Detta förbannade grus...

• Thread starter Thread starter FemmeDeFatale
  • Start date Start date

FemmeDeFatale

Guest
På vägen hem från Mälaren Runt, tog jag och killen vägen mellan Gnesta och Vagnhärad, som vi brukar åka titt som tätt. Det vi brukar reta oss på, är dessa förbannade bilister som inte kan hålla sig på vägen, utan måste hela tiden slicka gruskanten vid sidan av och sprätta upp en jävla massa grus på vägbanan så man åker med hjärtat i halsgropen i varje böj, rädd för att det ska ligga en massa grus på vägen och att man ska åka omkull.... :gnissla
Nu har Vägverket varit riktigt duktiga på denna sträcka...de har lagat alla små sprickor på vägen med GRUS :kocko
Fatta vilken chock vi fick när vi i godan ro åkte hemåt och det helt plötsligt var ett lager fint grus på vägen och hojarna började att jazza :huvet
Tänker de inte alls på hojåkarna när de sprider grus på vägarna :fatta!
Först höjer de försäkringarna på sporthojar, så de flesta inte har råd att äga en...nu försöker de ta livet av oss genom att göra det extra spännande i kurvorna med en massa grus :3freak
Helt seriöst...vart har den gamla goda asfalten tagit vägen...lägger man inte asfalt nuförtiden längre...har Sverige blivit så fattigt att vi inte längre har råd med asfalterade vägar, utan förvandlar dem till grusvägar istället :va
FDF

FemmeDeFatale skrev:
har Sverige blivit så fattigt att vi inte längre har råd med asfalterade vägar, utan förvandlar dem till grusvägar istället :va
FDF

Har förstått de som att vägverket har en uttalad policy, vägar med en låg trafikfrekvens skall beläggas med detta förhatliga grus :(
Har en väg hemmavid som hade fin asfalt......en dag man skulle dra en snabbrepa, ligger det oljegrus modell större uppe på asfalten :kocko bara att glömma den vägen för en tid :huvet

Hur lång tid tar det innan såntdär oljegrus har hunnit sätta sig tillräckligt för att det sk vara någrolunda säkert att köra på? NYfiken fråga...

"Har förstått de som att vägverket har en uttalad policy, vägar med en låg trafikfrekvens skall beläggas med detta förhatliga grus"

Jag vet inte om Drottningholmsvägen i stockholm har låg trafikfrekvens :va

FemmeDeFatale skrev:
Helt seriöst...vart har den gamla goda asfalten tagit vägen...lägger man inte asfalt nuförtiden längre...har Sverige blivit så fattigt att vi inte längre har råd med asfalterade vägar, utan förvandlar dem till grusvägar istället :va
FDF

Var för första gången i år ute på en långrunda åt sydväst just i lördags (dock ej Mälaren Runt)

Upptäckte till min besvikelse att många vägar på "sydsidan" som tidigare haft "riktig asfalt" nu fått det där grova "oljegruset", tex Björnlunda-Nyköping, Gnesta-Lästringe, Lästringe-Studsviksvägen, Gamla E4 från Vagnhärad mot Nyköping, Runtuna-Täckhammarsbro mm

Dels så har dom bara hällt ut det uppepå den gamla beläggningen, så gupp och fördjupningar i vägbanan som fanns innan, finns kvar, samt att det är omöjligt att se om det finns löst grus uppepå den "grovgrusade" vägbanan... :4skrika

Hoppas verkligen inte att det här lagningssättet sprider sig till alltför många vägar Roslagen (några har redan fått den där äckliga oljegrusbeläggningen) och andra vägar nära Stockholm, då kan man lika gärna sälja VTRn och istället köpa sig en Africa Twin eller liknande... :(

/B

Är det du och din kille som åker runt på en cbr resp r6:a med fälgstripes?

Iceman1975 skrev:
Helt klart att ni skulle fortsatt åkt med oss.... :D

Fortsatt åkt me er...hehehehehe...då hade vi ju missat hela Mälaren Runt :hihi
Det var roligare o ligga bland de första hojarna, för då kändes det som om folk satt o vänta på att få se oss :lol
Sen vände vi o körde samma spår tebax...nästan då :tungan
Här går d undan minsannnnnn..... :banana

FemmeDeFatale skrev:
...lägger man inte asfalt nuförtiden längre...har Sverige blivit så fattigt att vi inte längre har råd med asfalterade vägar, utan förvandlar dem till grusvägar istället :va
FDF

Ohh.. du skriver finare ord än jag nånsin läst..

Naurin skrev:
Hur lång tid tar det innan såntdär oljegrus har hunnit sätta sig tillräckligt för att det sk vara någrolunda säkert att köra på? NYfiken fråga...

Det beror på hur mycket man grusat, och mycket trafik det är på vägen. Lastbilar och bilar "packar in" gruset i tjäran efter ett tag.

Det brukar krävas någon månad innan allt är borta, men i värsta fall är vägen i princip "förstörd" hela säsongen. (På hårt trafikerade vägar går det givetvis ännu fortare, men de vägar jag kört mycket på har varit ganska usla åtminstone några veckor.)

Ta det försiktigt och se dig för om du är osäker, greppet är vissa fall nästan obefintligt.

Flagga skrev:
Det beror på hur mycket man grusat, och mycket trafik det är på vägen. Lastbilar och bilar "packar in" gruset i tjäran efter ett tag.

Det brukar krävas någon månad innan allt är borta, men i värsta fall är vägen i princip "förstörd" hela säsongen. (På hårt trafikerade vägar går det givetvis ännu fortare, men de vägar jag kört mycket på har varit ganska usla åtminstone några veckor.)

Ta det försiktigt och se dig för om du är osäker, greppet är vissa fall nästan obefintligt.

Jo det kan nog vara bra å ta det försiktigt. Har inte fått kortet än, men snart hoppas jag. försöker ta reda på så mycket sånnahär saker som möjligt tills det blir min tur att köra sportigt, känns inte som att learning by doing é bästa sättet att lära sig på i sånnahär fall.

Det värsta med gruset som jag pratar om, är att det är helt omöjligt att se....ljusgrått fint grus på grå asfalt :död
Man måste ju köra så man hinner se de små skyltarna VV ställt på backen om slinkig vägbana :3freak vilket inte är så lätt alla gånger, då hastighetsbegränsningarna satts för lågt överallt :hihi
Inte lätt att hinna se en skylt bakom en grästova på backen i 200 knyck :tungan
Oljegrus hinner man iallafall se i god tid....

FemmeDeFatale skrev:
Det värsta med gruset som jag pratar om, är att det är helt omöjligt att se....ljusgrått fint grus på grå asfalt :död
Man måste ju köra så man hinner se de små skyltarna VV ställt på backen om slinkig vägbana :3freak vilket inte är så lätt alla gånger, då hastighetsbegränsningarna satts för lågt överallt :hihi
Inte lätt att hinna se en skylt bakom en grästova på backen i 200 knyck :tungan
Oljegrus hinner man iallafall se i god tid....

Hmm...råkade ut för det ljusgråa gruset i helgen, men tyckte nog att det gick att upptäcka i tid, så länge det inte blev alltför mörkt ute. (Körde dock väldigt lugnt, eftersom det ofta är någon form av grus på den typen av vägar).

Det är hur som helst ett klassiskt "samhällsfarligt" vägkantsgrus, som dragits upp på vägen av kantslickande bilar.
Väldigt obehagligt, eftersom det dessutom gärna hamnar i det så kallade "idealspåret".

Har dessutom för mig att vv:s "små skyltar" brukar vara ganska stora. :7peta (...och de skyltarna ska man definitivt ta på allvar.) Man ska vara glad om det finns några skyltar öht, det är inte alltid VV kostat på sig den "lyxen".

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda