Dieselhoj!

RedBaron skrev:
2060375 Den går både på diesel till stridsvagnar samt flygfotogen till flygplanen. Bara att slanga tanken full var man än är :)

Det gör en vanlig mercadiesel också, om man tillsätter cetanhöjare, ett litet tips, flygfotogen kostar hälften så mycket cigaretter som diesel gör i ryssland.
(prisbilden kanske har ändrats på senare tid, erfarenheterna är något föråldrade , och det stora landet i öst är flera mindre länder nu)
 
Hardrock Ragge skrev:
2060394Undrar vad Y2K drivs med..... :tungan
Diesel.




L_USMC.jpg

HDT skrev:
ENGINE:
Type: Four stroke, IDI DIESEL, single cylinder, four valve DOHC, liquid cooled.
Displacement: 611 cm3
Power: 28 PS [21 kw] @ 5500 rev/min.
Torque: 32lbft [44 Nm] @ 3000 rev/min.
Lubrication: Wet sump, compatible with MIL-L-2104 lubricants.
Air Filtration:High capacity, 3-stage, oiled foam, reusable.
Transmission: Gear primary drive. Wet multi-plate clutch. Five speed, constant mesh gearbox, return shift.
Final Drive:Self lubricated, sealed O-ring roller chain.

WEIGHT & DIMENSIONS:
Dry Weight:380 lb [172 kg]
Overall Width:35.75 inches [908 mm]
Overall Length:85 inches [2160 mm]
Wheel Base:57 inches [1448 mm]
Ground Clearance:10.7 inches [272 mm]

PERFORMANCE:
Acceleration: 0-30 mile/hr [48 km/hr]: 3.6 sec, 0-60 mile/hr [97 km/hr]: 10.4 sec
Maximum Speed: In excess of 80 mile/hr [130 km/hr]
Minimum Speed: Less than 3 mile/hr [4.8 km/hr]
Gradeability: 60% (31º)
Fording Depth: 24 inches [610 mm]
Turning Circle : Less than 14 ft [4.3 m]
Fuel Consumption: 110 mile/US gal [140 mile/Imp gal, 50 km/l]
@ 55 mile/hr [88km/hr]
Range: 400 miles [650 km] @ 55 mile/hr [88km/hr
Mig vill ha. :fakta
Kan det finnas någon bättre hoj att ha som pendlingsfordon?
 
gluffis skrev:
2060320 Jänkarna har väl konverterat en massa gamla Tengal hojjar till diesel, mest för att det är större tillgång i krig på diesel, allt annat går på diesel lixom ;) Som långtourer skulle jag nog lätt kunna åka diesel, brukar va fint vrid i dom ;)
En PanEuropean med diesel måste ju vara den perfekta hojen att åka kors å tvärs i europa med! :kär
Jag tycker det är våldsamt skoj med nya lösningar! Nu väntar jag bara på en wankel-hoj också! :) Fast som sagt, vi har inte sett nån färdig hoj än, bara renderade bilder... :rolleyes:

Esquire skrev:
2060599 Mig vill ha. :fakta
Kan det finnas någon bättre hoj att ha som pendlingsfordon?
Nej, antagligen inte! :tummenupp
 
GuW skrev:
2060581 Det gör en vanlig mercadiesel också, om man tillsätter cetanhöjare, ett litet tips, flygfotogen kostar hälften så mycket cigaretter som diesel gör i ryssland.
(prisbilden kanske har ändrats på senare tid, erfarenheterna är något föråldrade , och det stora landet i öst är flera mindre länder nu)
Nah, inget jag pytsar i min Celica :tungan
 
Min fråga är varför alla "framtidsfordon" ska se ut som rymdmonster!?

Vartför inte prova att göra något snyggt så kanska någon är intreserad iaf.

Mvh Erik.
 
überjahn skrev:
2060753 Min fråga är varför alla "framtidsfordon" ska se ut som rymdmonster!?

