Det stora statistikbråket.

Kevorkian skrev:
Du har fel. Satsar du på svart (rött) är sannolikheten 0.5.

Singlar du slant 1000 gånger och får 1000 klave är fortfarande chansen för krona 0.5 vid nästa försök. Kom ihåg att myntet inte har något minne.

Jag har rätt.

Jag räknade på hela serien, inte på en omgång, hela exemplat var tänkt att visa att det inte spelar ngn roll vad du fått innan, sannolikheten för just den serien är ändå lika liten...

Du får bara dela upp din mening lite så vi korkskallar fattar...
Eldur skrev:
chansen att få rött igen, alltså 5 röda i rad är alltså lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.
Typ så här:
"Chansen att få rött igen: 0,5
5 röda i rad är alltså lika med 0,5^5=0,031"

@Halogen
Du ska inte få din kompis att fatta. Du ska spela poker med honom.

Eldur skrev:
Jag har rätt.

Jag räknade på hela serien, inte på en omgång, hela exemplat var tänkt att visa att det inte spelar ngn roll vad du fått innan, sannolikheten för just den serien är ändå lika liten...

Jo men man kan ju inte räkna ut sannolikheter i efterhand. I efterhand är alltid sannolikheten 1 och därmed ointressant för följande omgångar.

Eldur skrev:
Jag har rätt.

Då får du också skriva att du räknar på en given serie. Läser man ditt inlägg tolkar man det inte så.

Eldur skrev:
så här:

Antag att chansen att på rött = 50 %, svart 50%.

fyra senaste ha hamnat på rött 4 ggr....

chansen att få rött igen, alltså 5 röda i rad är alltså lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.

Men, chansen att få en svart, dvs först 4 röda och sedan en svart är också lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.

Är sannolikhetslära och statistik samma sak? Jag undervisar i statte och vi pratar mest om metoder för att hitta mönster i och sammanställa data, samt olika sätt att förhålla sig till slumpmässig variation.

:besserwisser

mb skrev:
Är sannolikhetslära och statistik samma sak? Jag undervisar i statte och vi pratar mest om metoder för att hitta mönster i och sammanställa data, samt olika sätt att förhålla sig till slumpmässig variation.

Nänu jävl... Ska DU också börja tjafsa? Va? Va? :mad:

( :tungan )

mb skrev:

Nej det är inte samma sak även om de är ganska intimt sammanlänkade. Sannolikhetsläran inriktar sig på utfall i slumpförsök som kan upprepas (tex roulettomgångarna ovan) medan statistik sammanställer data ur försök och undersökningar av verkligheten(tex hur många muslimer som våldtar svenska tjejer i Malmö). Typ....

jo..

Medger att det eventuellt blev lite konstigt skrivet, får väl skylla på att jag skrev för snabbt.

Hursomhelst hoppas jag att ni förstår nu iaf, jag räknade på hela serien, inte som vissa kanske kan tolka det bara på sista. Dock trodde jag inte att någon skulle missuppfatta det så grovt.

en liten rolig notis: fick höra i helgen att det längsta (officiella) tillfället en roulette har hamnat på rött är 57 gånger... (och som tidigare sagt, oddsen att det ska bli rött igen, eller svart är fortfarande 47%)

kompisen hade läst det i First Poker om jag inte minns fel.

Kevorkian skrev:
Du har fel. Satsar du på svart (rött) är sannolikheten 0.5.

Singlar du slant 1000 gånger och får 1000 klave är fortfarande chansen för krona 0.5 vid nästa försök. Kom ihåg att myntet inte har något minne.

Fast å andra sidan.. om det har blivit klave 1000 gånger i rad så finns det nog en statistisk anledning till det; myntet är tyngre på ena sidan eller liknande.

eisbaer skrev:
Fast å andra sidan.. om det har blivit klave 1000 gånger i rad så finns det nog en statistisk anledning till det; myntet är tyngre på ena sidan eller liknande.

Statisk elektricitet kanske.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...