Diesel-mc i produktion

ditopper

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
RX
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=1004

"Denna ombyggda Kawasaki KLR650 är tillverkad för att följa NATO-kravet om att ha ett enda drivmedel (diesel) för alla fordon ute på slagfältet."

"US Marines har redan beställt 522 stycken."

Så e ett militärfordon, men ändå lite intressant.. :)
 
ditopper skrev:
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=1004

"Denna ombyggda Kawasaki KLR650 är tillverkad för att följa NATO-kravet om att ha ett enda drivmedel (diesel) för alla fordon ute på slagfältet."

"US Marines har redan beställt 522 stycken."

Så e ett militärfordon, men ändå lite intressant.. :)

Snart kommer sporthojjarna att ha diesel i tankarna!! En dröm som blir verklighet!! :tummenupp
 
Tokigakon skrev:
Snart kommer sporthojjarna att ha diesel i tankarna!! En dröm som blir verklighet!! :tummenupp

jo, några galna holländare har gjort det,
fanns faktiskt en artikel på samma site:
http://www.prylguiden.se/?d=21&a=930

image_top_moto.jpg

moto4.JPG
 
Ser ut som en minimoto...

Diesel = mycket vrid iaf, eller?
 
upp till 120 hk vid 5500 varv och ca 200 kg,
inte en R1 men det kan rejält undan ändå :rock
 
äntligen börjar dom komma lite med ett ordentligt drivmedel... :) fast borde det inte vara MB som gör en mc med diesel först :)
 
Om jag inte missminner mig så hade Royal Enfield en modell med dieselstånka för ca tio år sedan. :tomten

(Det kan ju iofs hända att de fortfarande har den...)
 
120 hästar i all ära men det är ju en diesel, och en diesels stora fördel är vridet. Och vilket vrid sen, med framtida ommappning förväntas osannolika 339 Nm. Det är inga dåliga siffror för en hoj det, då skjuter det på ordenligt.

De har ju redan en rullande prototyp och chassit ser helt ok ut. Det ska bli intressant att se hur den gör ifrån sig på bana. Vi har nog inte hört det sista om Startwin Thunderstar.
 
Källe skrev:
120 hästar i all ära men det är ju en diesel, och en diesels stora fördel är vridet. Och vilket vrid sen, med framtida ommappning förväntas osannolika 339 Nm. Det är inga dåliga siffror för en hoj det, då skjuter det på ordenligt.

Effekt och vridmoment är samma sak bara uttryck på olika sätt.
Du menade nog:
Mycket effekt på låga varv är en diesels stora fördel
 
PETER-STHLM skrev:
skulle säkert inte bli en dröm att betala skatten isof :S

Skatten på ett dieseldrivet fordon är tre gånger skatten på ett bensindrivet fordon med samma vikt. Så skatten på en MC skulle inte bli hög!

Vilket jädra vridmoment!!!!!
 
gthyni skrev:
Effekt och vridmoment är samma sak bara uttryck på olika sätt.
Du menade nog:
Mycket effekt på låga varv är en diesels stora fördel

Tja, när vi ändå är inne och klyver hår så:
Ja, hög effekt på lågt varv = högt vridmoment, vilket är fördelen med en diesel jämför med en bensinare vid ungefär samma cylindervolym.

Men nej, jag menar att effekt och vridmoment inte är samma sak. Effekten är produkten av vridmomentet och varvtalet. Men huruvida det är samma sak uttryckt på olika sätt är ingen diskussion som är meningsfull att snöa in på. Det blir bara en massa inlägg i onödan.

Det intressanta med Startwin-hojen är att den har en ganska normal cylindervolym, hyggligt låg vikt, intressant chassi och en potentiellt urstark motor. Med en sån motor som lämnar hög effekt tidigt i varvtalsregistret så borde den kunna ha större körbarhet och bättre acceleration relativt dagens alternativ. Det utan att behöva optimera utväxlingen på cykeln beroende på om banan är krokig eller har mycket rakor. Den här hojen skulle faktiskt kunna vara snabb både på rakorna och i svängarna.