Vartför inte prova att göra något snyggt så kanska någon är intreserad iaf.

Mvh Erik.
Klok tanke.
 
På tal om diesel, Royal Enfield hade en 250 diesel med 12hkr, (finns två ex i svea rike?).
Det behövdes inga backspeglar man såg ändå inget för all röken, den toppade hisnande 80km/h, men så drog den knappt 2dec/milen. :hihi
 
Mc-Krille skrev:
2070053 På tal om diesel, Royal Enfield hade en 250 diesel med 12hkr, (finns två ex i svea rike?).
Det behövdes inga backspeglar man såg ändå inget för all röken, den toppade hisnande 80km/h, men så drog den knappt 2dec/milen. :hihi

Det fanns en 350-diesel på 6 hk.
Här har du en värsting med hela 11hk.
Men priset lär ju avskräcka även de mest hängivna dieseldårar.
Undertecknad inträknad.
Vet vad de kostade i Indien för några år sedan. Priset genom fyra, fast då var det 350-dieseln som gällde. Fanns även en 436cc eller 426cc med 1 hk mer.
 
Pebl skrev:
2060309 Dieselmc skulle kunna vara kul om man vill ha nåt annorlunda, dieselbilar är tokpopulärt nere i europa.Man ändock: ett "företag" som endast kan presentera datorgenererade bilder ger jag inte mycket för. finns troligen inte pengar tillräckligt för att starta produktion och då knåpar man ihop en hemsida för att hitta folk som vill lägga handpenning eller investera, några hojar ute på vägarna lär vi inte se före oljan tar slut.
Men alltså.. Kolla längst ner på denna sida: http://www.dieselmotorcycle.co.uk/dieselmotorcycle_picture_info.htm
 
Polarn har två stycken dieselhojjar...

Kommer inte ihåg vad dom hette, men det är nog några tidiga 80-tals varianter, riktiga brukshojjar... Helt Sjukt soppasnåla... :yoparty

Edit:
Sånna här va det nog.. En med den lilla motorn och en med den stora
DIESELMC.jpg
 
Last edited:
Ok, då tar vi i och lyfter denna tråd för undertecknad har råkat bli med Enfield Taurus Diesel.
325cc av ren urkraft ger 6,5 hästar på veven men vibrationer som måste synas hos statens geologiska institut.
Tanken är på endast 14,25 liter men det är nog ändå dags att pausa innan 100mil så det gör inget.

Detta verkar vara specen på den varianten jag har: http://www.epfguzzi.com/4bullets/models/nothere.html

Kommer väl någon bild och film när vintern ger sig lite.
 
Ok, då tar vi i och lyfter denna tråd för undertecknad har råkat bli med Enfield Taurus Diesel.
325cc av ren urkraft ger 6,5 hästar på veven men vibrationer som måste synas hos statens geologiska institut.
Tanken är på endast 14,25 liter men det är nog ändå dags att pausa innan 100mil så det gör inget.

Detta verkar vara specen på den varianten jag har: http://www.epfguzzi.com/4bullets/models/nothere.html

Kommer väl någon bild och film när vintern ger sig lite.
Den som låg på Blocket häromdagen? Skulle varit kul att äga, men garagets väggar bågnar redan......
 
Ägde faktiskt en Ducati tvåtakts luftkyld dieselmotor under några år - funderade på ett kul hojprojekt, men den såldes i samband med en flytt
 
Last edited:
Ok, då tar vi i och lyfter denna tråd för undertecknad har råkat bli med Enfield Taurus Diesel.
325cc av ren urkraft ger 6,5 hästar på veven men vibrationer som måste synas hos statens geologiska institut.
Tanken är på endast 14,25 liter men det är nog ändå dags att pausa innan 100mil så det gör inget.

Detta verkar vara specen på den varianten jag har: http://www.epfguzzi.com/4bullets/models/nothere.html

Kommer väl någon bild och film när vintern ger sig lite.

Måste ju vara drömhojen för elbilshatarna!
 
Back
Top