Detta kunde ha slutat illa!!

Vid omkörningsolyckor och/eller påkörning bakifrån är det i princip ALLTID den som kommer bakifrån som får ta ansvaret.

Du skall alltid kunna stanna innan varje hinder du kan förutse.

Bilist- gata - korsning - väg till vänster - FÖRUTSE

Helt fel. Försäkringsbolagen har t.o.m. detta scenario på sina hemsidor och där menar dom på att det i nästan alla fall är den som svänger som åker dit. Jag personligen var med om en olycka precis som den som va nära att ske på filmen, förutom att jag inte körde på bakhjulet, och jag blev självklart friad. Man får dessutom köra om i korsningar om dom som kommer från den andra vägen har väjningsplikt, det är dock inget smart drag. När man ligger i kistan så kvittar det om man hade rätten på sin sida.

Jag tycker att det är bra om försökringsbolagen höjer premien, Så att det sållas bort lite gnällspikar:D på det här forumet

Ps. om man leker i trafiken så får man trafiken tåla!!!
men om epa mupen hade blinkat så hade jag bara kört om bilen till höger!!! Ds.
:arsele :arsele :arsele

Träffade bilen dig på foten eller? Ser ut så. :va

Helt fel. Försäkringsbolagen har t.o.m. detta scenario på sina hemsidor och där menar dom på att det i nästan alla fall är den som svänger som åker dit. Jag personligen var med om en olycka precis som den som va nära att ske på filmen, förutom att jag inte körde på bakhjulet, och jag blev självklart friad. Man får dessutom köra om i korsningar om dom som kommer från den andra vägen har väjningsplikt, det är dock inget smart drag. När man ligger i kistan så kvittar det om man hade rätten på sin sida.

Njaee...

... jag talar om straffrättsligt ansvar (och i vissa fall skadeståndsansvar).

Att försäkringsbolagen tilldömmer ersättning hit eller dit är något helt annat. Men jag kan förstå att det sker så som i ditt fall som du beskriver.

Svårigheten är dock att hävda att "han blinkade inte" om det inte finns vittnen. Det räcker ju faktiskt med ett något "långsamt blinkersrelä" för att du inte skall uppfatta blinkersen om du tittar snabbt och sedan fortsätter att scanna av övrig trafik.

KONTENTAN: Anpassad hastighet vid möjliga/troliga hinder...

OCH... behandla dina medtrafikanter som om dom var IDIOTER.

2734852 Njaee...

... jag talar om straffrättsligt ansvar (och i vissa fall skadeståndsansvar).

Att försäkringsbolagen tilldömmer ersättning hit eller dit är något helt annat. Men jag kan förstå att det sker så som i ditt fall som du beskriver.

Svårigheten är dock att hävda att "han blinkade inte" om det inte finns vittnen. Det räcker ju faktiskt med ett något "långsamt blinkersrelä" för att du inte skall uppfatta blinkersen om du tittar snabbt och sedan fortsätter att scanna av övrig trafik.

KONTENTAN: Anpassad hastighet vid möjliga/troliga hinder...

OCH... behandla dina medtrafikanter som om dom var IDIOTER.
I lagens mening gör båda fel. Man får inte köra om någon som börjat svänga samt att man inte får svänga om det innebär fara för någon annan.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Close :skrämd :skrämd

Så går det när man skall impa! Och Mc grabbarna som stog vid stoppet vart säkert rätt impade!

Åkte ni tebax och språkade med den lilla fjuniga 240 raggarn sen eller? Du gjorde ju galet....... men jag hatar folk som inte blinkar!

I lagens mening gör båda fel. Man får inte köra om någon som börjat svänga samt att man inte får svänga om det innebär fara för någon annan.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

I strikt lagteknisk medning har du givetvis rätt.

Dock tar man hänsyn till prejudicerande rättsfall och detta skapar rättspraxis. Det är bara att konstatera:
I de flesta kollisioner med påkörning bakifrån eller i sidan vid vänstersvängande trafik faller ansvaret på den som körde på bakifrån.

Men jag tror du och jag kommit aningen :felämne ...

I just detta fallet tror jag vi är helt överens om att ansvaret INTE faller på bilisten (fjunig tonåring i raggarvolvo eller icke).

Förutom att MC-föraren är duktig på att uuiiila finns det inte ett rätt i denna filmsnutten.

Det var nära han fick ont foten kolar man så ser man att volvon inte blinkar!!

du måste ha ett ftp program typ filezilla

Ja det gäller att välja sina ställen att leka i trafiken, nej bilen blinkade inte, men bromsljusen lyste länge och bilen drog sig mot mitten, och det är mänskligt att fela(missa blinkers)men att Wheela förbi bilar i korsningar är svårare att förklara bort, bara idioti.
Mc föraren verkar sakna all form av sunt bondförnuft och självbevarelsedrift.
Tur dock att det gick bra, föraren skulle lika gärna kunnat vara en i olyckstatestiken.

Tänk vad många sådanna likande olyckor skulle kunnat undvikas om folk tänkt sig för en extra gång bara...

Ja det gäller att välja sina ställen att leka i trafiken, nej bilen blinkade inte, men bromsljusen lyste länge och bilen drog sig mot mitten, och det är mänskligt att fela(missa blinkers)men att Wheela förbi bilar i korsningar är svårare att förklara bort, bara idioti.
Mc föraren verkar sakna all form av sunt bondförnuft och självbevarelsedrift.
Tur dock att det gick bra, föraren skulle lika gärna kunnat vara en i olyckstatestiken.

