Det som inte fick hända har hänt:huvet

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Jaha, då har det gått åt helvete kan man säga:gråta..... husan har dött....stendött.... var ute å körde och den gick hur fint som helst ända tills det helt plötsligt bara tog tvärstopp bak, jag frikopplade och rullade till vägkanten. Jag kollar då oljenivån och ser att oljan kokar:huvet, så något har ju gått åt helvete helt.

Jag har plockat ur motorn och jag har skruvat av kopplingskåpan och toppen, det ända jag kan se som är fel då är att två kuggar har gått av på drevet som driver kamkedjan och drevet från veven är skadat. Jag tycker inte att det ser ut som om skiten har skurit (se bild).

Det jag funderar på är att sälja hela hojjen i delar, för jag har ju lite "roligare" saker än orginal, tänkte kolla hur ni tror prismässigt

Lite saker som jag kommer på nu:

(Husaberg 650 02)

Portad topp med ventiler etc med trimkam 3000kr kanske?
Kompletta motardhjul med frambromsok, pump, skivor drev och allt 7-8000kr?
Ramen inte skadad och den är vägreggad med alla papper (ska besiktas 2010) 3000+kr?
Kehnin 42mm-fugge med accpump 2-3000kr?
Orginalkamaxeln med nya kläppen och fjädern 500kr+?
Tank med 04:ans kylarvingar 500+kr?
FP Helsystem (Titan? lätt som fan och rostar ej iaf?) 2000kr?
Svingen 1000kr+?
Framgaffel med WP-fjädrar 3000kr?
Bakdämpare med 2st extra fjädrar 1500kr?
Orginalfuggen 4-500kr?
Bakbroms 300kr? (brembo)
Magurakopplingspump med orginal magura handtag ?kr
Racingsvänghjul och stator 2000+kr?
2st kopplingskorgar varav 1 ny 4-500kr st?
Gul framskärm (som ny) 100kr?
Nyare svarta kickaxeln (04 och uppåt) använd 2 gånger 500kr (kostar ca1000)?
+ Ej trasiga motordelar

Vad tror ni om det?, kommentera gärna priserna!

Bifogat

• IMG_1608.jpg
    IMG_1608.jpg
    102.4 KB · Visningar: 252
  • IMG_1612.jpg
    IMG_1612.jpg
    84.2 KB · Visningar: 169
  • IMG_1614.jpg
    IMG_1614.jpg
    82.3 KB · Visningar: 162
Last edited:
Oju vad synd på en så rolig maskin....
Det ser ut som ventilerna har tagit i kolven..Endera pga att man inte kollat upp spelet mellan ventiler o kolv vid kammbyte, eller så har det hänt nu? men det lutar åt att för dålig frigång under längre tid. (mekartabbe) Men du säger att toppen ser bra ut,, så raset beror säkert på något annat.. Så fort en husa rasar så misstänker jag alltid motbalacevikten och dennes lager när den flyger så sprutar det delar in i ramlager och på kamkedja ,så mycket troligt är det den som farit:gnissla
Det behöver inte bli svindyrt att laga. Om du har tur kan ju veven och kolven,cyllen klarat sig.
Då kan du säkert sopa ihop den för 5000 högst i delar:tummenupp

Oju vad synd på en så rolig maskin....
Det ser ut som ventilerna har tagit i kolven..Endera pga att man inte kollat upp spelet mellan ventiler o kolv vid kammbyte, eller så har det hänt nu? men det lutar åt att för dålig frigång under längre tid. (mekartabbe) Men du säger att toppen ser bra ut,, så raset beror säkert på något annat.. Så fort en husa rasar så misstänker jag alltid motbalacevikten och dennes lager när den flyger så sprutar det delar in i ramlager och på kamkedja ,så mycket troligt är det den som farit:gnissla
Det behöver inte bli svindyrt att laga. Om du har tur kan ju veven och kolven,cyllen klarat sig.
Då kan du säkert sopa ihop den för 5000 högst i delar:tummenupp

Jag har gjort en mekartabbe när jag skulle montera kopplingskorgen, jag tittade aldrig på strecken på dreven, så när jag skulle kicka runt motorn så tog det tvärstopp, jag trodde då att jag hade satt dit kickaxeln fel. Men jag märkte sedan att det tog tvärstopp när jag rullade fram och tillbaka med växeln i (tändstift ur) så tog det tvärstopp åt båda hållen. Ventilerna tog alltså i kolven. Skruvade isär allt och satte dit det rätt. Inga missljud efter det och jag tycker det ser ut som att ventilerna sluter tätt mot toppen.

Har inte verktyg för att dela motorn, så jag kan ju inte heller kolla vad det är för fel:huvet, Johan (jparacing) tror också att det är ramlagerna som har gått åt h-vete

Last edited:
Hör inte det till när man kör husberg att hojen rasar lite i tid och otid?

Hör inte det till när man kör husberg att hojen rasar lite i tid och otid?

