Det var det här med båtköp... Coronet 21 dc, någon som kan något?

Tack för ett bra svar!

Vad kostar ett drev att renovera då?

Utombordare verkar ju smidigt men med tanke på ex saltvatten som cirkulerar inne i maskinen så låter det ju sådär...

Hur kyls sötvattnet i en motor då? Det finns ju ingen kylare i traditionell mening.
 
Det beror på om man gör det själv eller lämnar in.

Det slutna kylvattnen kyls av sjövattenktetsen i en kylare, dvs oftast en tubvärmeväxlare.

Utombordarens block är i alu så det håller emot saltvattnet ngt bättre än gjutjärnsblock
Tack för ett bra svar!

Vad kostar ett drev att renovera då?

Utombordare verkar ju smidigt men med tanke på ex saltvatten som cirkulerar inne i maskinen så låter det ju sådär...

Hur kyls sötvattnet i en motor då? Det finns ju ingen kylare i traditionell mening.
 
Last edited:
Hur är plasten i en trettio år gammal båt? Åldras inte den?

En gång var jag på en båtmässa.
Jag tror att det var någon som höll på med båtbesiktningar där som hade gjort ett
experiment som gick till ungefär så här:
Han hade plastat ihop en bit glasfiberlaminat efter konstens alla regler, och sågat den i två delar.
Den ena delen lade han under vatten i ett år.
Den andra delen fick ligga torrt.
Efter ett år var den bit som legat i vatten ungefär dubbelt så tjock som den andra...

Glasfiberarmerad polyesterplast kan suga i sig stora mängder vatten.

Nu vet jag inte mycket om motorbåtar (eftersom riktiga båtar har segel),
men är det inte Coronet som har använt plywood inplastad i skrovet,
med ibland mindre lyckat resultat?


Vid sjövattenkylniong så cirkulerar det korrosiva sjövattnet direkt i motorn kylkanaler, som på tex utombordare.

Och därför räknar man också med klart kortare livslängd på saltvattenkylda motorer.
(Fast egentligen är det ju inte själva motorn som skiljer, utan kylsystemet.
Man kan konvertera saltvattenkylda motorer till sötvattenkylning. Fast man har ju
redan gnagt en del på livslängden om man redan har kört på saltvatten.)
 
Det beror på om man gör det själv eller lämnar in.

Det slutna kylvattnen kyls av sjövattenktetsen i en kylare, dvs oftast en tubvärmeväxlare.

Utombordarens block är i alu så det håller emot saltvattnet ngt bättre än gjutjärnsblock

Handlar det om fem eller tjugofem tusen? Klarar man det om man är normalhändig?

De här tubvärmeväxlarna. Är de dyra och hur lång livslängd har de?

Knäna och limporna. Dyrt? Hållbarhet?
 
Handlar det om fem eller tjugofem tusen? Klarar man det om man är normalhändig?

De här tubvärmeväxlarna. Är de dyra och hur lång livslängd har de?

Knäna och limporna. Dyrt? Hållbarhet?

Om man gör det själv så räcker nog 5000-8000:- för delarna. Det är div lager tätningar, drivknutar, bälgar offeranoder etc som är slitdelar. Men har man kört tills det skurit kan man får byta hela huset. Googla på demontering av drev så hittar du säkert trådar med bilder. Man ska alltid tappa ur oljan ur drevet på hösten, då ser man om oljan är vattenblandad och vet då om man har en dålig bälg eller tätning. Men det skiter folk i , så är det då vatten i oljan så fryser ofta hela växelhuset sönder, och då tappas ju förvisso oljan ut av sig själv när det tinar upp. Mycket praktiskt...

Värmeväxlarna håller länge om man ser till att byta offeranoderna i dom, samt tappa ur sjövattensystemet på vintern. Som du förstår är även detta inget som intresserar en livstilsmänniska som "lever i nuet", så dessa detaljer går ofta sönder, samma med knän och limpor. Ofta sönderfrysta/sönderrostade vid sjövattenkylning. En del sötvattenskylda motorer har sjövatten i limporna. Knäna är oftast sjövattenkylda eftersom det är genom dessa man nozzlar i sjövattnet i det våta avgassystemet
 
Last edited:
Den är tung som faen men går bra i sjön. Den kommer dra soppa. Vi hade en vid våra brygga förut jag körde en del.

Tycker dom är rätt studsiga på sjön jag. :va Om man gemför med andra (modernare) båtar i liknande storlek då.

Eller så är det bara morbror som trimmar in allt fel, vad vet jag. :)
 
Håller jag ganska så inte alls med om. Att säga så känns lite "jag har tittat på top gear". Visst finns det skitmärken som Sea Ray och Bayliner men överlag skulle jag vilja säga att det inte alls stämmer.

Nordiska båtmärken som Minor, Targa, Paragon, mfl har fått en överdriven kvalitetsstämpel enligt mig medan till exempel Nimbus och Hydrolift håller den kvaliteten man förväntar dig.
Det jobbiga med alla nordisk "kvalitetsbåtar" är att de tar vulgärt mycket betalt utan att leverera.

