Dieseltråden.

Jag hörde 4250kg samma som ska bli tillåtet för bil och släp på B-kort.

Jag hade en Cheva c-10 av 84 års modell med 6,2 och den renoverade vi motorn på, fast då hade den gått 42000 mil! Jag bytade bakaxel också, när aveln som håller diffdreven lossnar och sakta jobbar sig ur diffen så blir det spektakulärt när den går imot bakaxelhuset i 125kmh. Det blev riktigt långa spår av det...
Nu åker jag cheva 6,5td som går bättre men inte är riktigt lika driftssäker.

Du har nog rätt. Har bara hört rykten.

Jahmen släng upp en bild på dieseln då!

Javisst, nu har vi det metriska systemet igen. Det var 350:n som dieselkonverterades, vad det nu blir i liter. Nån duktig får räkna ut det. De andra motorerna ska vara sjyssta.

Ja det blir ju just 5,7 liter:va alla dieslar har nämts i liter gm 5.7,6.2,6.5,6.6, ford 6.9,7.3,6.8, dodge 5.9,6.9 osv

Var definitivt en 6,2a.
Kommer ej ihåg årsmodell, men mitten av åttiotalet.
Skitbil.
Har haft några bensinchevor och varit nöjd.

Jo men har du haft flera andra chevor där lådor och axlar hållit så kan man kanske tro att det var ett icke omhändertagit ex du fått tag i där tidigare ägare inte bytt oljor ,mm. Det är ju inte motorn som pajar låda och axel om man inte har 1300 newton dvs:näsblod
 
Last edited:
Var definitivt en 6,2a.
Kommer ej ihåg årsmodell, men mitten av åttiotalet.
Skitbil.
Har haft några bensinchevor och varit nöjd.

Då hade du otur med din motor. 6.2.an är rätt skottsäker och har just inget arv från bensinarna.
Var det i mitten av åttiotalen så va det knappast någon gammal bil du hade. 6.2.an var då nyintroducerad i Sverige och man såg dem mest i några enstaka fullutrustade 4wd Suburban samt 4wd GMC-van från Vattenfall och Försvaret. Några enstaka gånger i en Crewcab med dubbelmontage, Pickis,Van som ngn rik privatpesron hade. Det kostade en bra slant att handla en Cheva med 6.2-litersmotorn i Sverige i mitten på 80-talet. Ty det var ju nya bilar den satt i, och det var det utan konkurrens dyraste och exklusivaste motorvalet man kunde göra när man beställde tex en Cheva pickis, suburban eller van. 6.2:an i någon Cheva-sedan eller stw (som jag drömde om i mitt tidigare inlägg) har jag aldrig sett. Därför vore det kul att bygga en sån tycker jag.

Bensinarna funkar ju fint de med! :) Inte så ekonomiska som 6.2.an dock

/J
 
Last edited:
6.2:an i någon Cheva-sedan eller stw (som jag drömde om i mitt tidigare inlägg) har jag aldrig sett. Därför vore det kul att bygga en sån tycker jag.

Bensinarna funkar ju fint de med! :) Inte så ekonomiska som 6.2.an dock

/J

Jag har sett capricer som folk har satt 6.2:or i
 
I jobbet kör jag månadskontroller på en reservkraftsanläggning för elproduktion.
Det är en turbomatad volvo TAD rak 6:a på ca 470 hk.
Den driver en generator på 421 kVA

Ibland när motorn får gå hårt, brukar jag, bara för att förgylla vardagen, släcka lyset i maskinrummet och se hur fint turbon lyser med en lätt rödglödgad ton.:hihi
 
Last edited:
Har iaf en diesel skåpbil :D

dieselturbo har 1 effektpuckel ofta å sen är det slut... roligare med konstant vrid genom hela registret.
 
.




Ja det blir ju just 5,7 liter:va alla dieslar har nämts i liter gm 5.7,6.2,6.5,6.6, ford 6.9,7.3,6.8, dodge 5.9,6.9 osv

dvs:näsblod

Jomenvisst har du helt rätt. Jag tänkte inte alls på det. Jag har, vad gäller cheva, i princip bara hållit på med bensinarna. Vad jag menade var just att det var 350:n som man bytte toppar på för dieselversionen och behöll resten mer eller mindre oförändrat.
(Ska försöka skärpa mig.)
 
Ibland när motorn får gå hårt, brukar jag, bara för att förgylla vardagen, släcka lyset i maskinrummet och se hur fint turbon lyser med en lätt rödglödgad ton.:hihi
Det är så vackert så man fäller en tår

Det vore ju asballt, riktig jäsarbil i bästa bluesbros-stil. fast med truckdieselknack, svartrök och turbovissel :yoparty.
En deselkapräs helt enkelt!! :banana

Jess med träimitaton på sidorna och där knappar och lister innuti påminner om sånna där leksakscowboykit.

Har iaf en diesel skåpbil :D

dieselturbo har 1 effektpuckel ofta å sen är det slut... roligare med konstant vrid genom hela registret.

Nästan då man skulle kunna ha en variator som på skotrarna...

Jomenvisst har du helt rätt. Jag tänkte inte alls på det. Jag har, vad gäller cheva, i princip bara hållit på med bensinarna. Vad jag menade var just att det var 350:n som man bytte toppar på för dieselversionen och behöll resten mer eller mindre oförändrat.
(Ska försöka skärpa mig.)

Det blir knepigt när de inte kan hålla sig till en volymenhet. min 7.3:a mäter 444 ci tror Jag.
 
