Dieselmotorcykel

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag käkade lunch med en polare som jobbar på FMV i fredags och när vi kom in på ämnet motorcyklar så berättade han att försvaret gärna vill ha diesel som enhetsbränsle, det vill säga att alla fordon går på diesel, även hojar och snöskotrar. Han visade mig en specifikation på en dieselmotorcykel för militärt bruk som utvecklas i England i samarbete med US Marines och som jag var tvungen att surfa fram mer info om vilket jag hittade här.

Det vore rätt kul att se en diesel-offroad i verkligheten, den verkar ju ha ett schysst vridmoment på låga varv i vart fall (45 Nm vid 2500 varv, nästan tomgång :)). Det verkar ju finnas en del fördelar vid terrängkörning om man läser under Achievement.

Vad tror ni, kommer vi få se dieseldrivna supersporthojar på MotoGP-banorna snart? :)

diesel4.jpg

sgtpepper skrev:
Vad tror ni, kommer vi få se dieseldrivna supersporthojar på MotoGP-banorna snart? :)
Troligen inte. :hihi

Vad jag vet så har redan den Amerikanska armén en dieselhoj för att det är praktiskt att kunna köra alla fordon på samma bränsle.

Micke_Lindstrom skrev:
Troligen inte. :hihi

Vad jag vet så har redan den Amerikanska armén en dieselhoj för att det är praktiskt att kunna köra alla fordon på samma bränsle.
Precis, är väl en ombyggd Suzuki DR650 eller nåt sånt?

Har för mig att det såldes en dieselhoj för ett gäng år i Sverige sen som såg ut som en Java-moped och drog 0,1 l/milen. Nån som minns vilken jag menar? Den fanns med i de större hojtidningarnas utgåvor med årets modeller.

berggren_martin skrev:
Har för mig att det såldes en dieselhoj för ett gäng år i Sverige sen som såg ut som en Java-moped och drog 0,1 l/milen. Nån som minns vilken jag menar? Den fanns med i de större hojtidningarnas utgåvor med årets modeller.

Vill minnas att Enfield går att få med diesel knack.

Ghost skrev:
Vill minnas att Enfield går att få med diesel knack.
Ja, det är inte omöjligt att stuket var åt det hållet på den jag tänker på. Typiskt att man inte sett till att spara alla gamla hojtidningar så man kan gå tillbaka och kolla :gnissla

Vilken jäkla blyklump på bilden. :3freak

Diesel i hojarna låter inte särskilt roligt. Det brukar ju iofs. vara fint vrid i dieselmotorer, så varför inte. :)

Har läst om den där dieselhojen, den ska inte bara kunna köras på diesel utan på praktiskt taget alla möjliga bränslen som raps, etanol osv.. Typ, ojdå det är krig o det finns inge soppa... då går jag in på hemköp o handlar lite matolja,, :hihi

Diesel

Det luktar ju skit länge och väl det går inte änns att köra ifrån lukten :rofl :Bugar

Förutom diesel motorernas tyngd, så är dom rätt effektiva, med tanke på vridet och ni som har diesel bilar vet hur lång tid det tar innan motorn blir varm; dvs att inte energin går ut i värme istället för drivkraft..Och det leder då till att dom blir väldigt bränslesnåla...

Men som sagt..hur många hk är det på en sådan då? 35-40bhp?

25 hp tror jag det stod...
Låter lite klent i mina öron.
/Ludde

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...