Video Diesel-motorcykel

Näää, den sega gasresponsen hör endast hemma på trupptransporten, aka familjen :D

När pappa är ute å leker ska det kännas som att man sitter på ett åskoväder :banana
 
En granne till mina föräldrar bygde en på en vecka, i början av nittiotalet.
Med den har han åkt runt i stora delar av världen (utan att ändra något).
Förra året beslagtogs den av italienska polisen. De tyckte inte att den såg trafiksäker ut.
 
En granne till mina föräldrar bygde en på en vecka, i början av nittiotalet.
Med den har han åkt runt i stora delar av världen (utan att ändra något).
Förra året beslagtogs den av italienska polisen. De tyckte inte att den såg trafiksäker ut.
Den videokameran verkar också gå på diesel.. :hihi
 
förstår ärligt fortfarande ej varför det ej finns mer diesel mc tillverkade.
royal enfield tillverkar/tillverkade vet jag. visserligen var den tydligen ingen större upplevelse att köra, men billigt gick den. läste någon som skrev en förbrukning på 0.18 liter milen. vilket gör den helt ok som pendlar hoj.

kawasaki klr vart ju några ombyggda till diesel för användning inom den amerikanska militären.

sen finns det tydligen någon tillverkare som heter Track som gör diesel hojar.
 
förstår ärligt fortfarande ej varför det ej finns mer diesel mc tillverkade.
royal enfield tillverkar/tillverkade vet jag. visserligen var den tydligen ingen större upplevelse att köra, men billigt gick den. läste någon som skrev en förbrukning på 0.18 liter milen. vilket gör den helt ok som pendlar hoj..

Problemet är att dom blir tunga och därmed trötta som en 125a. Och det finns 4-takts 125or som också drar strax under 0.2 liter milen som säkerligen även är roligare att köra. Men visst, ska man lasta mer än en ej ännu överviktig 16åring så börjar väl dieseln få fördelar.

kawasaki klr vart ju några ombyggda till diesel för användning inom den amerikanska militären.
Anledningen till att militären ville ha diesel var för att kunna ta samma bränsle som övriga fordon.
 
Halvt-OT

Farsan kör Goldwing 1800 från 2000 (men sen fasen ny ut, dels för att hans tvättmani och dels för att de fortfarande ser likadana ut mer eller mindre) och för något år sedan tillbaka var det rykten om att det skulle komma en ny modell. Så vi satt någon kväll på verandan och snackade om vad som skulle komma.

Goldwing måste ju vara lite utav ett flaggskepp för Honda så vi började brainstorma om just diesel-motor, varför inte en dieselboxer (Goldwing har boxermotor) som många Subaru-bilar (alla modeller?). Cruisecontrol och backväxel har den redan, men varför inte slänga på dubbelkoppling eller iaf så man växlar med vänstra tummen, med knappar!?...

Vad kom?... lite ny plast runt omkring... a.k.a. facelift.
 
Jag trodde det skulle vara en sådan här:
Ducati-Monster-Diesel-06.jpg
 
Man hörde aldrig nåt mer om denna heller; http://www.bikeexif.com/track-t-800cdi-diesel-motorcycle

track-t-800cdi.jpg

Några jänkares dieselmotorer: http://guerrantwebworks.com/hdt/home.htm

Personligen har jag en bild av att diesel skulle passa bättre i stora feta customs än i offroads. edit: som denna Neander 1400 Neander1400td.jpg

The Neander uses a parallel twin cylinder turbo diesel engine with two meshed counter-rotating crankshafts, which the manufacturer claims to remove engine vibrations.[6] The 1430 cc engine produces almost 100 hp at 4200 rpm and over 200 Nm of torque at 2600 rpm. Neander Motors planned to produce 99 bikes for 2007.

http://www.youtube.com/watch?v=eGnc3fGFwbk
 
Last edited:
Halvt-OT

Farsan kör Goldwing 1800 från 2000 (men sen fasen ny ut, dels för att hans tvättmani och dels för att de fortfarande ser likadana ut mer eller mindre) och för något år sedan tillbaka var det rykten om att det skulle komma en ny modell. Så vi satt någon kväll på verandan och snackade om vad som skulle komma.

Goldwing måste ju vara lite utav ett flaggskepp för Honda så vi började brainstorma om just diesel-motor, varför inte en dieselboxer (Goldwing har boxermotor) som många Subaru-bilar (alla modeller?). Cruisecontrol och backväxel har den redan, men varför inte slänga på dubbelkoppling eller iaf så man växlar med vänstra tummen, med knappar!?...

Vad kom?... lite ny plast runt omkring... a.k.a. facelift.

En tourer med turbodiesel skulle säkert fungera utmärkt.
 
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2009/July/jul1009-Yamaha-turbo-diesel-/


Kom ihåg att jag läste detta för ett jävla tag sen och hoppades på en unik maskin där ute som hade kunnat underhålla en.

Verka dock inte så det blev något mer av det :confused:


bike tidningen skrev om detta 2009 och då sa yamaha att den skulle vara klar för produktion och kunna säljas inom två år..... detta är då fyra år sen....

lägger med en länk som jag hitta http://www.bike.se/nyheter/yamaha-diesel-1431
 
förstår ärligt fortfarande ej varför det ej finns mer diesel mc tillverkade.
royal enfield tillverkar/tillverkade vet jag. visserligen var den tydligen ingen större upplevelse att köra, men billigt gick den. läste någon som skrev en förbrukning på 0.18 liter milen. vilket gör den helt ok som pendlar hoj.

http://www.team-vahrenkamp.de/vahrenkampdiesel.php

Finns tysk-tillverkad diesel-Enfield också. Stötte på en snubbe i Mongoliet förra året som körde en. Och det saknades INTE pulver i den!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top