Njao, saker ger ju upp, men såhär helt utan förvarning brukar det ju inte vara, det var ju inte ens spån i oljan(!) (förutom de avbrutna kuggarna på botten av motorn)

Har inte verktyg för att dela motorn, så jag kan ju inte heller kolla vad det är för fel:huvet, Johan (jparacing) tror också att det är ramlagerna som har gått åt h-vete
Du kan ju alltid plocka bort kopplingskorgen så länge,så kan du kolla om vevaxel och mellanaxeln går runt.

Du kan ju alltid plocka bort kopplingskorgen så länge,så kan du kolla om vevaxel och mellanaxeln går runt.

Vevaxeln är stum och (antar att mellanaxeln är den med kamkedjan) går att vrida delvis (tar stopp efter ett tag)

Om mitt norra öga ser rätt, så är det ripor i cylindern så mest troligt är det godnatt både med kolv och cylle + i värsta fall även vevstakens lager . man BÖR byta även vevstaslagret när filspån har varit i farten i vevhuset.
Jag fick ett exakt sådant ras på min husa.. Och fattig och snål som jag är så bytte jag visserligen inte vevstake/lager bara toktvättade och tokblåste och maskinen gick fint flera hundra tim till:tummenupp

Så det är du som stämplat kolven då :D

Lider verkligen med dig..

Konstant nervös när jag är ute och rastar 660:n, men rasade Husaberg läser man ju om jämt. Fattar ärligt talat inte hur de lyckas sälja sina cyklar när de går sönder hela tiden.

Och nä.. jag har inte provkört en Husa och jag antar att jag bör låta bli :tungan

Jag kan hjälpa dig genom att köpa hela hojen för 10 000 pesetas och motorn kan du behålla:brynad

Last edited:
Vad ar det for forgasare du saljer, behover en Keihin FCR 39 eller 41 men ar inte villig att betala mer an 1500. Ar du intresserad skicka PM.

Orginalfugge + framskärm 500 bjudet!

EDIT:
oj, såg nu att det var en 02:a, den skiten vill jag inte ha :tugnan säger väll 100kr för en FIN framskärm då...

BTW, jag lider fan med dig!

Orginalfugge + framskärm 500 bjudet!

EDIT:
oj, såg nu att det var en 02:a, den skiten vill jag inte ha :tugnan säger väll 100kr för en FIN framskärm då...

BTW, jag lider fan med dig!

Dom grejjerna är tyvärr sålda

Vad ar det for forgasare du saljer, behover en Keihin FCR 39 eller 41 men ar inte villig att betala mer an 1500. Ar du intresserad skicka PM.

Jag har redan sålt fuggen för 3000kr

Last edited:
Lider verkligen med dig..

Konstant nervös när jag är ute och rastar 660:n, men rasade Husaberg läser man ju om jämt. Fattar ärligt talat inte hur de lyckas sälja sina cyklar när de går sönder hela tiden.

Och nä.. jag har inte provkört en Husa och jag antar att jag bör låta bli :tungan
FAAN ATT NI ORKAR ....HUSABERG har haft ett dåligt ryckte från början men problemen har försvunnit med tiden ..har haft 2 HUSOR på 6 år den första var en 600-00a som gick 250mil utan renovering .men vevstaken gick på lunch när vi åkte på isen ..så jag köpte en 550-01a motor från östersund av en motorräv som kan motorer ..har den kvar och den GÅR SOM FAAAAN världens bästa motor ..jag kör hela året ..is..backe..stubb.. och SUPERMOTO minst 2ggr i veckan med samma motor .....MEN när en KTM .HONDA.YAMAHA.MM... RASAR så skrivs det inget,.. jag vet att när man vill trimma en ktm så håller dom inte,, kolla 580in som alla ville ha, MAX 30tim sen TOTAL renovering .ALLA MOTORER går sönder med tiden ,men jag tror det är SKIT bakom självrenoverarna som ej kan med motorer:D MVHUSAHARRY:yoparty

Last edited:
FAAN ATT NI ORKAR ....HUSABERG har haft ett dåligt ryckte från början men problemen har försvunnit med tiden ..har haft 2 HUSOR på 6 år den första var en 600-00a som gick 250mil utan renovering .men vevstaken gick på lunch när vi åkte på isen ..så jag köpte en 550-01a motor från östersund av en motorräv som kan motorer ..har den kvar och den GÅR SOM FAAAAN världens bästa motor ..jag kör hela året ..is..backe..stubb..SUPERMOTO minst 2ggr i veckan med samma motor .....MEN när en KTM .HONDA.APRILIA.MM... RASAR så skrivs det inget,.. jag vet att när man vill trimma en ktm så håller dom inte,, kolla 570in som alla ville ha, MAX 30tim sen TOTAL renovering .ALLA MOTORER går sönder med tiden ,men jag tror det är SKIT bakom självrenoverarna som ej kan med motorer:D MVHUSAHARRY:yoparty

ktm 580 får du vara glad om du kommmer 15h med. jag vet en kille som kör sin husabergare ca30h med över 75hk på bakhjulet, det ni:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph