Detecto falsklarmar

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har problem med att mitt Abus Granit Detecto falsklarmar. Tre ggr under dagen vad jag hört. Någon som vet om det varit problem med dom?

Hittills har jag monterat det längst ned på skivan hängades fritt. Nu börjar jag fundera om låset kan komma i gungning då? Visserligen har jag kapell så det borde inte kunna blåsa så mycket på låset. Nu har jag provat sätta låset klockan 2 så det ligger mot skivan dår se hu det går.

Tacksam för tips. Mina grannar tittar surt på mig.....
 

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
Prova att byta till nya batterier ifall det blir skilnad. kolla också hur mycket larm sensorn trycker ihop mot broms skivan.
Mitt problem är larmet har svårt att gå igång, Jag kan sparka lite lätt på den och dra den upp och ner utan att det händer något.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Prova att byta till nya batterier ifall det blir skilnad. kolla också hur mycket larm sensorn trycker ihop mot broms skivan.
Mitt problem är larmet har svårt att gå igång, Jag kan sparka lite lätt på den och dra den upp och ner utan att det händer något.

Larmfunktionen på mitt detecto har helt lagt av. Slutade först pipa när jag låste det men efter batteribyte så lät det bara väldigt svagt och man kunder höra någon typ av "kortslutningsljud". Nu låter det ingenting igen.
Summa sumarum låsfunktion är kalas men larmfunktion under all kritik.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
haha.. jag har också Detecto, ljudet är så in i norden svagt..inget falsklarm dock. vart står din hoj om grannarna blir så förbannade på den? :)
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Hade ett sånt. Stängde av sig om hojen stod mer än några dagar och larmade således inget alls. Larmljudet var dessutom under all kritik och låset var gigantiskt så jag lämnade tillbaka skiten.

Ang. falsklarmet, prova att rengöra den fjädrande delen i "gapet", den måste få kontakt med skivan för att larmet ska fungera.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Larmfunktionen på mitt detecto har helt lagt av. Slutade först pipa när jag låste det men efter batteribyte så lät det bara väldigt svagt och man kunder höra någon typ av "kortslutningsljud". Nu låter det ingenting igen.
Summa sumarum låsfunktion är kalas men larmfunktion under all kritik.
Vad satte du i för batterier? Ger dom för låg spänning så kan styrelektroniken i larmet sluta funka som den ska.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
haha.. jag har också Detecto, ljudet är så in i norden svagt..inget falsklarm dock. vart står din hoj om grannarna blir så förbannade på den? :)

Ja det låter inte så högt, men jag skaffade det efter att brutit sönder bromsskivor för 5000kr+ när jag glömt låset. Hojen står på altanen vid hyreshus. Jag har grannar på båda sidor samt två grannar ovanpå som har sin dubbelbalkong precis ovanför min hoj.

Jag har inte bytt batteri eftersom att det ska larma med tre korta pip när batterierna är slut.


Det har inte falsklarmat idag, sedan jag monterade låset längre upp på skivan. Om det beror på läget, kontakten med skivan eller nåt helt annat har jag ingen aning om.

Som påminnelse så går larmet sönder om man vänder batterierna fel. Kan vara bra att ha i åtanke.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Vad satte du i för batterier? Ger dom för låg spänning så kan styrelektroniken i larmet sluta funka som den ska.

Fel batterier kan väl inte passa? Jag "vanliga" fast snäppet under i storlek, inte r6 men dom som är lite mindre vad dom nu kan heta.
Är larmfunktion körd nu eller kan man skruva isär och fixa?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fel batterier kan väl inte passa? Jag "vanliga" fast snäppet under i storlek, inte r6 men dom som är lite mindre vad dom nu kan heta.
Är larmfunktion körd nu eller kan man skruva isär och fixa?
Nej, storlek är ju svårt att ta fel. Men det kan ju vara batterier av en sämre kvalitet, som inte håller den spänning som larmet förväntar sig för att funka som det ska.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
I manualen rekomenderas Energizer Ultra+, Duracell Plus eller Varta Longlife.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
OT:
Jag läste "defekta fallskrämar" i rubriken och tänkte de här va riktigt rått de måste jag läsa, så handlade tråden om larm och inga fallskärmar vilket gjorde mig väldigt chockad och fick mig att läsa om rubriken inte bara en gång utan två .. jises
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top