Last edited:
Mer diesel.
I båten mina föräldrar hade när jag växte upp satt en lister luftkyld trecylindrig diesel.
Det gick även att veva igång den och då fick man ”frikoppla” ventilerna så att motorn inte hade någon kompression.
Man satte fart på veven (som fästes direkt på vevaxeln?) och när vevaren fått upp snurren så manövrerades reglaget till ventilerna så att det blev kompression och motorn startade.

Jag tror att lister var Engelsk? Och jag har för mig att de motorerna anses vara outslitliga. Engelsk kvalitet, för en gångs skull?
 
Jupp de var engelska! Jag hade en sån som reservgenerator på en bogserbåt jag var chief på. Ett obeskrivligt knackande, den svettades olja, ventiler skulle ställas osv. Men den gick! Den hade suttit i båten sedan -68 och klarat sig men vanligt underhåll i alla år. Topparna var lyfta ngn gång, rätt fascinerande. Men det hördes i hela båten när den gick.

/J
Mer diesel.
I båten mina föräldrar hade när jag växte upp satt en lister luftkyld trecylindrig diesel.
Det gick även att veva igång den och då fick man ”frikoppla” ventilerna så att motorn inte hade någon kompression.
Man satte fart på veven (som fästes direkt på vevaxeln?) och när vevaren fått upp snurren så manövrerades reglaget till ventilerna så att det blev kompression och motorn startade.

Jag tror att lister var Engelsk? Och jag har för mig att de motorerna anses vara outslitliga. Engelsk kvalitet, för en gångs skull?
 
Jess med träimitaton på sidorna och där knappar och lister innuti påminner om sånna där leksakscowboykit.

Typ en så'n häringa fin Bjukk!

88bui.jpg


Tänk er den med 1000 Nm i vrid, det vore nå't att åka och handla skogaholmslimpa och mellanmjölk med. Man får se till så man inte börnar bort ekernavkapsylerna bara.
 
Typ en så'n häringa fin Bjukk!


Tänk er den med 1000 Nm i vrid, det vore nå't att åka och handla skogaholmslimpa och mellanmjölk med. Man får se till så man inte börnar bort ekernavkapsylerna bara.

Fast det ska vara ett avgasrör med samma diameter som en Gevalia kaffeburk och sedan en 45-graders bock snett ner i gatan sista decimetern :hihi Bilen ska markera revir i form av en svart flack i gatan varje gång man startar den på morgonen.

HGV rockar! Men träimitation är inte riktigt min påse, det skulle gärna få vara en lite mer clean Capräs

caprice.jpg
 
Last edited:
Ska vi snacka om 6,2 dajsel måste jag nämna en pickis en polare byggde för några år sen! En dodge D200 -60 talskaross på en modernare chevaram, Luftfjädring och 20" hjul! Renoverad 6,2 med marinpump och switzerfläkt. Det var en sug-6,2 som han överladdade. Tyvärr ville inte automaten vara med om vridet riktigt men när lådan var nyrenoverad gick den friskt! Upp till 180 matade den schysst! Den motorn var ascool, riktig rå dieselknack och avgaset rakt ur turbon i dubbla 4" sidepipes! V8 diesel med turbovissel är fränt!


Ångrar bittert att jag inte köpte bilen av honom.. Den är riktigt fin och blir bara dyrare varje gång den byter ägare :gnissla
 
Typ en så'n häringa fin Bjukk!

88bui.jpg


Tänk er den med 1000 Nm i vrid, det vore nå't att åka och handla skogaholmslimpa och mellanmjölk med. Man får se till så man inte börnar bort ekernavkapsylerna bara.

EXAKT! Och du Jürgen, Jag tror det handlar om en vanesak. Kika på bilden med träimitation på så kommer du smälta snart! Det är ju sjukt kul!
 
Är det ingen här som kör cumminsdodge? Var och varannan har ju så´n nu för tiden.
 
3Liters Diesel på 63.000mil. Går som ny i motor och toppar en bit över 160 fullastad med två hojar, elverk, utrustning och allt annat livsnödvändigt.
 

Bifogat

  • dieselmerca.jpg
    dieselmerca.jpg
    80.9 KB · Visningar: 415
Dieseltråd! Härligt. :D

Har haft ett gäng dieselbilar, är uppvuxen med diesel i inandningsluften. :rolleyes:
Började starkt med en GolfII diesel, påställd pump och lite större turbo. Gick som ett skott, körde närapå jämt med Golf GTI oavsett last i bilen.
Snålmus skaffades, en Lupo 3L TDI. Snålaste bilen jag haft.. pendlade 400 mil i månaden med den, mycket trevlig sak. Chippa var det enda jag vågade göra, och så körde jag 1:28 på sviestadbanan. :rolleyes:
En BMW 524TD e28 skaffades.. motorn/drivlina i kanonskick, resten bedrövligt.
Större turbo, intercooler, oljekylare och påställd pump och den gick som en oxtokig.
...1500kg 86hk diesel gick jämt med 800kg 150hk Opel GSI... :tuttar
...bakvagnsbussningarna tog slut på en kvart. :D :gnissla

Nu har jag en Mercedes 300D -86 som håller på och får massage. Burbygge, lättning, reäl effekt. Målet är att köra låg 12s @ 402meter till sommaren. :D

22MB MB-dieselporr: http://sporthoj.years2.com/Car/collected_diesel_mercedes_videos.wmv


:tummenupp
 
Last edited:
Fräckt med diesel :tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=37YWK-NY5ns&NR=1


Den omtalade 5 cylindriga 3-litersmotorn OM617 från Mercedes W123 skulle enligt rykten kunna klara 1000000 miles = 160000 mil.

Den finns också i enkel turboversion (laddar direkt i "plenumet") med 89Kw , 121hk / 4600 rpm.
Turbo modellen kom -81 va :va
Den sista turbofemman var i allafall 1985.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top