Det var det här med båtköp... Coronet 21 dc, någon som kan något?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har tittat länge på båtar och pendlat mellan olika modeller. Flipper 620 verkar praktisk men lite tråkig. Ryds 550dc verkar modern och snabb men frågan är om man vågar sig ut med en så liten båt på västkusten.

Nu har jag hittat en sjukt snygg gammal båt. Coronet 21 daycruiser!

Någon som kan lite om den modellen eller liknande klenoder? Fördelar vs nackdelar?

Maxbudget är 200k men helst omkr 100k.

Edit. Jag kan inget om båtar och har aldrig kört nån med mer än tjugo hästar. Navigationsutb skall genomgås innan köp.

Den är tung som faen men går bra i sjön. Den kommer dra soppa. Vi hade en vid våra brygga förut jag körde en del.

Den är tung som faen men går bra i sjön. Den kommer dra soppa. Vi hade en vid våra brygga förut jag körde en del.

Ok. Att den drar en del är inte så viktigt eftersom man kör så lite varje år ändå. Hur är den annars då? Underhåll, byggkvalite, material? Är det en träbåt eller är den av plast? Vad ska man tänka på? Hur är det med motorer, när byter man de och vad kostar en spis idag? Vad går sönder på såna båtar?

Jag har ganska bra koll på teknik, men har aldrig ex helrenoverat en motor el dyl. Däremot klarar man vanlig service och dyl utan problem på både bilar och mc är detta då fel båt att börja med?

Det är en riktig klassiker o ganska eftertraktad, mkt bra köp, bättre än fonder iaf :)

Sitter väl en V8 i de flesta. Det är väl plast mestadels. En del plyfa också. Det är fina båtar men det finns mycket att välja på i det segmentet. Underhåll beror väl lite på skick men det är väl bottenmålning i första hand och underhåll av trädetaljer.
Tänk på att en plastbåt som ligger i länge utan att få röra på sig suger åt sig rätt mycket vatten. Den kommer väga bra mycket mer på sensommaren.

Här har du ett par alternativ...

http://www.blocket.se/stockholm/Smuggler_24_28499471.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Formula_F3_28464788.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Sitter väl en V8 i de flesta. Det är väl plast mestadels. En del plyfa också. Det är fina båtar men det finns mycket att välja på i det segmentet. Underhåll beror väl lite på skick men det är väl bottenmålning i första hand och underhåll av trädetaljer.
Tänk på att en plastbåt som ligger i länge utan att få röra på sig suger åt sig rätt mycket vatten. Den kommer väga bra mycket mer på sensommaren.

Här har du ett par alternativ...

http://www.blocket.se/stockholm/Smuggler_24_28499471.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Formula_F3_28464788.htm?ca=11&w=3

Den sista där var snygg!

Fan, det är svårt det här när man ingenting kan. På en bil eller mc så vet man ju hur man kollar det som är viktigt samt vet ungefär hur jobbigt det är att fixa. Här har man ingen aning.

Jag skulle kollat betydligt nyare modeller av Four Winns. Sundowner eller Liberator.
Coronet är säkert attraktiv för någon men i mina ögon sticker det, och Ryds är verkligen si och så vad gäller kvalitet.

Last edited:
Jag skulle kollat betydligt nyare modeller av Four Winns. Sundowner eller Liberator.
Coronet är säkert attraktiv för någon men i mina ögon sticker det, och Ryds är verkligen si och så vad gäller kvalitet.

Det finns ju verkligen hur mycket som helst i prisspannet 80-170k! Det svåra är att värdera vad som är vad. Det finns ju ganska många bilar som är fem meter långa i det prisspannet med, men där vet man ju att man ska akta sig för franska och italienska bilar och söka sig mot asien om man vill ha driftsäkerhet...

Båtar är inte lika lätt. Bara det här med utombordare vs inombordare. Pust.

Som Merovingian säger, Four Winns är rett prisvärda. Lite samma stuk som gamla Formulan. Annars är Wellcraft Nova fräsig.

Ett annat bra alternativ till Coronet'en är Windy, om man inte vill köra en USA båt med sämre kvalitet.
(och nu kommer jag få en massa mothugg....)

Ett annat bra alternativ till Coronet'en är Windy, om man inte vill köra en USA båt med sämre kvalitet.

Instämmer!
Om folk visste hur vissa amerikanska båtar är byggda, skulle dom nog kolla lite nogare under durkar mm

Skulle vilja slå ett slag för norska Nidelv 18
Ägde en för några år sedan & den var helt grym!!, planade lätt som fan, grym kvalitet & 18 fot kändes lika stort som en 21 fots jänkare, smarta lösningar!
Bra & stora förvaringsutrymmen, badbrygga, ja det mesta man behöver, oftast sitter en VP snurra på runt 150 hk som räcker gott & väl, vi GPS loggade vår båt på 42 knop!

Litet pentry, färskvattenstank, 2 rymliga kojplatser, smart lösning med matbord etc.

Dom är sällsynta, men kolla runt! :tummenupp

Bifogat

• barco2.jpg
    barco2.jpg
    159.5 KB · Visningar: 5,839
  • 107300_n.jpg
    107300_n.jpg
    33.2 KB · Visningar: 1,420
Last edited:
Skulle vilja slå ett slag för norska Nidelv 18
Ägde en för några år sedan & den var helt grym!!, planade lätt som fan, grym kvalitet & 18 fot kändes lika stort som en 21 fots jänkare, smarta lösningar!
Bra & stora förvaringsutrymmen, badbrygga, ja det mesta man behöver, oftast sitter en VP snurra på runt 150 hk som räcker gott & väl, vi GPS loggade vår båt på 42 knop!

Litet pentry, färskvattenstank, 2 rymliga kojplatser, smart lösning med matbord etc.

Dom är sällsynta, men kolla runt! :tummenupp

Jag måste verkligen hålla med. Jag sålde precis en men stannade kvar hos Nidelv pga att jag var så nöjd med båten. Jag bhar nu en Nidelv 23DC Targa.
Nidelv 18DC är en riktigt bra och trevlig båt !

Instämmer!
Om folk visste hur vissa amerikanska båtar är byggda, skulle dom nog kolla lite nogare under durkar mm

Håller jag ganska så inte alls med om. Att säga så känns lite "jag har tittat på top gear". Visst finns det skitmärken som Sea Ray och Bayliner men överlag skulle jag vilja säga att det inte alls stämmer.

Nordiska båtmärken som Minor, Targa, Paragon, mfl har fått en överdriven kvalitetsstämpel enligt mig medan till exempel Nimbus och Hydrolift håller den kvaliteten man förväntar dig.
Det jobbiga med alla nordisk "kvalitetsbåtar" är att de tar vulgärt mycket betalt utan att leverera.

"Amerikanska båtar" innefattar ju även Cigarette, Formula, Donzi, mfl med skrov ritade av Donald Aronow som enligt mig är bland de bästa skroven som finns. Dessa har betydligt mer material i skroven än samtliga nordiska märken vilket iof kostar soppapengar men å andra sidan blir betydligt stryktåligare.
Det som avgör kvalitet på en äldre båt är i första hand hur den skötts av tidigare ägare.

Segel. Precis vad jag inte vill ha. Hatar att cykla, hatar att fika. Då kommer jag sannerligen inte att gilla segling heller. Motorn finns där av en anledning.

Vinden (som är gratis) blåser på seglen och får båten att röra sig framåt, så man
behöver varken trampa eller fika (eller förstöra miljön genom att elda upp en massa gamla fossila bränslen som dessutom kostar en massa pengar).
Och så lutar det så där tufft. Nästan som att köra motorcykel.
Och ibland behöver man burka
burka_50761641.jpg

Last edited:
Lite frågor.

Vad är ett drev och varför verkar de bytas titt som tätt?

Vad är en limpa, knä och kylpaket?

Hur funkar sörvattenskyld resp saltvattenkyld?

Hur är plasten i en trettio år gammal båt? Åldras inte den?

Lite frågor.

Vad är ett drev och varför verkar de bytas titt som tätt?

Vad är en limpa, knä och kylpaket?

Hur funkar sörvattenskyld resp saltvattenkyld?

Hur är plasten i en trettio år gammal båt? Åldras inte den?

Inu-drev eller aquamatiq-drev (Penta) är det ursprungliga namnet.
Drev har låg kvalité, lite som utombordare, så de tar slut fort och måste ofta renoveras pga av tex vatten i oljan. I synnerhet när folk "kör på känn".

Vid sjövattenkylniong så cirkulerar det korrosiva sjövattnet direkt i motorn kylkanaler, som på tex utombordare.

Limpa är marinmotorns vattenmantlade avgassamlarrör.

Knä är en vattenmantlad raiser efter limpan, behövs när motorn sitter lågt, för att förhindra att vatten tränger in bakifrån via avgasrören. Samma funktion som en svanhals kan man säga.

Livslängden på plast beror på hur båten förvaltats och byggkvalitén.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!