Detta gick fel i starten på ProSuperbike i Mantorp.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Efter mitt första deltagande i ProSuperbike har jag massor med blandade känslor. Mest positiva men även lite negativt. Jävligt kul att få vara med och tävla bland eliten i norden, och även delta i den stora cirkus som STCC innebär.

Men vad hände i starten.... jo!

Enlige reglarna skall det gå till så här enligt reglemantet på STCC hemsida.

10 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. 3 minuter tills bandepåutfart öppnar.

7 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart öppnas, utkörning för sightinglap startar. Däckvärmare får användas men ingen el får framföras.

5 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart stängs. Förare som kommer efter bandepåutfart stängts får starta warm up lap från depå.

3 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Däckvärmare skall demonteras omedelbart, även på reserv-mc och/eller reservdäck i bandepå. All form av mekning på startuppställningsplatsen är förbjuden. Färdigställande av ombordkamera tillåten till dess 1 minuts skylt visas. Förare som kommer nu får starta warm up lap från depå. Alla utom 2 mekaniker samt paraplyfunktionär lämnar startplattan.

1 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. Samtliga maskiner skall startas. Alla mekaniker och paraplyfunktionärer lämnar startplattan.

30sek. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Samtliga lämnar plattan.

Så vad hände igentligen???

Jo.

Ett antal förare och framför allt teampersonal ställer upp uppe vid blåa hangaren och vill köra ner till bandepån för att sättapå däcksvärmare och starta sina elverk. Många förare står dock kvar i sina depåtält och har kommunikation med sin personal som står vid insläppet till bandepån.
Mantorp parks personal i bandepån, låter inte förarna och team-personal komma in i bandepån för att STCC pågår och alla står och väntar.

Efter ett tag så öppnas bandepån och samtliga förare och teampersonal går/rullar ner i bandepån och ställer upp med däcksvärmare och gör sig klara för att kunna köra ut på sightinglap och ställa upp.
Några reagerar på att klockan visar 4.45 och räknar ner.

Depån öppnar plötsligt och förarna kör ut på banan.
Inga nummerskyltar finns på banan som visar var man skall stå.
Förarna irrar omkring och ställer sig på fel platser. Några pratar med funktionärena och letar sin plats, andra pysslar med hjälm eller handskar.
Plötsligt dras röda flaggan bort och dom 3 första leden gasar iväg.
Dom andra leden fäller ner visiret, lägger i en växel och gör sin provstart.

Många tror att det här är warmuplap och bryr sig inte om att andra kör om dom, (man ska i alla fall ställa upp igen och göra riktiga starten). När vi passerar start och mål och körningen fortsätter börjar folk fatta att något ändrats och att racet pågår.

När jag efter racet pratar med domarna för att lägga in en protest mot starten, så fick jag inte det. För det var var (enligt tävlingsledningen) förarna och team-personalen i samtliga team som var totalt värdelösa och inte klarade av att följa ett enkelt chema och regelverk.
och det hade vi tydligen inte klarat på hela helgen, så det var inget konstigt tyckte dom.

Tydligen hade hela startprossiduren med 10 min, 7 min och 5 min pågått i bandepån. Helt enligt reglementet.

Men det såg inte förare och teampersonal, för vi var ju uppställda vid blåa hangaren och fick inte komma in.

Så när vi rullade ut på banan så startade alla förare sitt Warmuplap från bandepån enligt reglementet. Men ingen av oss viste det.

Att sen ingen har sett någon warmuplap skylt när vi körde ut på banan verkar inte spela någon roll. Att vi heller inte såg någon 1 minutersylt eller 30 sekunderskylt, är tydligen vårat eget fel eftersom vi inte hade koll på var vi skulle starta som följd på att vi inte var i tid.

Förhoppningsvis fungerar det bättre på nästa tävling på Karlskoga.

Ursäkta den dåliga stavningen
 
Menar du att ni startades med flagga och inte med lampor?
 
Menar du att ni startades med flagga och inte med lampor?

Det vet jag faktiskt inte. Möjligt att lamporna användes.
Men det var inget jag såg i alla fall. För jag stog och skrek och viftade åt funktionären brevid mig att ta ner armen för att startleden inte alls är klara och att min possition på gridden var upptagen.

Men han ville inte lyssna på det örat. Och signalerade glatt vidare att allt var bra.

Tur att jag inte stod längre fram och att min hojj stannat. Efter som det ändå inte hjälpte att signalera till funktionären. Får då hade det kunnat bli riktigt farligt.


---------------------------------



När domaren sa till mig att jag fick skylla mig själv att startleden inte var i ordning. (För det berode ju på att vi förare gjort fel). Så svarade jag att...

Om det nu inte spelar någon roll var man står på gridden, så är det väll ok om jag glider upp och ställer mig längst fram i stället på nästa race.

Men han förstod inte det komiska i min replik. :)
 
Last edited:
Men om man startar från depån, hur ska man då veta vart exakt man ska stå ute på banans startgrid?
 
Men om man startar från depån, hur ska man då veta vart exakt man ska stå ute på banans startgrid?

Det är faktiskt förarens ansvar att veta vart man ska stå på gridden, sen får man lite hjälp av dom skyltarna som dom ställer ut efter sighting lap.

Men det är ju helt fel av funktionären att göra klartecken för "sitt led" om alla inte står på rätt plats.




Eskilsson, det finns ju så många vita streck att välja på, det är väl bara att ta nåt... ;)
 
Det låter ju som att man hittade på helt nya och dessutom helt kassa startprocedurer i stunden. Hur svårt kan det vara? Vad var det för fel på den startprocedur vi använt i många år? Tom när vi kört KM på Knudan har allt sådant här fungerat utmärkt!!
 
Bil el MC är frågan?

Bilar eller MC, ja vad kan vara viktigast för tidsschemat inte ska spräckas?!? Verkar inte blivit mycket förändring sedan 2006 då jag körde där.
 
Om racet hade varit gratis för alla deltagare och arrangerats av ett gäng trädkramare från den lokala sektionen av Miljöpartiet hade det varit enkelt att förstå varför det blev som det blev.

Men när det rör sig om "kungaklassen" inom svensk roadracing som dessutom betalar dyrt för att få vara med är det svårt att tro sina "öron".

:3freak
 
Ärlig talat så tror jag faktiskt inte att det är STCC som har gjort fel. Även om det förmodligen är dom som är ansvariga.

Mina 5öre ligger på att det är dom enskilda funktionärerna vid utsläppet till bandepån samt funktionärerna vid gridden som har traslat till det lite.
Och dom tillhör Mantorp-Parks organisation, och inte STCC.
Resten är bara följdverkningar.

Som ni kanske vet så är det ju inte så många andra Mc-tävlingar som anordnas på Mantorp-Park dom senaste åren. Och erfarenheten är kanske lite bristfällig.

Ni vet uttrycket - Små tuvor skjälper ofta stora lass.
 
Last edited:
Man luras lätt av att tro att det inte är klart att köra ut på mc-racen när halva banan är full av olika fordon som det var nu. Bilarna har som vanligt ställt till det och det blir försenat är ens reaktion. Men enligt arrangörerna skulle ni kört ut på sightsing lap på eran tid trots det och då fått vitflagg på dom posteringarna som dom hade sopmaskiner och folk ute på.

Har svagt minne av att en liknande situation hände på Karlskoga för nått år sen med sopmaskiner på banan på sightsing lap och förare som tvekade köra ut då för dom inte kände sig säkra på om dom skulle bli färdiga med banan eller låta racet starta ändå utan färdig bana bara för att hålla tv-tiden..
 
Last edited:
Läskunnighet + kunna klockan(?)

Bra att Anders ger en mer nyanserad bild av detta.
Men - är inte orsaken till allt detta att förarna INTE kom i tid från början?!

Ett enskilt minutschema speciellt för PRO SBK delades ut på förarmötet + tävlingsledningen POÄNGTERADE även att HÅLL TIDEN - annars fungerar inte detta race! Det sistnämda verkar inte alla förare ha förstått.... Racetiden påverkades även av det avtal med MotoGp sändningen har med Viasat. Har talat med domaren + TL idag på morgonen och faktum ger att för många kom för sent och inte förstod vad de läst på morgonen.

Men,
Jag vet inte allt och SJÄLVKLART kan alla göra bättre. Men viktigt att fler förstår vem som organiserar serien (STCC) resp vem som arrangerar tävlingen (MK Scandia?) och resp banägare i kommande race. Detta om man konstruktivt vill åstadkomma en förbättring.

:7peta
En slutlig(?) kommentar till dem som anser det är dyrt i STCC/PRO SBK - glöm det!!!! Detta är ju idag den enda klassen där man kan skapa samarbeten som kan finansiera din körning. Men det kräver att du (eller ditt team) jobbar för det - INGET kommer gratis. Vill man inte jobba med detta - kör i andra klasser och betala själv.

Summerat - PÅSTÅ inte att det är dyrt i PRO SBK utan kosta på dig lite mer självkritik innan du säger/påstår eller antyder nåt sådant - du/ni har fel!


/Eric Hulth
PRO SBK
 
Bra att Anders ger en mer nyanserad bild av detta.
Men - är inte orsaken till allt detta att förarna INTE kom i tid från början?!

Ett enskilt minutschema speciellt för PRO SBK delades ut på förarmötet + tävlingsledningen POÄNGTERADE även att HÅLL TIDEN - annars fungerar inte detta race! Det sistnämda verkar inte alla förare ha förstått.... Racetiden påverkades även av det avtal med MotoGp sändningen har med Viasat. Har talat med domaren + TL idag på morgonen och faktum ger att för många kom för sent och inte förstod vad de läst på morgonen.

Men,
Jag vet inte allt och SJÄLVKLART kan alla göra bättre. Men viktigt att fler förstår vem som organiserar serien (STCC) resp vem som arrangerar tävlingen (MK Scandia?) och resp banägare i kommande race. Detta om man konstruktivt vill åstadkomma en förbättring.

:7peta
En slutlig(?) kommentar till dem som anser det är dyrt i STCC/PRO SBK - glöm det!!!! Detta är ju idag den enda klassen där man kan skapa samarbeten som kan finansiera din körning. Men det kräver att du (eller ditt team) jobbar för det - INGET kommer gratis. Vill man inte jobba med detta - kör i andra klasser och betala själv.

Summerat - PÅSTÅ inte att det är dyrt i PRO SBK utan kosta på dig lite mer självkritik innan du säger/påstår eller antyder nåt sådant - du/ni har fel!


/Eric Hulth
PRO SBK


Folk var i tid. Vår egen team-personal var på plats ca 15 - 20 minuter före utsatt tid på chemat. Och medelade oss via komradio så fort det var öppet för oss att köra ut ur tältet och ställa upp i bandepån.
Men bandepån öppnade inte förens det var för sent och utsläppet till banan hade stängt.

Men det tror inte domaren på. Han menar att det var öppet för förare och personal att köra ner i bandepån. Och varför halva startfältet och teampersonal stod och väntade vid blåa hangaren och ingen befan sig i bandepån hade han inget svar på.

Och där råder det delade meningar mellan förarna som inte kom in och tävlingsledningen som satt uppe i NGK huset.

Och jag tror nog att förarna och team-personalen på plats hade bättre koll på vad som hände än vad tävlingsledningen hade uppe i tornet.


---------------

Angående pengarna så är det helt klart en stor investeringskostnad att investera i anmälningsavgift mm.

Men det är mycket lättare att få sponsorer när man kör för 12.000 - 40.000 åskådare på läktarna och desutom syns i tv.

Desutom har vi ju med din hjälp fått möjligheten att synas i direktsändning på tv4 i söndags för 1.1 miljoner tvtittare (har jag hört siffror om. Rätta mig om jag har fel)


STCC är bra för svensk roadracing, inget snack om saken.
Och förhippningsvis blir det en riktigt bra och spännande tävling på karlskoga om några veckor.
 
Last edited:
Hej #43 !

Jag kan bara hålla med om att det var en lite överaskning att det inte blev något Warn-up lap utan att det var starten som gick. Stod själv som fotograf nere i slutet av rakan och var säker på att det skulle bli ett varv innan uppställning för den riktiga starten.

