Det luktar skröna

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Läkaren tog lunchrast mitt under operationen – patienten fick hjärnskador och dog efter den kaotiska situationen.

Nu får Lidköpings sjukhus svidande kritik från Socialstyrelsen.

Den 72-åriga mannen opererades för en tumör i njuren. En timme och en kvart in i operationen tog den ansvarige anestesiläkaren lunchrast. En kvart senare gick även den ansvariga sjuksköterskan på lunch.

Situationen som uppstod under lunchrasten beskrivs av Socialstyrelsen som "kaotiskt".
Läkaren svarade inte i telefon

När de ansvariga gått tog ingen annan läkare över ansvaret. Istället sattes en sjuksköterska in som egentligen skulle arbeta på ortopeden och inte var bekant den avancerade utrustningen.

Snabbt blev den njursjuke mannens tillstånd akut kritiskt – han började blöda kraftig och blodtrycket sjönk. Sjuksköterskan försökte desperat ringa den ansvariga läkaren som gått på lunch men fick inget svar.
Andningsmaskinen glömdes bort

När den ansvariga läkaren och sjuksköterskan till slut kom tillbaka från lunchen upptäckte man att den njursjuke mannen varit utan syrgas i åtta minuter. Ingen hade uppmärksammat att den apparat som styrde mannens andning hade stängts av och glömts bort.

Man påbörjade en hjärt- och lungräddning men det var för sent – mannen drabbades av allvarliga hjärnskador och några veckor senare dog han.
"Oacceptabelt risktagande”

Socialstyrelsen riktar nu skarp kritik mot sjukhuset efter den kaotiska situationen i januari förra året. Att läkaren och sjuksköterskan gick på lunch och ingen annan läkare tog över ansvaret beskrivs som "ett oacceptabelt risktagande".

Att läkaren inte gick att nå på telefon och det faktum att personalen som tog över inte kunde andningsapparaten var en uppenbar säkerhetsrisk, skriver Socialstyrelsen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15394487.ab

inte ens jag påbörjar någon större operation strax innan lunch så jag måste avbryta i något kritiskt läge, och jag lagar bara bilar!

Man får väl ändå förutsätta att socialstyrelsen utrett det här till botten och att kritiken är befogad?

Är det någon läkare här som kan förklara varför man stannar mitt i en operation?? Okej att läkare också behöver äta men jösses lite planering?

Jag har ett jobb som är svårt att planera så lunchen tar man helt enkelt när det finns en lagom lucka i schemat.
Händer det något ja då får man helt enkelt vara hungrig en stund tills det är klart.

När Aftonbladet skriver om rättsliga skandaler som ser absurda ut, brukar jag försöka kolla upp protokoll från huvudförhandlingarna eller liknande för att se sanningshalten. Inte helt sällan uppvisar sagda protokoll på en viss vinkling av händelsen och man får mer förståelse för varför domen blivit som den blivit. Det här känns ju som sjukhusvärldens motsvarighet lite.

Finns det något motsvarande sätt att kolla upp såna här historier? Antar att alla läkarens anteckningar och liknande ligger under någon sorts sekretess?

Är det någon läkare här som kan förklara varför man stannar mitt i en operation?? Okej att läkare också behöver äta men jösses lite planering?

Jag har ett jobb som är svårt att planera så lunchen tar man helt enkelt när det finns en lagom lucka i schemat.
Händer det något ja då får man helt enkelt vara hungrig en stund tills det är klart.

Att bryta för lunch gör man bara på riktigt stora operationer +6h därför att man behöver öta och vila för att kunna behålla skärpan.

Vad som har hänt här har jag ingen aning om men det är inte så rutinerna sköts på de sjukhus jag varit på. När jag går på lunch är där alltid en narkossköterska som håller patienten sövd och levande samt en operationssköterska som håller koll på resten.

Skall bli spännande att läsa socialstyrelsens rapport....

Finns det något motsvarande sätt att kolla upp såna här historier? Antar att alla läkarens anteckningar och liknande ligger under någon sorts sekretess?

Socialstyrelsens rapport är offentlig minus patientens namn. Brukar vara betydligt mer nyanserad läsning än en aftonbladetartikel skriven av en person som kan noll om vård.

Socialstyrelsens rapport är offentlig minus patientens namn. Brukar vara betydligt mer nyanserad läsning än en aftonbladetartikel skriven av en person som kan noll om vård.

Bara noll om vård, jag som trodde att ab-journalister inte kan nånting om allting (gäller även expressenjournalister) :D

Förutom att länka och skriva om gamla internetlänkar som de förmodligen får i mailen :fyllisar

Bara noll om vård, jag som trodde att ab-journalister inte kan nånting om allting (gäller även expressenjournalister) :D

Förutom att länka och skriva om gamla internetlänkar som de förmodligen får i mailen :fyllisar

Det är väl alltid roligt när någon förfasar sig över någon nyheter i Aftonbladet, som utspelade sig för 8år sen? :fyllisar

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP