Det ultimata varvtalet?

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Vilket är det ultimata varvtalet att släppa upp kopplingen när man rejsar mot någon?? Senast jag rejsade släppte jag upp vid ca 6-7krpm där den börjar få effekt men då drog den upp på bakhjulet?? Men å andra sidan om man släpper upp vid lägre varv så kanske man inte får lika bra fart :va
 
Hmm, ska man inte gasa mycket, men släppa kopplingen sakta?

Så man har bra ddrag o varv länge, så man inte bara gasar, dumpar kopplingen så vatalet sjunker o det går trögt iväg? då måste det va bättre att mala lite på kopplingen, eller vad trors?

Vet inte, har bara en Teori... :)
 
Jag håller full rulle och slirar bestämmt ut i en viss hastighet och då börjar det växlas då jag känner att det är dags för en högra växel.
 
Gjorde bort mig GRYMT mycket i Falkenberg en gång.
Första gången jag skulle racea( stavas) mot en Audi 2.0 A6. Var ganska säker på att ta honom i acc.et men det blev ett litet hopp typ 1 meter sedan dog motorn efter att ha bara släppt ut kopplingen helt.= Nervös som fan typ 150 pers som stod och tittade på. :huvet lite mobbad man va :7peta

Lite jobbigt sedan när man kom tillbaka. :huvet :huvet
 
Poyjs skrev:
Gjorde bort mig GRYMT mycket i Falkenberg en gång.
Hm, sådant här har en benägenhet att hända när det är mycket folk runtomkring. Eller är det så att man inte märker av det och minns det lika mycket om det händer om man är ensam.

Ja, jag själv vet inget om varvtal, tyvärr.

6000 gäller för mig tror jag om det skall bli någon fart på ekipaget, 3000 brukar jag ha vid vanlig körning t.ex. när jag skall köra iväg i korsningar.
 
Hade ute hojjen o startade upp den idag, har inte haft igång den på nån månad...

Jäklar vilket drag det är! trotts att det bara är 15 kusar känns det grymmt när man är van vid moppen... körde iväg snabbt med kopplingen, kändes som om framhjulet lättade en smula...men det är nog mest inbillning.. :)

Lägntar till sommmaren :)
 
För att återgå till ämnet så är det troligen runt varvtalet f max.vrid du ska ligga. Där är motorn nämligen starkast. O så hålla den där m max gas genom att slira på kopplingen. Fast den kanske överhettas...
/u
 
Nisse Järnet skrev:
Finns inget ultimat varvtal, tyvärr.

Jo, att ligga på varvtalet där du har maxvridet, slira på kopplingen till du nått den fart du normalt skulle ha vid maxvridet, sen ska kopplingen vara helt ute efter det..
Snällt mot kopplingen, nej, snabb start, ja..
Råkar det gå på bakhjulet lite för högt, släpp inte gasen, men tryck i nästa växel..

edit: Det hade Ulf redan skrivit såg jag nu..
 
Min hoj e ostrypt, å lättar inte på framhjulet om ja varvar runt 10-11 tusen å slirar iväg me kopplingen för optimal start...... men dock har det hänt en gång att den har lättat om man har skjuts å den som sitter bakpå sitter lite längre bak än vanligt ;P...
 
Man ska starta på samma sätt som man gör när man har bråttom hem för att skita efter att ha åkt en jättelång "ska ba svänga förbi kiosken" tur. Varvtalet straxt ovanför maxvridet och sen slira skiten (eh! :D ) ur kopplingen.

Ungefär som filmen 287.wmv högst upp på en av mina hemsidor visar.
http://andersbrink.tk/
 
oFFkeFF skrev:
Jo, att ligga på varvtalet där du har maxvridet, slira på kopplingen till du nått den fart du normalt skulle ha vid maxvridet, sen ska kopplingen vara helt ute efter det..
Snällt mot kopplingen, nej, snabb start, ja..
Råkar det gå på bakhjulet lite för högt, släpp inte gasen, men tryck i nästa växel..

edit: Det hade Ulf redan skrivit såg jag nu..
Jaja, men jag menar ett standard-varvtal :)
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top