ID]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

[YOUTUBE-ID]9wfzfU1N1M4[/YOUTUBE-ID]
Man kan ju inte annat än le åt deras säkerhetstänkande, dom stackars betongsuggorna utefter rakan lär ju göra mycket nytta om det skulle barka iväg snett![]()
Åas är Canada ganska likt Sverige.Men de verkar å andra sidan glada, kanske just därför. Något man sällan ser i Sverige på dito jippon.
Åas är Canada ganska likt Sverige.
Måhända har du bevistat fel evenemang?
Ju seriösare upplägg, desto tristare.
Visst kan man ana ett smile bland den halvgråtande folkmassan bakom säkerhetsbanden men det kan även vara framtvingat av snålheten i att ha betalat för att det ska va kul. På alla jippon jag bevittnat som stuntåkning, offroad/trial, mm så får man alltid endast glutta lite bakom ett gediget nät av skydd. Det skulle va rallyt då men hur kul är det?
Det har ju iof lett till att vi inte har någon riskmedvetenhet eller ansvar längre så att lyfta på skyddsnätet skulle vara som att erbjuda propplösning för ett litet barn.
Seså.
Upp med hakan och kryssa i High Chapparall offroad meet i almanackan.
Långforden behöver motion.

Då får man byta till sportbladisar, dvs mjukare fjärding så inte ryggen ger upp.![]()
Veka apa.
Lasta.
Trist att höra, W123rna brukar ju annars klara sig bra norrut tack vare mindre salt. Köpte tex min helt rosfria W123 i Västerbotten för 15 år sedan. Här i Sthlm kör jag den inte på vintern, hon ska hålla 'til kingdom come.
Om drivlinan är fin skull du ju kunna se dig om efter en rostfri W123-kaross och göra motorbyte till din drivlina. Det är lätt att regbesiktiga om. Man får en bra uppfattning om skicket på en OM617-motor om du lättar på oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång. Det ska bara ryka lite, inte bolma som ett ånglok. Sjukt fina motorer det där, de har tex motoljesmord Bosch radpump och tom rotocap-ventiler. På 12 ventilöppningar har ventilen roterat 1 varv.
Viktigt att veta är att ventilspelet går mot noll, det ökar inte som på många motorer. Så skulle den vara svårstartad är det oftast bara att ställa ventilerna samt kolla att glödstiften funkar. Är mer än ett glödstift trasigt så lyser kombinationslampan på instrumentpanelen.
Vidare kan man tex byta oljefilter utan dräll uppifrån. OM615 tom OM617 det är maskiner det!

Det där var onekligen inte en dum idé! Men personligen tycker jag W124 är den snyggaste kaross som någonsin tillverkats. Har du någon aning om hur det är med passform? Är det inte totalt annorlunda är jag nästan lite sugen på att införskaffa en W124-kaross. Då är det iofs ganska långt kvar till att den ska bli skattebefriad. Det tåls att tänkas på.
Det är lite dåligt med 123-karosser till lagom pris också
Men har man lite is i magen så.
. Men att operera in en äldre motor i en nyare kaross känns ju lite tårtigt. Bättre tvärtom isf. Är W124-karosserna billigare än W123 nu? Det har jag missat. Kanske är 123-orna så gamla att priserna börjat vända så smått för vagnar i bra skick. Det vore ju kul isf.Jag och en klasskamrat slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till något kuligt. Om någon av motorerna skulle vara schysst har vi tänkt luska rätt på en turbo och en W201 kaross!
En lagom överladdad OM617 i en W201 kaross låter som en riktigt rolig kombo i min fantasi!
Måste bara hitta en att mäta lite på först. Får det inte plats får vi helt enkelt göra plats.
Edit: Det är tydligen höjden det skiter sig på, men det ska nog gå att lösa. En vinkelslip i torpedväggen och några graders lutning på motorn och den ska nog gå att övertala!


En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MS-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.
:bonnläpp![]()
En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MS-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.
:bonnläpp![]()

Första bärgningen för säsongen då?
Vadå MS-traktor, det är ju en MF?![]()
Slant med mina reumatiska klövar till händer på tangenterna..Kallstart är the grey

|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |