Detta planerar jag att resa till våren

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
http://maps.google.se/maps/empw?url...pn=10.71013,8.800049&output=embed&hl=sv&gl=se

Lång länk - Men börja i Sverige, köra via danmark till tyskland.
Övernatta i tysklank
köra till Schweiz via tyskland
bo hos släkt och vänner i cirkus 1 vecka i Schweiz.
köra till Italien via Schweiz.
Övernatta i Italien.
Köra till Wien i Östterike
Övernatta i Österrike
Köra till Rostock och ta färjan hem.

Planerar väl att göra detta under typ 2 veckor, då jag vill sight seea mycket och köra lite små vägar i varje land. Att bara köra motorväg känns inte så lockande.

Tänker knappast ha med mig mycket, men en tankväska med diverse saker och två sidorväskor samt en ryggsäck!

What ya say? :yoparty

Tillägg: Då jag bor i Skåne hade jag även tänkt köra hela vägen upp till Sveriges norra gräns. Men då det kommer vara mycket kallare där uppe gör jag det när det är högsommar typ mitten av Augusti och kör denna resan som går söderut på våren maj/början av juni =)

Vad ska jag tänka på? Hur ska jag förbereda mig?

MC:n ska givetvis servas och nya däck ska på innan det bär av.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Gött mos. Måste tyvärr dissa dina planer. Du har alldeles för mycket plattlandåka. Det finns biltåg, kolla om du kan ta något sådant ner till Munchen så slipper du transportsträckorna. Provence i Frankrike är helt fantastiskt. Börja med Schweiz som du planerat. Åk sedan till Annecy där du tar en kaffe i gamlastan och njuter av alpernas Venedig. Åk sedan söder ut på småväger till Nice. Där i från åker du mot Österrike t ex Spittal. Väl i Österrike håller du dig i västra halvan med alla mäktiga berg. En varning för Österrike, det kan regna så in i h... så kolla prognosen innan du åker däråt men är det fint väder är det mitt favoritland.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Gött mos. Måste tyvärr dissa dina planer. Du har alldeles för mycket plattlandåka. Det finns biltåg, kolla om du kan ta något sådant ner till Munchen så slipper du transportsträckorna. Provence i Frankrike är helt fantastiskt. Börja med Schweiz som du planerat. Åk sedan till Annecy där du tar en kaffe i gamlastan och njuter av alpernas Venedig. Åk sedan söder ut på småväger till Nice. Där i från åker du mot Österrike t ex Spittal. Väl i Österrike håller du dig i västra halvan med alla mäktiga berg. En varning för Österrike, det kan regna så in i h... så kolla prognosen innan du åker däråt men är det fint väder är det mitt favoritland.

Äsch.. vill ju hålla nere kostnaderna. Min mc dricker nog inte mer än 04:a på motorvägen och plöja kilometer kan man ju alltid göra mellanvarven. Kommer nog köra en hel del dagsturer utmed Schweíz då jag kan bo hos släkt och vänner där för att sedan plöja hem igen =)
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Vi åkte biltåg från Hamburg till Munchen i somras och det var lätt värt det. Från Munchen tar man sig lätt till Davos på en dag och sen är det bara att cruisa runt i Schweiz. Hem åkte vi från Verona (Italien) till Hamburg.

Kan kolla upp senare ikväll vad vi betalade, men det var inte så farligt tur och retur för två personer och en hoj.

Edit: Om du inte kör motorvägar i Italien så kommer iaf. den sträckan ta lååång tid. Medelhastigheten i Italien är låg pga. all italiensk trafik. Räkna med 50-60km/h i medelhastighet. Så en vecka att köra hela den sträckan (du skulle stanna en vecka i Schweiz) är rätt kort tid. Det är inte kul att behöva köra 8h per dag utan man vill kunna ha gott om tid att stanna här och var och kanske göra avstickare man inte planerat när man ser något intressant.

Är det här din första långresa på hoj?
 
Last edited:

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
OK plan, men jag håller med föregående talare att det verkar vara för lite krokvägar. Och du har ju missat Nurburgring! Det blir ju bara en kort avstickare så är du där.
Sen kan jag rekommendera väg 500 söderut från Baden-Baden.
Om du åker före turistsäsongen, i juni till exempel, så finns Route-de-Grand-Alps i sydöstra Frankrike. Kurvor tills du kräks, och nästan ingen trafik (i juni. I juli-augusti är det FULLT med husvagnar och campingbilar, rekommenderas ICKE).
Till exempel.
Jag tror inte att man ska försöka åka så långt som möjligt på två veckor. Kvalitet är bättre än kvantitet. Och det finns hur många kalasvägar som helst därnere om man bara hittar dem. Och skicket på vägarna är oftast jättebra. Sverige är verkligen ett u-land på det området.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tja!

Jag skulle skippa ryggsäcken. Du verkar ha packutrymme så det räcker till, så länge du inte tänker dra med dig tält+tillbehör. Annars har du prickat in rätt del av Europa att semestra i, håll dig så mycket i Alperna du kan. Och glöm inte kameran!

Kör hårt!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Är det här din första långresa på hoj?


Yes. Första resa. Då jag är till hälften Schweizisk är jag väl hemma vid de fantastiska alppass alperna erbjuder. Kanske gör så att jag bara kör ner på en hel dag och sen kör långa runder där nere. För att kanske ta en avstickare till venedig och geneve. Två städer jag vill se =)

Men i Schweiz kommer du typ vart du vill på runt 2 timmar via autobahn.

Tja!

Jag skulle skippa ryggsäcken. Du verkar ha packutrymme så det räcker till, så länge du inte tänker dra med dig tält+tillbehör. Annars har du prickat in rätt del av Europa att semestra i, håll dig så mycket i Alperna du kan. Och glöm inte kameran!

Kör hårt!

Äger i princip inget av de väskor jag listade. Måste inhandla sådana, men det har jag ju hela vintern på mig att fixa =)

http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4

Den vägen vill jag köra :D
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Gött mos. Måste tyvärr dissa dina planer. Du har alldeles för mycket plattlandåka. Det finns biltåg, kolla om du kan ta något sådant ner till Munchen så slipper du transportsträckorna. Provence i Frankrike är helt fantastiskt. Börja med Schweiz som du planerat. Åk sedan till Annecy där du tar en kaffe i gamlastan och njuter av alpernas Venedig. Åk sedan söder ut på småväger till Nice. Där i från åker du mot Österrike t ex Spittal. Väl i Österrike håller du dig i västra halvan med alla mäktiga berg. En varning för Österrike, det kan regna så in i h... så kolla prognosen innan du åker däråt men är det fint väder är det mitt favoritland.

Måste hålla med .. jag körde från Malmö - CPH - Rödby -Puttgarden - sen söderut mot Hannover - Wurzburg - Schaffhausen (Schweiz) och vidare en vecka där i trakterna.
Köra i Tyskland sög balle. Det e vägbyggen överallt, ofta köer där man får sick-sacka mellan bilar i 20-30 minuter i ca 30-40 km/h. Oerhört tids och koncentrationskrävande. Medelhastigheten var jättelåg, Malmö-Wurzburg tog 11,5 timmar. Och då inkluderat alla högfartsbitar där jag låg och pendlade mellan 180 och 210. Detta var då mest i slutet på dagen innan Wurzburg. Sen från Wurzburg söderut blir vägbanan vågig, så det skakar så in i helvete, och det enda man kan göra är att stå upp på hojen - men då blir man helt slut i armar och ben pga vibrationerna.
Ta biltåget från Hamburg ner till Österrike, eller Italien. Du vaknar helt utvilad, har suttit och hunnit kolla kartan ordentligt så du vet var du ska, och så kör du utan att ha ont i hela kroppen.

Sen väl där nere måste du se Chamonix, och därifrån köra St Bernard passet in mot Italien. Efter passet finns en utmärkt camping, och vill du se lite italiensk landsbygd kan du köra längs bergskedjan mot Domosdossola. Jag hade kört tillbaka över St Bernard passet eftersom det var så FETT.
Sen måste du köra Furka,Grimsel,Susten, Nufenen, och Gotthard pass( det sista kan man ta två rutter: en kullersten, den gamla, och motorväg, den nya). Slutligen skulle jag efter dessa kört österut mot Davos, och kört Davos-Stelvio, över Stelvio passet, som ska vara den näst bästa vägen i världen.

Nog med tips.. Ba gör det ..

Vi åkte biltåg från Hamburg till Munchen i somras och det var lätt värt det. Från Munchen tar man sig lätt till Davos på en dag och sen är det bara att cruisa runt i Schweiz. Hem åkte vi från Verona (Italien) till Hamburg.

Kan kolla upp senare ikväll vad vi betalade, men det var inte så farligt tur och retur för två personer och en hoj.

Edit: Om du inte kör motorvägar i Italien så kommer iaf. den sträckan ta lååång tid. Medelhastigheten i Italien är låg pga. all italiensk trafik. Räkna med 50-60km/h i medelhastighet. Så en vecka att köra hela den sträckan (du skulle stanna en vecka i Schweiz) är rätt kort tid. Det är inte kul att behöva köra 8h per dag utan man vill kunna ha gott om tid att stanna här och var och kanske göra avstickare man inte planerat när man ser något intressant.

Är det här din första långresa på hoj?

Håller med. Efter St Bernard passet körde vi genom Italien mot Domodossola (gränspunkt med Schweiz) och det tog precis hela dagen. Höjdpunkten var dock att vi hittade lite övergivna (till synes) bergsvägar innan gränsen, och det var en orgie av kurvor, och nästan ingen bebyggelse. Skitfint .. Men extremt låg medelhastighet. 8 dagar räckte inte långt ..
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Skippa ryggan och fixa väska på sadeln istället.

Tyskland är kanon om du skippar autobahn och tar landsvägarna på sidan om ned istället.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Låter som en härlig runda.
Jag hade kört första passet igenom Tyskland mot Schweiz på kvällen från Skåne, så du korsar Tyskland på natten och är framme i södra Tyskland/Schweiz på morgonen/förmiddagen. Se det som en ren transportsträcka på vägen ner, på vägen hem kan du se vad tid du har över för sightseeing. Tyskland har många temavägar som tex Romantische strasse.
Väl där nere så är det bara att njuta.
Så lätt packning som möjligt.
Ingen ryggsäck.
Jag hade satsat på tankväska fram och packrulle bak.
Venedig är dyrt. Men trevligt att se en gång.
Missa inte Berechtesgarden och Kehlsteinhaus.
Sen är det bara att köra så många alppass som möjligt.
Och kamera måste med!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Tänker knappast ha med mig mycket, men en tankväska med diverse saker och två sidorväskor samt en ryggsäck!

What ya say? :yoparty

Tillägg: Då jag bor i Skåne hade jag även tänkt köra hela vägen upp till Sveriges norra gräns. Men då det kommer vara mycket kallare där uppe gör jag det när det är högsommar typ mitten av Augusti och kör denna resan som går söderut på våren maj/början av juni =)

Vad ska jag tänka på? Hur ska jag förbereda mig?

MC:n ska givetvis servas och nya däck ska på innan det bär av.

Ingen ryggsäck! Du får extra vikt på kroppen och nedsatt rörlighet. Det tröttar och fångar vind i onödan. Låt hojen vara packåsna istället så kan du köra och trivas på vägen. Sätt en väska på sadeln istället - men var noga med remmarna i närheten av hjulhuset.

Ett primärt råd - packa så lätt som möjligt. Du får roligare körning då. Så packa inte med något du kan få tag på under resan eller hos släkten. Där kan du även tvätta och annat (har du säkert räknat ut..) ;) Återkommer gärna med input när du lagt ut en första packlista. :tummenupp

OM NORDLIGASTE SVERIGE: I augusti är kvällsvärmen borta och hösten på gång. Åk hellre mitten juni - mitten juli. Det går att bada redan midsommar om solen bara hållt sig framme någorlunda. Midnattssolen gör att sommaren är som bäst innan juli är slut. VS har säkert massor av tips om du bara utvecklar lite vart du ska. Tornedalen säger jag är ett måste och kör lite på finska sidan (bättre vägar generellt). En avstickare in på slingriga vägar. Kanske Övertorneå-Rovaniemi-Pello
 

Traesk

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Skövde
Hoj
BMW R1200GS -08
Yes. Första resa. Då jag är till hälften Schweizisk är jag väl hemma vid de fantastiska alppass alperna erbjuder. Kanske gör så att jag bara kör ner på en hel dag och sen kör långa runder där nere. För att kanske ta en avstickare till venedig och geneve. Två städer jag vill se =)

Men i Schweiz kommer du typ vart du vill på runt 2 timmar via autobahn.



Äger i princip inget av de väskor jag listade. Måste inhandla sådana, men det har jag ju hela vintern på mig att fixa =)

http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4

Den vägen vill jag köra :D

Kan varmt rekomendera Stelviopasset, körde den vägen förra sommaren.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tack återkommer till er under de kommande månaderna med planeringen för de olika resorna =)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
eha skrev:
Ingen ryggsäck! Du får extra vikt på kroppen och nedsatt rörlighet. Det tröttar och fångar vind i onödan. Låt hojen vara packåsna istället så kan du köra och trivas på vägen. Sätt en väska på sadeln istället - men var noga med remmarna i närheten av hjulhuset.

Beroende på vilket ställ du har så finns det både för och nackdelar med att köra med ryggsäck... Personligen kör jag alltid med ryggsäck när jag använder mitt allväderställ, annars så fladdrar jackan som fan vid hastigheter över 110km/h

Ryggsäcken tar bort allt fladder... Även i höga hastigheter :fakta

Men jag håller med om att det kan bli jobbigt att köra långa sträckor med en ryggsäck fullproppad med saker... Därför brukar jag bara ha små saker i väskan som tex kamera, laddare, toapapper osv...

Ska du köra med ryggsäck så köp en som är anpassad för ändamålet!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Beroende på vilket ställ du har så finns det både för och nackdelar med att köra med ryggsäck... Personligen kör jag alltid med ryggsäck när jag använder mitt allväderställ, annars så fladdrar jackan som fan vid hastigheter över 110km/h

Ser du några fler fördelar med ryggsäck än att ta bort fladdret från en jacka som inte sitter som den ska? Min allvädersjacka har jag sytt in med invikta kilar utmed ryggen på båda sidor där löst tyg fanns. Vill man/kan man inte det går det ju dra en stretchtröja/jacka e d över istället som håller fladdret borta.

Hårda grejer i en ryggsäck är som hårda grejer på kroppen i övrigt. Något man kan skada sig på vid olycka. Extra aj i onödan nej tack. ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det suger på långresor. GTX e det enda som duger. I somras hade jag regn halva resan, inte så kul att köra runt i en blöt skinnkondom. Dum som jag var valde jag skinn, fast jag hade GTX
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Nej. Hittat en ny grej jag ska göra. Med tält och hela stuket ska jag försöka köra ut hela E6
"E6 är 3120 km lång varav 490 km i Sverige och 2630 km i Norge. Det är den längsta vägen i Norge, samt den längsta vägen inom ett land i Europa utom Ryssland."

=) Börjar i Trelleborg och kommer ja, gå hela vägen upp ^^
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top