Diabolic...

Har haft flertalet XR-1000 tycker den är en bra hjälm till bra pris!
Denna gång köpte jag en X-Spirit och de extra man betalar märker man direkt när man är ute o kör!

Mkt tystare, blir ingen imma och ventilationen fungerar verkligen till skillnad från andra hjälmar!
Till Xspirit får man ju också med dragskydd o nosskydd vilket man får köpa till en XR 1000 så där kan man ju dra bort lite, sen är det alltid coolt att ha det dyraste ;)
 
Jag skulle testa en x-spirit innan du bestämmer dig! aldrig testat den men av vad jag läst ska den va värd pengarna..
 
Shoie

Böjne skrev:
2429427 Jag behöver en ny hjälm. Har kollat på Shoei XR-1000 (Diabolic), och X-Spirit, och fastnat lite på XR-1000. Vore kul att höra vilka erfarenheter det finns kring dessa två innan jag bestämmer mej.
/B
Har bara kört 1säsong med min xr1000....men klart nöjd...soo far soo good
:yoparty
 
Det är ganska stor skillnad på X-spirit och XR 1000 faktiskt.

En grej är att X-S är gjord av AIM och Carbon, XR1000 AIM
(AIM är organiskt glassfiber)

X-S har 4 yttre skal medans XR1000 har 3 (stl alltså)

Det är stor skillnad på aerodynmiken och ventilationen på dessa.

Som en tidigare nämnt ingår mer i X-S vid köp och att till XR1000 får man köpa till det.

X-S väger bara 1250gr och XR 1000 1330gr (-/+ 50gr)

Dom sitter olika och X-Spirit är tystare


Båda har Pin-lock men X-S har även tear-off att köpa till osv. Finns fler skillnader men kommer inte ihåg allt på rak arm. Båda har i alla fall dubbla D ringar. Kan byta kindkuddar.


När jag köper en ny blir det en X-spirit efter haft Z-One. Men prova dig fram vilken som sitter bäst på huvudet och sitter båda lika bra så rekommenderar jag i alla fall X-S. Visst kostar den mer, men anser att den har mycket som gör att den är värd det
 
Gottschalk skrev:
2430667 Kan inte använda öronproppar någon längre stund pga knepiga öron, så jag köpte ett whisper kit i somras och det är en jedra skillnad!!!
Mycket lägre ljudnivå och inget tjuvdrag innanför visiret.
Kan varmt rekomendera :tummenupp
Blir lite bökigare att ta på och av hjälmen men det är det värt!

Samma med mig, det gör riktigt ont i öronen om man har öronpluggar för länge så det går bort.. Blir att köpa det whisper kit :tummenupp

Eureka skrev:
2430719 Har haft flertalet XR-1000 tycker den är en bra hjälm till bra pris!
Denna gång köpte jag en X-Spirit och de extra man betalar märker man direkt när man är ute o kör!

Mkt tystare, blir ingen imma och ventilationen fungerar verkligen till skillnad från andra hjälmar!

Så har du haft problem med imma i en XR-1000 ? Har du använt pinlock då? Själv så har jag inte haft nån problem med imma men då använder jag pinlock som följde med..

Eureka skrev:
2430719Till Xspirit får man ju också med dragskydd o nosskydd vilket man får köpa till en XR 1000 så där kan man ju dra bort lite, sen är det alltid coolt att ha det dyraste ;)

Men är det värt att betala 3000:- extra för det? ;)
 
Last edited:
Ventilationen på xr-1000 har då funkat alldeles utmärkt för mig och då har jag kört i de flesta vädren..
 
enchanter skrev:
2431736 Samma med mig, det gör riktigt ont i öronen om man har öronpluggar för länge så det går bort.. Blir att köpa det whisper kit :tummenupp



Så har du haft problem med imma i en XR-1000 ? Har du använt pinlock då? Själv så har jag inte haft nån problem med imma men då använder jag pinlock som följde med..



Men är det värt att betala 3000:- extra för det? ;)

+ de andra fördelar som flera skriver om så ja är det värt!
Kan man lägga 5000 för en hjälm kan man lika väl hosta upp ytterligare, det är redan dyrt liksom
 
Eureka skrev:
2433486 + de andra fördelar som flera skriver om så ja är det värt!
Kan man lägga 5000 för en hjälm kan man lika väl hosta upp ytterligare, det är redan dyrt liksom

Det är sant men det är iaf "nästan" en dubblering av priset, det som jag har läst som skiljer verkar inte vara av nån större art så jag är iaf inte "övertygad" men smaken är som baken .. Huvudsaken är att man blir nöjd själv! :tummenupp
 
Eureka skrev:
2433486 + de andra fördelar som flera skriver om så ja är det värt!
Kan man lägga 5000 för en hjälm kan man lika väl hosta upp ytterligare, det är redan dyrt liksom

Då köper jag hellre 2st xr-1000, alltid bra med en i reserv.
 
P@trik skrev:
2433982 Då köper jag hellre 2st xr-1000, alltid bra med en i reserv.

5000+5000 = 10.000 kr , du kan ju bara använda en åt gången ?
Inte blir den ju bättre heller för du har två, bättre med en X-Spirit ;)
 
Från det ena till det andra.. såg att Ni har en R1 -05.. hur har Ni drevat Er för bästa prestanda?

Regards
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top