Vi får väl se om det blir något av det i slutändan. Det är nog inte helt enkelt att få fram en sån cykel, men det vore lite kul om de klarade det. Om inte annat bara för att röra om lite i grytan.
 
KalleNorton skrev:
Jag har ju alltid drömt om en hoj som låter som en traktor. :3freak

Du har nog inte sett något modernt dieselfordon alls antar jag ?
Om du provar en modern dieselbil så är risken rätt stor att du inte ens märker att det är en diesel. Det är rätt stor skillnad mellan motorerna idag och de gamla knackande mercataxibilarna som rullade i hela sverige på 70-talet.

Jag skulle gott kunna tänka mig att testköra moppen ifråga även om jag kanske inte skulle vilja ha en själv. Den går ju även bra att köra på biobränsle, så det är ju bra för miljön också. Då kan man ju starta en falang till miljöpartiet, gröna knuttar.
 
Last edited:
Tom skrev:
Du har nog inte sett något modernt dieselfordon alls antar jag ?
Om du provar en modern dieselbil så är risken rätt stor att du inte ens märker att det är en diesel. Det är rätt stor skillnad mellan motorerna idag och de gamla knackande mercataxibilarna som rullade i hela sverige på 70-talet.

Jag skulle gott kunna tänka mig att testköra moppen ifråga även om jag kanske inte skulle vilja ha en själv. Den går ju även bra att köra på biobränsle, så det är ju bra för miljön också. Då kan man ju starta en falang till miljöpartiet, gröna knuttar.
Jo, jag vet hur en modern dieselbil låter, och visst, dom låter ju inte alls lika mycket som en gammal traktor, men man märker fortfarande lätt att det är en diesel.
 
KalleNorton skrev:
Jo, jag vet hur en modern dieselbil låter, och visst, dom låter ju inte alls lika mycket som en gammal traktor, men man märker fortfarande lätt att det är en diesel.

... men knacket på tomgång glömmer man snabbt när turbon viner som en... som en..... som en.... turbo! :kär
 
Tokigakon skrev:
Skatten på ett dieseldrivet fordon är tre gånger skatten på ett bensindrivet fordon med samma vikt. Så skatten på en MC skulle inte bli hög!

Vilket jädra vridmoment!!!!!

Ja, men skatten på min Ninja ligger väl på en 130 kronor ungefär, vilket skulle göra en 400 kr per år i skatt för en dieselninja, inte så blodigt.
 
MjO skrev:
Ja, men skatten på min Ninja ligger väl på en 130 kronor ungefär, vilket skulle göra en 400 kr per år i skatt för en dieselninja, inte så blodigt.

I synnerhet inte när många här betalar mer i försäkring, per vecka!
Klart trevligt initiativ! Undrar när det kommer såna där hojar, serieproducerade för den vanliga marknaden, från dom etablerade tillverkarna?
 
Bränsleförbrukning blir låg också,
0,25 beräknat, t.o.m. 0,20 med touringmappning.
Om man kan åka Luleå-Stockholm utan att tanka så
behöver jag en bekväm sadel :hihi
 
gthyni skrev:
Bränsleförbrukning blir låg också,
0,25 beräknat, t.o.m. 0,20 med touringmappning.
Om man kan åka Luleå-Stockholm utan att tanka så
behöver jag en bekväm sadel :hihi

Också ett ganska vettigt argument, med 0,5 l/mil lägre bränsleförbrukning mot en "vanlig" hoj, lite billigare soppa och 1000mil/år så är det ju i runda slängar 5000kr i ren vinst på soppan! Dvs 2 uppsättningar däck, en dyr hjälm, 2 par stövlar eller varför inte försäkringen på en till hoj? :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top