Jag förstår helt din irritation över detta. Men detta kanske inte är bästa vägen till förbättring, är inte säker på att tävlingsledningen läser dessa inlägg så ofta.
Bästa vägen att lösa detta är att gå via förarföreningen i ProSuperbike och prata med Eric. Det är den vägen som alla andra klasser inom STCC försöker göra sin röst hörd hos STCC. Och det stärker förarföreningen.

Dock är det nog den som är tävlingsledare för MC som har huvudansvaret inte STCC. Men alla inblandade måste ha en dialog för att det ska funka.

MvH
Göran R
 
Hehe vilken cirkus, man kanske borde tagit tillfället i akt och smugit sig in för ett gratisrace.. vem skulle märkt om lilla jag rullat in och linat upp lite försynt i mitten :)
 
Hej #43 !

Jag kan bara hålla med om att det var en lite överaskning att det inte blev något Warn-up lap utan att det var starten som gick. Stod själv som fotograf nere i slutet av rakan och var säker på att det skulle bli ett varv innan uppställning för den riktiga starten.

Jag förstår helt din irritation över detta. Men detta kanske inte är bästa vägen till förbättring, är inte säker på att tävlingsledningen läser dessa inlägg så ofta.
Bästa vägen att lösa detta är att gå via förarföreningen i ProSuperbike och prata med Eric. Det är den vägen som alla andra klasser inom STCC försöker göra sin röst hörd hos STCC. Och det stärker förarföreningen.

Dock är det nog den som är tävlingsledare för MC som har huvudansvaret inte STCC. Men alla inblandade måste ha en dialog för att det ska funka.

MvH
Göran R

Hej Göran!


Lite förtydligande.
Även om jag var iriterad under och efter racet. Så är jag är inte det nu.
Jag är supernöjd med STCC och ProSuperbike.
Det är superhäftigt att vara med i hela cirkusen, och dessutom ger det mig mycket större möjligheter att kunna finansiera hela min roadracingverksamhet och även göra en eventuell vinst.
Flera av dom unga/snabba förarna livnär sig faktiskt uteslutande på att köra roadracing och arbeta med dom event, mässor och sponsorer som det innebär.

Jag skriver inte på sporthoj för att få en förändring i ProSuperbike.
Vi har representanter och förarmöten där vi diskuterar hur saker ska fungera och ändringar som skall göras.

Varför skriver jag då på sporthoj???

Jo. Det här är nog det enskilt absolut bästa stället att nå ut med information till alla sporthojsintresserade killar och tjejer om vad som händer på banorna och tävlingarna runt om i sverige.
 
En slutlig(?) kommentar till dem som anser det är dyrt i STCC/PRO SBK - glöm det!!!! Detta är ju idag den enda klassen där man kan skapa samarbeten som kan finansiera din körning. Men det kräver att du (eller ditt team) jobbar för det - INGET kommer gratis. Vill man inte jobba med detta - kör i andra klasser och betala själv.

Summerat - PÅSTÅ inte att det är dyrt i PRO SBK
/Eric Hulth
PRO SBK

Nja, dyrt är det väl inte med tanke på all media bevakning man kan få...
men räknar man det per race varv (6 styck totalt på Mantorp), så blir
det lite halvdyrt :D

MEN, det här med Viasat Motor, (som för övrigt är en riktigt kanon kanal, som
lyckas göra sina sändningar i MotoGp osv riktigt bra för att vara första året),
borde man inte kunna få längre TV tid i kanalen, så att man skulle kunna
återgå till normallängd på racen, istället för korta race , á la 125 junior?
Jag förstår problematiken förut, då SVT osv tycker det är för lite tv tittare
osv, men på Viasat Motor är ju förutsättningarna bra mycket bättre?
De har ju trots allt kört repris efter repris om STCC nu hela veckan, så TV
tiden kan det ju inte vara något problem med. Eller är jag helt ute o cyklar?

mvh
Benny

(:tummenupp för allt du gör för Pro Superbike Eric!! )
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top