Hur är plasten i en trettio år gammal båt? Åldras inte den?
En gång var jag på en båtmässa.
Jag tror att det var någon som höll på med båtbesiktningar där som hade gjort ett
experiment som gick till ungefär så här:
Han hade plastat ihop en bit glasfiberlaminat efter konstens alla regler, och sågat den i två delar.
Den ena delen lade han under vatten i ett år.
Den andra delen fick ligga torrt.
Efter ett år var den bit som legat i vatten ungefär dubbelt så tjock som den andra...
Glasfiberarmerad polyesterplast kan suga i sig stora mängder vatten.
Nu vet jag inte mycket om motorbåtar (eftersom riktiga båtar har segel),
men är det inte Coronet som har använt plywood inplastad i skrovet,
med ibland mindre lyckat resultat?
Vid sjövattenkylniong så cirkulerar det korrosiva sjövattnet direkt i motorn kylkanaler, som på tex utombordare.
Och därför räknar man också med klart kortare livslängd på saltvattenkylda motorer.
(Fast egentligen är det ju inte själva motorn som skiljer, utan kylsystemet.
Man kan konvertera saltvattenkylda motorer till sötvattenkylning. Fast man har ju
redan gnagt en del på livslängden om man redan har kört på saltvatten.)