Diameter på utblås ljuddämpare givet effektsiffra?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Håller på att bygga slip-ons till en 1000cc (snart 1060cc) twin som kommer att hamna nånstans runt 155 hästar.

Inloppet till burkarna är 60mm, men det tänker jag inte ha ut då jag planerar att använda hojen på bana stor del av tiden. Tanken är då att ha en konad sektion av det perforerade innerröret för att effektivt minska utloppets diameter, fast på ett sätt som sabbar flödet mindre än en db-killer.

Finns det någon formel eller tumregel på hur litet hål jag kan ha givet två burkar och en viss uteffekt innan det börjar störa effektsiffran mätbart? Enda jag har att gå på idag är att Akrapovic EVO6 som har dubbla burkar och ger erkänt bra med effekt har ~52mm utloppsdiameter. Dessa låter dock som jordens ungergång, så jag vill ner rejält från detta om jag kan.

Håller på att bygga slip-ons till en 1000cc (snart 1060cc) twin som kommer att hamna nånstans runt 155 hästar.

Har du siffror på din hoj innan mods? 155hk på slangen ur en Rotax är ganska ovanligt om man inte kör den i en "snäll" bänk. Hur som så är ju ökningen mer intressant än själva slutsiffran då den brukar variera duktigt mellan olika bänkar.

Enda jag har att gå på idag är att Akrapovic EVO6 som har dubbla burkar och ger erkänt bra med effekt har ~52mm utloppsdiameter. Dessa låter dock som jordens ungergång, så jag vill ner rejält från detta om jag kan.

Njaa, jag har kört min hoj med EVO6 och faktiskt aldrig blivit avplockad för buller, fick till och med en mätning på en bandag med Fiver då vi var så få att det gick att kolla enskilda hojar. Min bullrade då ca 92db vid förbifart och det var bandagens högsta mätning så jag ANTOG att det var min.

/J

Har du siffror på din hoj innan mods? 155hk på slangen ur en Rotax är ganska ovanligt om man inte kör den i en "snäll" bänk. Hur som så är ju ökningen mer intressant än själva slutsiffran då den brukar variera duktigt mellan olika bänkar.

Njaa, jag har kört min hoj med EVO6 och faktiskt aldrig blivit avplockad för buller, fick till och med en mätning på en bandag med Fiver då vi var så få att det gick att kolla enskilda hojar. Min bullrade då ca 92db vid förbifart och det var bandagens högsta mätning så jag ANTOG att det var min.

/J

Ingen koll på effekt. Det jag menar är inte att jag har eller kommer att få det, utan jag vill ta höjd för att klara den siffran. Maskinen har ändå 143 häst på pappret helt original med 1000cc och katalysatorer monterade.

EDIT: vevhästar mätta på sedvanliga lögnaktiga fabrikssättet diskussionen handlar om.

Gällande din hoj så har jag svårt att verkligen tro på den mätningen (jag har dock lyssnat på din på plats utan att tycka att den lät så blodigt, dock lät den ju markant mycket mer än original). Jag har hört siffror på 107dB förbifart av andra med evo6-system på rotaxmaskinen, och antar därför att jag bör sänka mig en aning.

Last edited:
Effekten / cylinder är nog mer relevant. En 4 cylindrig på 150hk behöver inte lika stort hål som en 2 cyl.
Men förövrigt stämmer din teori.
Eller, det är väl snarare tvärsnittsarean som betämmer hur många Hk som kan evakueras.

Mats

Gällande din hoj så har jag svårt att verkligen tro på den mätningen (jag har dock lyssnat på din på plats utan att tycka att den lät så blodigt, dock lät den ju markant mycket mer än original). Jag har hört siffror på 107dB förbifart av andra med evo6-system på rotaxmaskinen, och antar därför att jag bör sänka mig en aning.

Visst låter den mera än standard men uppenbarligen inte för högt, hade den gjort det så hade jag garanterat nån gång under mina race/kval/bandagar under 2010 blivit antingen varnad/svartflaggad eller avplockad från banan, men icke. Min slutsats är att varken Anderstorp, Falkenberg eller Knutstorp anser att min hoj bullrade för mycket vid de tillfällena.

Angående de "107db", hur vet du att deras burkar var helt fyllda med dämpmaterial och fungerade korrekt?

/J

Visst låter den mera än standard men uppenbarligen inte för högt, hade den gjort det så hade jag garanterat nån gång under mina race/kval/bandagar under 2010 blivit antingen varnad/svartflaggad eller avplockad från banan, men icke. Min slutsats är att varken Anderstorp, Falkenberg eller Knutstorp anser att min hoj bullrade för mycket vid de tillfällena.

Angående de "107db", hur vet du att deras burkar var helt fyllda med dämpmaterial och fungerade korrekt?

/J

Gällande skicket på burkarna vet jag inte, bara lösa siffror jag har läst på det stora nätet. Att din hoj klarar besiktningen känns mer som magi än faktiska siffror då jag hade svårt att stå bakom när du gasade, det var rejält tryck i det ljudet. Kan det vara så att ljudmätningen medelvärdesbildar, så att det glesare avståndet mellan twin:ens pulser ger ett lägre rms-värde än dito för en rad4:a, och därför får lägre db-tal trots att det upplevs som högre ljudnivå?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien