Det snöar!!! Nu ska dubbdäcken på Bläjden!

Ante R1

Ante R1.

Lika bra att ta detta öppet!!!

Flera med mig har frågat dig lite ang. dubbade däck. Men du verkar inte vara speciellt sugen på att berätta något. Jag får den känslan iallafall. Självklart är det upp till var o en, men en av anledningarna med detta forum är väl att dela med sig av erfarenhet osv. Om du nu inte vill svara, skriv det då!!

Så kan vi andra som går i dessa funderingar lösa det själva.

Sverige = fritt land

//Fredde

Jorå Fredde(håll in taggarna), jag ska svara!
Har svarat på alla PM jag fått oxå!

Framdäcket är av märket Cheng Shin, modell knattecross bakdäck och är köpt färdigdubbat. Utstick 21 el 23 mm(kommer inte ihåg 100%)
Bakdäcket är oxå Cheng Chin, bredd 5,30" och en bekant till mig har dubbat det med lite kortare dubb, tror det var 18? mm utstick, pga av att långa dubb får ännu bättre fäste och gräver ner sig och då reser gummiklackarna i däcket.
Faktum är att Cheng chin däcken har hållit minst lika bra eller tom ännu bättre än dom "nya" Trelleborgarna! Gummiklackarna lossnar lättare på Trellisarna.

Är inte 100% säker vilket lufttryck det ska vara i däcken, det beror väldigt mycket på vad man kör på för underlag. Brukar ha ca 1,5 - 2,0 kg fram och oftast får man ha 2,5-3,0 kg bak, detta beroende på att det inte finns så breda däcklås som behövs för att låsa däcket mot fälgen. Med för lite luft snurrar däcket på fälgen med följden att slangen rycks sönder.

Jag kör mest på "grusvägar" som är ordentligt packade, men vi kör även mycket på sjön där vi plogar bana. Bor ju "mitt i svenska rallyt, så det brukar bli ganska mycket uppståndelse när man kommer med en gammal fulldubbad sporthoj till serviceplatsen eller till en specialsträcka i skogen! På oplogad sjö är man ofrånkomligt sist om man åker med "vanliga" offroadare! Men på grusvägarna är det bara att gasa ut bakhjulet på långsladd i typ 150 (km/dag?) och då har ju stånkorna korkat för länge sedan. :hej

Jag kör på samma olja som på sommaren, dvs Shell Advance VSX 10/40 (halvsyntet). Har alltid hojen inomhus (när jag inte åker) och då är ju alltid oljan lättflytande. Ska man ha hojen utomhus och göra kallstarter är det bättre med en tunnare olja (ev helsyntet) så att den får smörjning direkt.
Har även funderat på motorvärmare, men det är lite krångligt att få tag på ett element som passar Bläjden. Har kollat i både Kalix och Defa´s sortiment, men dom har inget som passar! :confused:

Hoppas att ni fått svar på några av frågorna, skriv igen om ni undrar något så ska jag försöka svara snabbare nästa gång! Är det riktiga specialfrågor så kan jag konsultera min däcksdubbare, han har kört GSXR1100 på vintern ändå sedan -86 och har vart på Crystal-rallyt i Norge varje år sedan dess. Det han inte vet om vinteråka är nog inte värt att veta!

Ha det gott och håll tummarna för att det är 25 cm snö i morgon :banana

AnteR1

Tack Ante!

Hoppas på att inte behöva lägga på vintersulorna förens i december. Dom slits så jävligt när man kör på torr asfalt. Som det är nu är funkar det klockrent på dagarna, dock sämre på kvällen. Som farbror polisen tyckte ikväll när dom stoppade mig på "våt" körbana och -1 ute, "Är du tokig som kör nu, det är ju snorhalt ute". Tur att dom inte såg mig 1 mil senare när jag åkte genom snöstorm (storm å storm.. det blåste en massa å snöade också en jädra massa) utan att tippa av nämnvärt. :D:D:D FZan är verkligen som ett LOK. :D

Ante R1

Tack Ante R1!! :Bugar :Bugar :Bugar

En massa bra information!!

