Efter mitt första deltagande i ProSuperbike har jag massor med blandade känslor. Mest positiva men även lite negativt. Jävligt kul att få vara med och tävla bland eliten i norden, och även delta i den stora cirkus som STCC innebär.
Men vad hände i starten.... jo!
Enlige reglarna skall det gå till så här enligt reglemantet på STCC hemsida.
10 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. 3 minuter tills bandepåutfart öppnar.
7 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart öppnas, utkörning för sightinglap startar. Däckvärmare får användas men ingen el får framföras.
5 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart stängs. Förare som kommer efter bandepåutfart stängts får starta warm up lap från depå.
3 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Däckvärmare skall demonteras omedelbart, även på reserv-mc och/eller reservdäck i bandepå. All form av mekning på startuppställningsplatsen är förbjuden. Färdigställande av ombordkamera tillåten till dess 1 minuts skylt visas. Förare som kommer nu får starta warm up lap från depå. Alla utom 2 mekaniker samt paraplyfunktionär lämnar startplattan.
1 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. Samtliga maskiner skall startas. Alla mekaniker och paraplyfunktionärer lämnar startplattan.
30sek. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Samtliga lämnar plattan.
Så vad hände igentligen???
Jo.
Ett antal förare och framför allt teampersonal ställer upp uppe vid blåa hangaren och vill köra ner till bandepån för att sättapå däcksvärmare och starta sina elverk. Många förare står dock kvar i sina depåtält och har kommunikation med sin personal som står vid insläppet till bandepån.
Mantorp parks personal i bandepån, låter inte förarna och team-personal komma in i bandepån för att STCC pågår och alla står och väntar.
Efter ett tag så öppnas bandepån och samtliga förare och teampersonal går/rullar ner i bandepån och ställer upp med däcksvärmare och gör sig klara för att kunna köra ut på sightinglap och ställa upp.
Några reagerar på att klockan visar 4.45 och räknar ner.
Depån öppnar plötsligt och förarna kör ut på banan.
Inga nummerskyltar finns på banan som visar var man skall stå.
Förarna irrar omkring och ställer sig på fel platser. Några pratar med funktionärena och letar sin plats, andra pysslar med hjälm eller handskar.
Plötsligt dras röda flaggan bort och dom 3 första leden gasar iväg.
Dom andra leden fäller ner visiret, lägger i en växel och gör sin provstart.
Många tror att det här är warmuplap och bryr sig inte om att andra kör om dom, (man ska i alla fall ställa upp igen och göra riktiga starten). När vi passerar start och mål och körningen fortsätter börjar folk fatta att något ändrats och att racet pågår.
När jag efter racet pratar med domarna för att lägga in en protest mot starten, så fick jag inte det. För det var var (enligt tävlingsledningen) förarna och team-personalen i samtliga team som var totalt värdelösa och inte klarade av att följa ett enkelt chema och regelverk.
och det hade vi tydligen inte klarat på hela helgen, så det var inget konstigt tyckte dom.
Tydligen hade hela startprossiduren med 10 min, 7 min och 5 min pågått i bandepån. Helt enligt reglementet.
Men det såg inte förare och teampersonal, för vi var ju uppställda vid blåa hangaren och fick inte komma in.
Så när vi rullade ut på banan så startade alla förare sitt Warmuplap från bandepån enligt reglementet. Men ingen av oss viste det.
Att sen ingen har sett någon warmuplap skylt när vi körde ut på banan verkar inte spela någon roll. Att vi heller inte såg någon 1 minutersylt eller 30 sekunderskylt, är tydligen vårat eget fel eftersom vi inte hade koll på var vi skulle starta som följd på att vi inte var i tid.
Förhoppningsvis fungerar det bättre på nästa tävling på Karlskoga.
Ursäkta den dåliga stavningen
Men vad hände i starten.... jo!
Enlige reglarna skall det gå till så här enligt reglemantet på STCC hemsida.
10 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. 3 minuter tills bandepåutfart öppnar.
7 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart öppnas, utkörning för sightinglap startar. Däckvärmare får användas men ingen el får framföras.
5 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Bandepåutfart stängs. Förare som kommer efter bandepåutfart stängts får starta warm up lap från depå.
3 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Däckvärmare skall demonteras omedelbart, även på reserv-mc och/eller reservdäck i bandepå. All form av mekning på startuppställningsplatsen är förbjuden. Färdigställande av ombordkamera tillåten till dess 1 minuts skylt visas. Förare som kommer nu får starta warm up lap från depå. Alla utom 2 mekaniker samt paraplyfunktionär lämnar startplattan.
1 min. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas. Samtliga maskiner skall startas. Alla mekaniker och paraplyfunktionärer lämnar startplattan.
30sek. Innan start av warm up lap. Ljudsignal och skylt skall visas.
Samtliga lämnar plattan.
Så vad hände igentligen???
Jo.
Ett antal förare och framför allt teampersonal ställer upp uppe vid blåa hangaren och vill köra ner till bandepån för att sättapå däcksvärmare och starta sina elverk. Många förare står dock kvar i sina depåtält och har kommunikation med sin personal som står vid insläppet till bandepån.
Mantorp parks personal i bandepån, låter inte förarna och team-personal komma in i bandepån för att STCC pågår och alla står och väntar.
Efter ett tag så öppnas bandepån och samtliga förare och teampersonal går/rullar ner i bandepån och ställer upp med däcksvärmare och gör sig klara för att kunna köra ut på sightinglap och ställa upp.
Några reagerar på att klockan visar 4.45 och räknar ner.
Depån öppnar plötsligt och förarna kör ut på banan.
Inga nummerskyltar finns på banan som visar var man skall stå.
Förarna irrar omkring och ställer sig på fel platser. Några pratar med funktionärena och letar sin plats, andra pysslar med hjälm eller handskar.
Plötsligt dras röda flaggan bort och dom 3 första leden gasar iväg.
Dom andra leden fäller ner visiret, lägger i en växel och gör sin provstart.
Många tror att det här är warmuplap och bryr sig inte om att andra kör om dom, (man ska i alla fall ställa upp igen och göra riktiga starten). När vi passerar start och mål och körningen fortsätter börjar folk fatta att något ändrats och att racet pågår.
När jag efter racet pratar med domarna för att lägga in en protest mot starten, så fick jag inte det. För det var var (enligt tävlingsledningen) förarna och team-personalen i samtliga team som var totalt värdelösa och inte klarade av att följa ett enkelt chema och regelverk.
och det hade vi tydligen inte klarat på hela helgen, så det var inget konstigt tyckte dom.
Tydligen hade hela startprossiduren med 10 min, 7 min och 5 min pågått i bandepån. Helt enligt reglementet.
Men det såg inte förare och teampersonal, för vi var ju uppställda vid blåa hangaren och fick inte komma in.
Så när vi rullade ut på banan så startade alla förare sitt Warmuplap från bandepån enligt reglementet. Men ingen av oss viste det.
Att sen ingen har sett någon warmuplap skylt när vi körde ut på banan verkar inte spela någon roll. Att vi heller inte såg någon 1 minutersylt eller 30 sekunderskylt, är tydligen vårat eget fel eftersom vi inte hade koll på var vi skulle starta som följd på att vi inte var i tid.
Förhoppningsvis fungerar det bättre på nästa tävling på Karlskoga.
Ursäkta den dåliga stavningen