"Amerikanska båtar" innefattar ju även Cigarette, Formula, Donzi, mfl med skrov ritade av Donald Aronow som enligt mig är bland de bästa skroven som finns. Dessa har betydligt mer material i skroven än samtliga nordiska märken vilket iof kostar soppapengar men å andra sidan blir betydligt stryktåligare.
Det som avgör kvalitet på en äldre båt är i första hand hur den skötts av tidigare ägare.

Jobbade tidigare på en plastfirma och konstruktören vi hade där hade farit runt bland en del amerikanska båttillverkare.
Roller som är en ganska bra pryl att använda när man plastar, om man inte kör vakuum (bagging), var det flera som inte hade en aning om vad det var.
Dom sprutade ett lager glasfiber, sen på med balsa/divinycell, klappade fast det, sprutade ett lager till, klart!
Du kan ju tänka dig hur kexiga dom skroven var.
Nu var detta någon gång på 80talet så man får väl hoppas dom skärpt till sig.
Kommer tyvärr inte ihåg vilka tillverkare det var.
 
Om man ska se på båttyp då. Hurdan båt ska man ha här på västkusten för att kunna åka en sväng? Klarar man sig med en hardtopbåt som är omkr 6 meter eller kommer det att vara för litet med tanke på sjögången?
 
Jobbade tidigare på en plastfirma och konstruktören vi hade där hade farit runt bland en del amerikanska båttillverkare.
Roller som är en ganska bra pryl att använda när man plastar, om man inte kör vakuum (bagging), var det flera som inte hade en aning om vad det var.
Dom sprutade ett lager glasfiber, sen på med balsa/divinycell, klappade fast det, sprutade ett lager till, klart!
Du kan ju tänka dig hur kexiga dom skroven var.
Nu var detta någon gång på 80talet så man får väl hoppas dom skärpt till sig.
Kommer tyvärr inte ihåg vilka tillverkare det var.

Jo men det är ju som sagt en jäkla skillnad på båt och båt även i USA.
Min granne från när jag bodde i Visby drev gamla Nimbusvarvet vilket han och några gått ihop och köpt. De bygger även andra båtar på licens. Där fick jag en runtvandring och han gick igenom de tre huvudsätten man plastar på.
Många sprutar skrov även i dag men ett par lager bara är det nog ingen som kör med. De flesta rollar för hand och ett fåtal kör med vakum, vilket är klart bäst.
 
Vet inte riktigt hur motorbåtsägare är när det gäller måla båten etc, seglarfolket verkar ju måla varje vinter :D
Men hur som helst, försök hitta en båt som är epoxibehandlad! Epoxi är helt vattentätt och har lång livslängd, hjälpte en kompis göra det på sin seglare och det var ett jävla jobb men det blir riktigt fint om man gör det ordentligt. Det kostar c:a 10.000kr i bara färg men så har du en båt som inte suger åt sig 200kg vatten heller!
 
Vet inte riktigt hur motorbåtsägare är när det gäller måla båten etc, seglarfolket verkar ju måla varje vinter :D
Men hur som helst, försök hitta en båt som är epoxibehandlad! Epoxi är helt vattentätt och har lång livslängd, hjälpte en kompis göra det på sin seglare och det var ett jävla jobb men det blir riktigt fint om man gör det ordentligt. Det kostar c:a 10.000kr i bara färg men så har du en båt som inte suger åt sig 200kg vatten heller!

Ända tills man repat den mot något :D
Det är ju därför man har ett lager gelcoat, inte bara för färgen utan för att få ett vattentätt lager utanpå glasfibern!

Jo men det är ju som sagt en jäkla skillnad på båt och båt även i USA.
Min granne från när jag bodde i Visby drev gamla Nimbusvarvet vilket han och några gått ihop och köpt. De bygger även andra båtar på licens. Där fick jag en runtvandring och han gick igenom de tre huvudsätten man plastar på.
Många sprutar skrov även i dag men ett par lager bara är det nog ingen som kör med. De flesta rollar för hand och ett fåtal kör med vakum, vilket är klart bäst.

Japp, vakum är kanon!
Då kan man förstärka med fler mattor där det behövs och man kan optimera polyester/glasblandningen!
Jag har både sprutat, lagt mattor och använt vakum, föredrar vakum.
 
Last edited:
Om man ska se på båttyp då. Hurdan båt ska man ha här på västkusten för att kunna åka en sväng? Klarar man sig med en hardtopbåt som är omkr 6 meter eller kommer det att vara för litet med tanke på sjögången?

Du ska ha en sån här.
(Om man är bra på att förhandla kan man ev få med ett F1-lopp på köpet.)
 
Hej

Coronet 21:orna är väldigt fina klassiska båtar med djup V botten. De går mjukt i sjön men drar mycket bensin. Skroven är designade av amerikanska Jim Wynne. Hans skrov finns även på andra båtar ifrån samma tid. Titta även på Chris Craft Lancer (1968-1979) och Formula 233. Leta efter en båt som inte är sönderrenoverad. Coronet:erna skall helst inte vara ommålade utan original gelcoat.

Jag hade en Chris Craft Lancer förut, den var trevlig:

http://www.lancerclub.se
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top