Kanon just av dig. Jag har åxå kommit fram till att CS däcken var mest prisvärda, vissa vill inte ens sälja Trelleborg längre.

Nu är jag osäker på vad man ska ha fram bara. Både du och FZ det var bild på kör med bakdäck fram. Varför gör man det? Jag måste nog ha ett vanligt framdäck, så att jag får ett så lågt däck som möjligt. Annars kommer dubbarna att riva upp min intercooler. Kan jag ha ett framdäck?

Ang. motorvärmare:
Kan du inte montera en slangvärmare på kylarslangen? Då kan man bara byta till en annan slang på sommaren. Eller finns det kanske inte i rätt dimension?

tack för all info

//Fredde

Om jag inte är helt fel ute så ligger Tranemo mc tjänst på ett bra pris för dubbade däck. De dubbar även dina egna däck för ca 2-3 kr dubben...

Ligger som sagt i småland så kanske inte så aktuellt för er i norrland...

:banana //Score

Jag kör med bakdäck fram av den enkla anledningen att det inte finns några andra att välja på!
Skulle gärna byta fälg till en smalare och gärna större typ 17 el 18", men att byta till enbart en smalare är alldeles för mycket jobb. Man måste för det första hitta en fälg som passar hyffsat bra, svarva distanser, hitta bromsskivor, göra adapters till bromsoken mm. Större fälg passar inte pga grenrören...
Men en större, smalare fälg är att föredra pga stabilitet och att man får en bättre däckprofil!

Silwer skrev:
å här är det plötsligt 30cm snö, skitliv
Men du har ju din superoffroad? Den funkar väl utmärkt att sladda med nu! :tummenupp

Tänk på oss stackare som inte har hittat något lämpligt att leka med i vinter... :gråta

jag har inga dubbdäck på den tyvärr.
Den är inte ens möjlig att framföra i halka utan, spelar ingen roll vilken växel man har i det bara går loss från noll och ingenting.

Silwer skrev:
jag har inga dubbdäck på den tyvärr.
Den är inte ens möjlig att framföra i halka utan, spelar ingen roll vilken växel man har i det bara går loss från noll och ingenting.
Trist... Men om det blir som vanligt så slipper vi snön snart och kan köra fram till början av december innan det blir snö igen! :)

Är det verkligen ingen mer som kör sporthoj på vintern? Kom igen nu, ska ni bara ha hojen för att putsa på, eller? :rolleyes: :hej

pff, man kör ju på sommaren, det är ju inte direkt normalt att köra på vintern.
Jag skulle kunna tänka mig att prova om jag hade nån gammal ruska från slutet av 80-talet eller nåt sånt.

Silwer skrev:
jo, eller så får jag investera i dubbdäck.
Eller så gör jag som jag brukar o åker bil till i vår.

Ta en 6 mm borr och borra rakt igenom alla gummidubbar på däcket.

Ta sedan och skruva i en maskinskruv M5x30 från insidan.

På med lite Loctite och lås med muttern.
Dra fast lite lagomt hårt så att muttern och skruvskallen sjunker in lite i däcket (på dubb & insidan). Sen klistrar du bara på en gammal slang på insidan av däcket...

Kostar ca 150 kr.

Ett billigt alternativ till "riktiga" dubbdäck.

Bifogat

• dubb.jpg
    dubb.jpg
    85.4 KB · Visningar: 169
Silwer skrev:
då måste jag väl ha nån specialslang va?

Klistrar du en slang på insidan så förhindrar ju det att skruvarna skaver hål på slangen du har i däcket... Så ta bara en gammal slang och limma fast...

Dubbdäck kostar ju en hel del så det är ju fan så mkt billigare att göra egna även om det är lite jobb... Då kan du ju bara ta dina begangnade däck och dubba och sen köpa nya fräscha till sommaren...

// :Bugar :Bugar Score

AnteR1 skrev:
Har även funderat på motorvärmare, men det är lite krångligt att få tag på ett element som passar Bläjden. Har kollat i både Kalix och Defa´s sortiment, men dom har inget som passar! :confused:

Kalix har ju en variant du inte sätter i blocket utan du skär av en slang och monterar värmaren där. Kolla Mekonomen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT