Diesel tjuvar!?

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Någon som har bra ide hur man skyddar sig mot dieselstöld eller allra helst får tag på tjuvarna, gps larm, video övervakning eller?
Det gäller min skotare (skogsmaskin) och den måste jag ju ställa kvar i skogen och jag har en bit att åka till den ca 5-15mil, så det komplicerar ju det hela.
Tacksam för bra idéer.

Planera dina tankstopp bättre, så det är så lite diesel kvar i tanken som möjligt. Ta med dig tanken hem, eller den kanske dras efter skotaren normalt? Jag ställde alltid min skotare så den knappt syntes. På det viset slapp jag att komma på måndagmorgonen och svära över att det hade stulits diesel.

För jävligt sånt. Nån snodde diesel ur farsans farmartankar hemma, han löste det som så att när tanken var tom fyllde han den med vatten. Efter det har tankarna fått vara i fred,,, Fast det blir ju svårt att göra nåt liknande om de slangar direkt ur maskinen.

Försöker att lämna så lite som möjligt dom får väl ca 10-30liter åt gången dom suger ur till sista droppen fattar inte att dom gör sig besväret.
Har ingen lös tank har med mig i bilen.
Undrar om det finns larm med videoövervakning skulle vara jävligt roligt att sätta dit dom.

Ten-0 skrev:
2430534 Planera dina tankstopp bättre, så det är så lite diesel kvar i tanken som möjligt. Ta med dig tanken hem, eller den kanske dras efter skotaren normalt? Jag ställde alltid min skotare så den knappt syntes. På det viset slapp jag att komma på måndagmorgonen och svära över att det hade stulits diesel.

Skulle vara om man gjorde en ny tank och fylla orginal tanken med vatten men det är lite trångt att få plats med en tank till.

Thermal skrev:
2430548 För jävligt sånt. Nån snodde diesel ur farsans farmartankar hemma, han löste det som så att när tanken var tom fyllde han den med vatten. Efter det har tankarna fått vara i fred,,, Fast det blir ju svårt att göra nåt liknande om de slangar direkt ur maskinen.

Last edited:
Om de kommer VARJE natt eller ofta iaf, så går det väll att gömma en videokamera någonstans med översikt? Ev. få tag på ett regnummer på den förmodeliga bilen de kör ut dit med?

Annars gömma sig och vänta ett par nätter.. ta med några kompisar bara :näsblod

gsxr1200 skrev:
2430631Skulle vara om man gjorde en ny tank och fylla orginal tanken med vatten men det är lite trångt att få plats med en tank till.

Svetsa om tanken, så du får ett fack där du tex har vatten i. Göm det riktiga tanklocket på ett annat ställe? Btw, vad för maskin kör du?

Går det inte att lyfta upp tanken på maskin och placera gripen som ett "lock" över anslutningarna?

Ivil skrev:
2430732 Går det inte att lyfta upp tanken på maskin och placera gripen som ett "lock" över anslutningarna?

Ska han skruva av den varje dag innan han går hem? :rolleyes: :tungan

Aptera en sprängladdning på skotaren som exploderar när man skruvar av tanklocket!

Inte för att jag är expert på området, men kan man inte göra nåt nät eller byglar eller så som hindrar från att föra ner slang i tanken? Typ som en kondomformad (så du fortfarande kan tanka normalt) sak som svetsas fast i tanken?

FreddaAbborre skrev:
2430880 Inte för att jag är expert på området, men kan man inte göra nåt nät eller byglar eller så som hindrar från att föra ner slang i tanken? Typ som en kondomformad (så du fortfarande kan tanka normalt) sak som svetsas fast i tanken?
Tänkte också på det. ett rör med en stor backventil längst ner borde väll funka eller är jag ute på min vanliga cykeltur nu? Eller som ett vattenlås kanske?

FreddaAbborre skrev:
2430880 Inte för att jag är expert på området, men kan man inte göra nåt nät eller byglar eller så som hindrar från att föra ner slang i tanken? Typ som en kondomformad (så du fortfarande kan tanka normalt) sak som svetsas fast i tanken?

För vanliga bilar finns det en slags spiral man kan trycka ner i påfyllningsröret. Stoppar inte flödet nämnvärt, men gör det svårt att få ner en slang.

Det är en valmet 840.

Ten-0 skrev:
2430722 vad för maskin kör du?

Det går, men frågan är hur desperata dom är de kanske borrar hål i tanken istället eller skär slangar.

FreddaAbborre skrev:

Händer alltid på helger blir till att ta med husvagn och lägga sig en bit ifrån dock ingen höjdare att ligga en helg ute i skogen det är ofta långt till något samhälle.

Xyron skrev:
2430677 Om de kommer VARJE natt eller ofta iaf, så går det väll att gömma en videokamera någonstans med översikt? Ev. få tag på ett regnummer på den förmodeliga bilen de kör ut dit med?

Annars gömma sig och vänta ett par nätter.. ta med några kompisar bara :näsblod

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!