Tänk vad många sådanna likande olyckor skulle kunnat undvikas om folk tänkt sig för en extra gång bara...
Jova!!!
är det någon som har sagt att det va rätt av mc föraren att wheela nopp inte jag i alle fall. Men tror inte att det är så rätt att svänga vänster utan att blinka. Om vi ändrar lite i filmen å säger att mc föraren kör vanligt med 2 hjul i marken, på en om körning å bilen svänger utan att blinka vad säger ALLA Moralkäringar då!!!! rätt eller fel:va

Last edited:
Kom till sh.com (med "fel" film) så blir det nakKSckåTt direKct :rolleyes:
En riktig rysare sett från styret, men hur gick det med foten sedan när du kom hem & plockade av stöveln (eller kanske foten)?

Jova!!!
är det någon som har sagt att det va rätt av mc föraren att wheela nopp inte jag i alle fall. Men tror inte att det är så rätt att svänga vänster utan att blinka. Om vi ändrar lite i filmen å säger att mc föraren kör vanligt med 2 hjul i marken, på en om körning å bilen svänger utan att blinka vad säger ALLA Moralkäringar då!!!! rätt eller fel:va

Att båda gjorde fel i detta fallet kan väl ingen säga emot. Ett lysande exempel på att 2 fel inte blir 1 rätt. :) Skillnaden är väl att hojjåkaren tar en medveten risk medans bilföraren tar en omedveten. Nu utgår jag ju från att alla som inte blinkar gör det för att dom inte tänker på det. Dom kan väl inte va så korkade så dom med flit skiter i att blinka bara för att det är jobbigt? :va
På tal om det. Hur många av er blinkar innan ni ska köra om eller ni föredrar att bara vrida på rullen?

Sen visst kan man alltid undra vems fel det hade varit i andra fall.
Om hojjen blåst förbi i samma fart men på 2 hjul?
Om hojjen kört på 2 hjul men sänkt farten eftersom bilen oxå gjorde det?
Om det varit bilen istället som skulle styla och körde om på två hjul :yoparty samtidigt som hojjen inte blinkade och det blivit en krock? :gråta Är det fortfarande dens fel som inte blinkade? :confused:

Att en bil svänger utan att blinka hände mig senast nu i januari innan kylan kom. Nåt pucko som försökte prejja mig på infartsleden här i Karlskrona när han skulle byta fil. :mad:

Jova!!!

har du tagit körkort:confused: :va förmodligen, men du kanske behöver repetera stycket som upptar omkörningar, oavsett om det är 1 el 2 hjul i backen så kör man väl ALDRIG om i korsingar, även om det är T-korsningar.

Ni får tycka jag moraliserar, men jag upptar ju sådant som direkt påverkar vår överlevnadsgrad ute i trafiken, är man på 2 hjul så är man så mycket mera utsatt, det är lätt att säga efteråt "jag hade ialla fall rätten på min sida" man får ha överseende ännu mera för andra människor i plåtlådors misstag, genom att att tänka först och handla sedan.

Om folk "läste" av trafiken bättre när de kör, och se varje form av potionellt hinder genom att dra av gasen, börja bromsa/bromsberedskap, så kan många incidenter unvikas.

Personligen när jag ser filmen så första tanken är:-Hur jävla dumt var inte det där? Men han var väl så inne i efter först ha imponerat på moppegänget så all form av säkerhetstänkande var bortblåst..

Last edited:
Efter många om och men lyckades jag slutligen se filmen.....

Vad jag tycker har nog en del redan sagt, men ändå....

1) Visst brast bilföraren i uppsikt bakåt

-MEN-

2) Det är inte lätt att upptäcka en hoj som kommer på slangen bakifrån, då ljuset pekar i himlen.
3) Jag betvivlar att hojens hastighet var sådan som bilföraren kunde tänkas förvänta.
4) En bil som saktat in vid en avtagsväg är i varje fall jag väldigt misstänksam mot. Det förekommer faktiskt trasiga blinkers och handen på hjärtat - hur många bilister använder blinkern?
5) Sist men inte minst - Allmän väg är ingen lekstuga. Köra på slangen är ingenting som hör hemma på allmän väg. Hårda ord.

Dock är jag lika glad som de flesta att det trots allt slutade lyckligt.

Jag har åkt efter folk som inte blinkat och frågat om dom har problem. Dom flesta blir väldigt generade och nonchalerar en.

Jag har åkt efter folk som inte blinkat och frågat om dom har problem. Dom flesta blir väldigt generade och nonchalerar en.

Otäckt vanligt.

För några veckor sedan var det en gubbe i sjuttioårsåldern som svängde vänster in vid Maxi stormarknad utan att blinka. Eftersom jag också skulle dit, så körde jag upp bakom honom när han parkerat och klev av. Bilen var en sprillans ny Volvo med X i början av regnumret, så jag frågade bara försynt hur det kunde komma sig att Volvo ännu inte börjat utrusta sina bilar med blinkers, när alla andra fabrikat haft blinkers i femtio år och körriktningspil innan dess.....

Av någon anledning blev gubben arg och svor åt mig. :confused: :D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...