Grymt, precis det svaret jag var ute efter trots en onödigt krånglig frågeställning!Massa kunskap och kalla fakta!
Kunskap är makt - Jörgen for president!
Nu ska jag bara läsa igenom ditt svar x antal gånger för att försöka ta vara på alla fakta...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Grymt, precis det svaret jag var ute efter trots en onödigt krånglig frågeställning!Massa kunskap och kalla fakta!
Jaaa Heinz! Einspritzen...
Massa text späckad med fakta som jag fullständigt håller med om.
/J
Diesel ja... Efter att ha kört släp med min fina volvo 740 och kommit fram till att 25 mil på 40 liter är lite törstigt börjar jag fundera mer och mer på diesel... En tjänstebil blir det nog... S40 2.0D...
).Chrysler voyager TD med husvagn = 0,9 l/mMed släp kan ju vad som helst bli törstigtDen lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...
Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat).
Vad härligt att Woodward är amerikanskt!!![]()
/Harley![]()
Chrysler voyager TD med husvagn = 0,9 l/m
Nja, 100 ungefär.Jämnt landsvägstempo i 80 knyck ? Vad händer om du håller 120 och ligger på omkörning halva tiden (modell: försenad till färjan o har liiite bråttom)?
Vilken VAG 1.9 diesel? Det har funnits en handfull turbodieslar från TD 75hk till TDi 130hk. Plus någon SDi och så vidare.VAGs 1,9 tyckte jag direkt illa om.
Vilken VAG 1.9 diesel? Det har funnits en handfull turbodieslar från TD 75hk till TDi 130hk. Plus någon SDi och så vidare.![]()
Vilken är det du har provkört och vilken bil satt den i?
Med släp kan ju vad som helst bli törstigtDen lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...
Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat).
Menar du äldre versionen av caddy? Alltså inte den nyaste? Kan hålla med om att den gamla caddyversionen hade lite slangbelle-karaktär, men den nya är som vilken personbil som helst. Var nere i tyskland med den nya varianten och biljäveln gick nästan bättre med 55 flak och en massa sprit i lastutrymmetTdi, först standard caddymotor (90hk?) som sedan blev uppgraderad till personbilsspecifikation (110hk?).
Med släp kan ju vad som helst bli törstigtDen lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...
Tror dock att vi är på väg bort från detta.
Personbilsdieslar blir vanligare och vanligare bland "Svensson" som vill ha låga driftkostnader, (relativt) hög prestanda tillsammans med ett lågt inköpspris.
Moderna dieselar är betydligt högvarvigare än för bara några år sedan.
Mycket varv, mycket överladdning och lite cylindervolym är dagens melodi!..

Finns det inte en 170Hk nu också ??
Den var kanske på 2 liter.
Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h
Lite skönsång från en cummins sexa!
[YOUTUBE-ID]6o6p1D28hVQ[/YOUTUBE-ID]
aaaaaa haaaa-a-amaaazing graaaaace....
aaaaaa haaaa-a-amaaazing graaaaace....

|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |