Dieseltråden.

På stark inrådan av mig så köpte min bror en w115 220d för ett tag sedan. Det är en bil som man verkligen kör och inte bara åker i. Den är bekväm och gör sig lika bra på bondgården som på uppfarten vid den flotta Djursholmvillan. Kort och gott en fantastisk bil.

En av bilens finesser är att man kan justera tomgången med ett litet vred på instrumentpanelen. Tyvärr så fungerar den inte. Jag har försökt felsöka jag också men blir inte riktigt klok hur mekaniken fungerar. Finns det någon mercakunnig här (Jörgen?:brynad) som har något tips?
 
På stark inrådan av mig så köpte min bror en w115 220d för ett tag sedan. Det är en bil som man verkligen kör och inte bara åker i.

Mercedes var verkligen före sin tid med kompakten, den är bekvämare att åka än många 20 år nyare bilar. Men jag tycker nog ändå att man åker den. Det är bara BMW som bygger bilar man känner att man kör. Alla andra åker man i.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...D-k%F6pr%E5d&p=5416747&viewfull=1#post5416747
 
Mercedes var verkligen före sin tid med kompakten, den är bekvämare att åka än många 20 år nyare bilar. Men jag tycker nog ändå att man åker den. Det är bara BMW som bygger bilar man känner att man kör. Alla andra åker man i.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...D-k%F6pr%E5d&p=5416747&viewfull=1#post5416747

Du har helt rätt gällande "att köra", jag använde en dålig formulering.:)
Det jag menade är att man får jobba lite för att köra bilen, tex är det lite tungjobbat med den stora ratten när man ska svänga, man får vrida på huvudet och sträcka på sig när man ska se bortom något av bilens fyra hörn och tålmodigt hålla in "avstängningsreglaget" när man ska stoppa motorn. Allt detta sammantaget tycker jag gör bilen jäkligt trevlig och rolig att köra.
 
Ställer frågan här då tråden verkar ligga bäst till i ämne.-.

Kollar på begagnad bil - Passat 2,0 TDI 136hk årsmodell 2005 - 26000 mil. Gamla karossen.
Några erfarenheter av dessa motorer ? hur bra funkar de jämfört med TDI 1,9 ?
Något speciellt att se upp med ?
Eller bör de helst undvikas helt och hållet ?

Synpunkter mottages tacksamt
 
Rätt manlig äppelskalare :yoparty
V12 och 1500HK
Jag tyckte först inte den lät så mycket men när jag försökte skrika till kompisen hörde jag inte ens mig själv, så den brölade en hel del :D

 
Last edited:
Återigen händer det för lite i den här tråden. Teo (om du fortfarande kikar in här?) funkar Webaston fortfarande bra? Är det någon har provat att göra en evry-mod på sin 1.9 tdi? Bushido, byttes chevavanen mot en Merca bensinveåtta? Lite dieselsnack i allmänhet vore kul.
Själv har jag snöat in totalt på biodiesel under våren och letar med ljus och lykta efter en prisvärd Mercedes E300 TDT (OM606-motorn) för kunna tanka bio.
 
Last edited:
Precis som du säger så var det rätt härligt dieselljud i den. Annars tycker jag personligen att moderna personbilsdieslar låter otroligt slätstruket och bensinaktigt. Men det är det marknaden efterfrågar så egentligen är det inte så konstigt.

Vad ligger förbrukningen på? Visst är det dubbelturbo i den, är dom par eller seriekopplade eller hur det nu fungerar?
 
Bumpar tråden lite för att promota mitt tidigare inlägg.

Samtidigt fortsätter jag lite på båt/bogserbåtstemat med ett kort klipp som jag filmade idag på bogserbåten Pampus som bryter is i Kalmar hamn om vintrarna. Maskin är en 6cyl NOHAB Polar fyrtaktare som här myser på tomgång

http://www.youtube.com/watch?v=52w_xJgR0ro

Det är faktiskt en tvåtakts NOHAB Niklasmotor även i Pampus. En sexcylindrig.
Dvs likadan som de som satt i HMS Ajax och Achilles som jag beskrev ovan.
Fint ljud!

https://www.youtube.com/watch?v=8JJ_OZs80IA&x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534#t=150
 
Last edited:
Åfan då var jag lite fel ute:rodnar Nu när du säger det så hör jag det där "slöa" ljudet som du beskrev i ett tidigare inlägg.
Som du säger så låter det riktigt fint:)

Ja dessa NOHAB Niklas-tvåtaktare är speciella, det är som en mullrande sång som svävar över det hesa, slöa avgaspulserna. Som chief stod jag ( I likhet med besättningsmannen vid 4:50 i filmen jag länkade i förra inlägget) ofta vid skorstenen och bara lyssnade.
Det är som att starta en tändkula. Man tröttnar aldrig.
Den dag ngn räknenisse dömer ut Pampus hoppas jag verkligen att hon får bli museifartyg, Ett stycke svensk industri- och sjöfartshistoria. Så roligt att se ett ÅSI-verken kvalitetsbygge i sådant relativt orört originalskick, många av inredningsdetaljerna är ju tom kvar, heder åt Kalmar Hamn och besättningen.
Även Marinens Ajax, Achilles, Hera och Hercules var byggda på ÅSI-verken i Åmål. Jag hann med att tjänstgöra på alla 4. Det känns skönt.

Ngn borde göra film-reportage om Pampus och då micka upp ordentligt, med bredbandig mikrofon.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top