Det regnar på min motorcykel

Kapell på hoj brukar ofta betyda att någon annan får kapellet. (Nån jävel knycker det alltså) Flytta till landet så får du plats med 24 hojar under tak.
 
Min stackars släde står ute i ur och skur - under kapell.
Parkeras den då det är blött så får den stå tills allting torkat upp, sen kanske tvätt, torka upp igen, smörja alla leder och sedan kapell.
Viktigt att det finns en luftspalt under kapellet så att det blir någon form av cirkulation under....
Testade kapell i kallt utrymme med grusbädd över vintern. Blev inte helt bra då det började växa saker under kapellet, som tur var hade jag sadel och väskor i varm förråd (och tokfylld tank för att inte få kondens i den).
Kunde jag välja så hade den fått stå i varmgarage.
 
Har du tryckluft i närheten
Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.

Är detta alltså första gången det regnar på din hoj?
Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhet 😁

Det var lite uppehåll nyligen så jag torkade av det mesta vattnet, det liksom duggar hela tiden så den blev inte helt torr, sen drog jag över kapellet så nu kommer det åtminstonne inte att regna på hojen mer. Så fort det blir lite torrare ute ska jag dra av kapellet och låta vinden torka hojen ordentligt.
 
Man kan gå ut och blåsa varmluft med hårfönen (kom ihåg en lång skarvsladd) så bågen blir torr och varm, sen lägga på Gore-Tex-täcket. :tummenupp
Iden är god men jag hade väntat tills det slutat regna
för har själv inte fön nog för torka hojen under pågående regn
för jag inte vill det ska börja klia i fingrarna på handen som håller fönen med 230 VAC i regnet.
(För längesedan hade jag en skarvsladd där Honkontaktens sladdanslutning såg kass ut, skadad isolering etc. Så jag beslöt göra om, kapa bort den skadade sladdbiten ca 1dm, och göra om allt. På den tiden avisolerade jag ledningarna med tänderna. Och hade glömt dra ut Hankontakten ur vägg uttaget. Jag har slutat avisolera med tänderna.)
 
Last edited:
Min stackars släde står ute i ur och skur - under kapell.
Parkeras den då det är blött så får den stå tills allting torkat upp, sen kanske tvätt, torka upp igen, smörja alla leder och sedan kapell.
Viktigt att det finns en luftspalt under kapellet så att det blir någon form av cirkulation under....
Testade kapell i kallt utrymme med grusbädd över vintern. Blev inte helt bra då det började växa saker under kapellet, som tur var hade jag sadel och väskor i varm förråd (och tokfylld tank för att inte få kondens i den).
Kunde jag välja så hade den fått stå i varmgarage.
Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.
 
Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.


Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhet 😁

Det var lite uppehåll nyligen så jag torkade av det mesta vattnet, det liksom duggar hela tiden så den blev inte helt torr, sen drog jag över kapellet så nu kommer det åtminstonne inte att regna på hojen mer. Så fort det blir lite torrare ute ska jag dra av kapellet och låta vinden torka hojen ordentligt.
Äh ! uncletom !Upp med skiten i lgh! och slå näven i Bordet till Camilla ,Nu ska det nästa bästa bo här förutom du! :hjarta ;)
 
Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.
Lite irriterande med lyset, och lampor kan både gå sönder och fjutta eld på saker, en eller två såna här borde göra ett minst lika bra jobb, men stryktåligare och mer diskret: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/varmare/rubicson-skotork-p48099
 
Nu är det sådär sh-svårt igen.

Mina två hojar har stått ute året runt under kapell. Något år stod de i parkeringsgaraget under kapell och några år inne i rumstemperatur.
De första åren lät jag hojarna svalna först efter körning så avgasrören inte skulle bränna hål på kapellen.
De senare åren har jag insett att kapellet inte nå till något hett på TDMen. Så den täcker jag direkt.
Ibland har det börjat regna innan jag gått ner för att täcka Kawan. Då slänger jag på kapellet i alla fall. Kapellet skyddar främst mot klåfingriga ungar, fyllon och uv-strålning. Några problem med rost och oxid har jag inte haft. Om jag haft det så tvättar, putsar och kanske bättringslackar jag om det handlar om svart stålram. Kawan har rätt mycket polerad aluminium som jag gärna håller efter. Inte särskilt jobbigt.
TDMen har bara pakethållaren/passagerarhandtaget som jag slipat bort färgen på. Lätt att hålla efter. Allt annat är lackat eller rostfritt.
IMG_3241.jpeg

När det blåser så händer det att kapellen blåser upp från framhjulet och bak så allt efter tanken är blottat för väder och vind.
Så ja då kan det ha regnat och t o m snöat på hojarna.
Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem. Helt trygg med att mina hojar överlever utan bestående men. De tål att stå blöta under kapell. De tål att köras i regn och slask.
Däremot så nöter kapellen hål på lacken. TDMens framskärm längst fram. Lackad plast. Jag har sett på andra hojar att de har nötningsskador efter kapell

IMG_0571.jpeg

IMG_3238.jpeg
 
Nu är det sådär sh-svårt igen.

Mina två hojar har stått ute året runt under kapell. Något år stod de i parkeringsgaraget under kapell och några år inne i rumstemperatur.
De första åren lät jag hojarna svalna först efter körning så avgasrören inte skulle bränna hål på kapellen.
De senare åren har jag insett att kapellet inte nå till något hett på TDMen. Så den täcker jag direkt.
Ibland har det börjat regna innan jag gått ner för att täcka Kawan. Då slänger jag på kapellet i alla fall. Kapellet skyddar främst mot klåfingriga ungar, fyllon och uv-strålning. Några problem med rost och oxid har jag inte haft. Om jag haft det så tvättar, putsar och kanske bättringslackar jag om det handlar om svart stålram. Kawan har rätt mycket polerad aluminium som jag gärna håller efter. Inte särskilt jobbigt.
TDMen har bara pakethållaren/passagerarhandtaget som jag slipat bort färgen på. Lätt att hålla efter. Allt annat är lackat eller rostfritt.
View attachment 504571

När det blåser så händer det att kapellen blåser upp från framhjulet och bak så allt efter tanken är blottat för väder och vind.
Så ja då kan det ha regnat och t o m snöat på hojarna.
Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem. Helt trygg med att mina hojar överlever utan bestående men. De tål att stå blöta under kapell. De tål att köras i regn och slask.
Däremot så nöter kapellen hål på lacken. TDMens framskärm längst fram. Lackad plast. Jag har sett på andra hojar att de har nötningsskador efter kapell

View attachment 504572

View attachment 504574
Haha ok Björn då vet vi! :hjarta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top