Macaper skrev:
2509677 Det är som så sjukt och ingen tänker på med inkomstrelaterade böter är att folk spenderar, punkt slut, så tjänar man mer så spenderar man mer.
Lite större hus
2 bilar istället för 1 och kanske 1 till 2 bågar
Fler barn
etc etc, går att göra en lång lista
Men saken är den att bilar, hus etc tenderar att vara lån vilket innebär att trots att en person tjänar mer, så är det inte säkert att de har mer pengar över eftersom de har större utgifter. Att då helt plötsligt få 8 gånger så höga bötesbelopp och behöva sälja sitt hus är ju fullständigt åthelvete rubbat.
Min bror tjänar tex 3 gånger så mycket som mig, men jag har nog dubbelt så mycket pengar över än han har efter räkningar, då han har hus, 2 bilar och 3 barn. Jag bor i liten lägenhet är singel och har inga lån.
Inkostrelaterade böter är fullständigt rubbade och kommer alltid att vara!
Börjar med att klargöra att detta inte är personligt menat då jag vare sig känner dig eller din bror:
Men i så fall är det väl ändå inte böterna som är problemet, utan det klart optimistiska sätt man har planerat sin ekonomi på
Jag har svårt att se logiken i det resonemanget. Ex:
A har 10.000 netto/mån och B har 30.000 netto/mån. Båda gör sig skyldiga till samma förseelse varpå A får böta 1000 och B 3000. Jag kan för min del inte se på vilket sätt detta ska drabba B på som är så fruktansvärt? Om han inte kan klara sig på de 27.000 han har kvar efter böterna så måste man väl ändå undra hur A någonsin kan klara sig på 10.000
Att man sedan spenderar mera med högre inkomst skriver jag under på. Men detta medför samtidigt att man kan spara mer, alla marginaler ökar ju betydligt mer än vad lönen gör procentuellt, och man är faktiskt inte tvungen att spendera en viss del av sin inkomst. Så att då skylla på att man inte kan betala ett högre bötesbelopp pga av att man "handlar mer bara för att man kan" ter sig som ohållbar förklaring...
Att en person med hög inkomst skulle få det svårare för att han har barn och villa fungerar inte som argument, det faller fortfarande tillbaka på att han får planera sin ekonomi bättre. Detsamma gäller om man har låg inkomst och barn, fast där blir det förstås mera självklart att göra det, annars lär man aldrig ens kunna försörja barnen. Sedan har vi givetvis det motsatta också, singelpersoner med hög inkomst och mindre bostäder...
Vänd på resonemanget och fundera på hur det ser ut idag. Tänk dig att du plötsligt är i samma situation som din bror, fast med din inkomst (säkert inget ovanligt): 3 barn, kanske inte hus men en större lägenhet. Vem skulle drabbas hårdast av ett likvärdigt bötesbelopp, du eller din bror? Var är rättvisan i det? Om han sedan har så pass lite kvar på kontot att det svider mer för honom (trots en betydligt högre lön), pga att han lyxkonsumerar i större utsträckning än dig, det har väl inte med saken att göra
Sedan finns det ju givetvis en gräns för hur omräkningsfaktorn ska se ut, men vid ett utgångsläge med en bot som idag är på 1000:- skulle det exempelvis kunna baseras på 10% av nettolönen:
10.000:- netto = 1000:- böter
20.000:- netto = 2000:- böter
30.000:- netto = 3000:- böter
40.000:- netto = 4000:- böter
50.000:- netto = 5000:- böter
Nej, barn kan nog aldrig vara en beräkningsgrundande faktor att räkna med, det som däremot skulle kunna vara det är studielån. Dessa betalas tillbaka enligt förutbestämda procentsatser, om man inte väljer att lösa lånen i förtid, och skulle ganska enkelt kunna tas med i beräkningen. Detta skulle korrigera så att man inte får betala ett högt bötesbelopp efter inkomst om den faktiska inkomsten efter återbetalning av studielån är lägre. I det läget faller också alla argument om att det då inte längre är värt att studera för att skaffa sig den högre inkomsten.
Sedan får var och en givetvis ha sin åsikt, men jag personligen kan inte se det felaktiga i att bötesbelopp är inkomstbaserade.
Kvarstår sedan gör ju att alla böter suger, oavsett vad man tjänar