Diagnosverktyg? Typ OBD till motorcyklar.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Finns det nån standard inom motorcyklar för o läsa felkoder o läsa livedata etc? Eller är det varje tillverkare för sej? Kan man som vanlig dödlig hemmameck använda sånt?

/D

Felkoder kommer upp om du får någon och betydelsen står vanligtvis i instruktionsboken eller så hittar du den på nätet.

Livedata har bara seriösa racehojar som loggar bromstryck, fjädring, traction mm. och de kostar som en till hoj.

Tja!

Finns det nån standard inom motorcyklar för o läsa felkoder o läsa livedata etc? Eller är det varje tillverkare för sej? Kan man som vanlig dödlig hemmameck använda sånt?

/D

Kör själv med OBD2 läsare till min Ducati 749. Antigen blåtand till mobilen och sen TuneECU
Eller via datorn med obd2-USB.

Gör en googling på din hoj och "OBD2" så brukar där komma upp något om det inte är en allt för gammal hoj.

Såhär ser anslutningen ut till Ducati.

370836006_tp.jpg

Har du en Honda, Kawasaki eller Suzuki så borde Healtech's OBD-tool funka bra.

Har inte provat det själv men jag har använt flera av deras andra produkter utan att vara besviken på kvaliten.

OBD_flyer_201712.jpg

"Finns det nån standard inom motorcyklar för o läsa felkoder o läsa livedata etc?"

Nej.

Jag köpte en GS911 till min BMW, den kan läsa av allt och styra allt, inklusive köra tester och felsökning. Jag kan tex sitta i garaget och provköra kylfläktarna med hojen avstängd :tummenupp När jag gör service så plockar jag ut protokoll på alla delsystem i moppen, mycket smidigt.

På frugans Tiger körde jag en ELM327, det funkade också, men det är inte riktigt lika sofistikerat.

"Finns det nån standard inom motorcyklar för o läsa felkoder o läsa livedata etc?"

Nej.

Införde inte europa en standard för det för ett tag sedan? Sedan har den iofs antagligen inte resulterat i att fordon har en standardiserad diagnostikport än.

Jodå, för stödhjulsgänget, 2001 för bensinbilar och 2003 för dieselbilar, men inget för hojar. Men lugn, det kommer nog ihop med den digitala överrocken :tummenupp

Nu var jag ju tvungen att läsa på om det. :gnissla
EURO 4 för motorcyklar kräver OBD stage 1, sedan är jag osäker på om OBD1 innebär att det ska finnas en standardiserad port, men jag antar det.
https://www.transportpolicy.net/standard/eu-motorcycles-emissions/

En intressant sidnot är att för sidovagnsekipage behöver bara den thåhjuliga motorcykeln uppfylla avgaskrav. Såå, man kan plocka i en V8 i sidovagnen helt utan rening och driva hjulet med den? :va

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...