Det kompletta garaget

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om du fick möjlighet att fylla garaget med, säg fem hojar, vilka skulle du då välja? Du kanske inte måste behålla dem för tid och evighet, men en tid (3-4 år?) i alla fall.
Några av er kanske direkt ställer er i kö och beställer fem schyssta endurohojar, men så drar polarna ner till Ringen en vecka och då kanske man ångrar sig…

Självklart finns inga problem varken med att förvara eller ha råd med försäkring för alla hojar.

Eftersom jag inte kan köra hoj längre så får jag väl drömma om det istället, och då föreställer jag mig mitt garage så här:

Mina kategorier:..…...….…Mina hojar:

1.Offroad/Grus………......…XR 650
Offroadhojen blir en kompromiss. Jag gillar långa, köttiga uppställ på grusvägar, men är allergisk mot vibrationer och kort serviceintervall. En XR 650 pimpad med 15-literstank, roligare ljuddämpare och med lite skydd för kylare och vattenpump och sånt, är i mina ögon en riktig grushoj!

2. Bana…………………........GSX-R 750
En 750 är ju ganska lik 600:ornas motorkaraktär, men med mer av allt = me like! Självklart med hela bankittet: Kraschkåpor, Akrarör, styrdämpare, drevsats, extra fälgar, ja ni vet… Borde vara en schysst bandagsräser, 1.40 på Torpet, here I come!

3. Landsväg………...........FZ-1 S
En hoj jag aldrig kört (men Javaguru ivrigt propagerar för), men tror kan vara fin att ha för de något mer sansade turerna, kanske med tältet surrat där bak. Eller rent av ut i Europa en sväng!

4. Semester………...........CBR 1000RR
En semesterhoj måste både kunna raka av transporter på motorvägar och vara smidig på alpvägarna. Och körställningen måste iallafall vara uthärdlig. Den måste också vara tillräckligt kul på bana, Nürburgring ligger ju oftast på min väg hem! Utrustad med bubbelglas och mjuk tankväska och sidoväskor blir CBR:en komplett!
Har inte kört den här heller, men RRRRR (på SH) har ju så trevligt med sin…

5. Drömhoj/Klassiker….....En R6 av alla generationer
På en hylla, utmed en hel vägg i mitt garage, vill jag parkera alla generationers R6:or. En -99, en -03, en -05, en -06, en -09 och en -12. De ska bara användas när solen skiner, på en krokig väg till ett glasscafé. Kanske kan de få däcken skrubbade på bana nån gång per år.
Två saker gäller dock; de SKA vara röd-vita, och -12:an SKA ha retro-lacken!

Ja, det blev ju lite fler än fem hojar. Men det gör väl inget så länge man bara drömmer lite?

Hur ser ditt kompletta garage ut?

Hm, få se nu:

1: KTM Superduke 1290R för all möjlig typ av gatåka.

2: KTM 690 SMC R för lite motardsvineri.

3: KTM 690 Enduro R för grusbuset.

4: Ducati Panigale för både bana och gata.

5: Hayabusa för Europatouren.

Det var de 5 som dök upp i mina tankar lite spontant utan att tänka efter allt för mycket. :)
När jag tänker efter och begrundar lite mer så känns det fortfarande helt rätt, men det är ju bara vad jag skulle välja.

Mv Augusta f4
Ducati 916
Bimota tesi
Mv Augusta brutale 750
Voxan café racer

Hm, få se nu:

1: KTM Superduke 1290R för all möjlig typ av gatåka.

2: KTM 690 SMC R för lite motardsvineri.

3: KTM 690 Enduro R för grusbuset.

4: Ducati Panigale för både bana och gata.

5: Hayabusa för Europatouren.

Det var de 5 som dök upp i mina tankar lite spontant utan att tänka efter allt för mycket. :)
När jag tänker efter och begrundar lite mer så känns det fortfarande helt rätt, men det är ju bara vad jag skulle välja.

Men herregud människa..!

Den mest Svensson-mässiga hojen du valt gör 300km/h, vad är du gjord av?!

Men herregud människa..!

Den mest Svensson-mässiga hojen du valt gör 300km/h, vad är du gjord av?!

Hur menar du nu? Jag valde de hojar som tilltalar mig mest till det de är tänkta att brukas till av mig om jag fick välja och vraka helt fritt. Vad är det som är så konstigt?:va Smaken är som baken.:tungan Ska man drömma, är det väl bäst att göra det ordentligt.

SD 1290R Kommer jag förr eller senare köpa IRL.

Skulle jag bara köpa en motard skulle jag välja 690SMC R för att jag gillar allt med den hojen och enl mig den snyggaste och grymmaste gatmotarden.

690 Enduro R för grusbuset. Har provkört vanliga 690E och blev såld. Skulle gärna köpa en sådan som komplement om jag hade råd.

Panigalen är enligt mig den nu existerande snyggaste sporthoj som säljs för gatbruk och jag skulle gärna vilja ha en sådan även om jag aldrig skulle kunna utnyttja den fullt ut. Kommer nog aldrig kunna äga en sådan IRL.

Hayabusa är ruskigt skön att köra och med en dröm till motor som lämpar sig för långtouring enl mig.

Last edited:
1. Motard: Aprilia svx 550

2. Bana/gata: Aprilia rsv4 aprc

3. Crossbana: KTM 250 (eller annan 250 maskin)

4. Min nuvarande Aprilia rs125 i perfekt skick på hylla för att bevara första hojen

5. Någon fräck gladare att ha när man bara vill ut o ta det lugnt :)

Tror jag har det rätt bra i garaget

Exc450 - duger fint för dåliga vägar. Lite öm i arslet efter 10 mil men skit i det.
R1. Ja. Hej. Duger fint som banhoj och vardag på gata faktiskt.
Fz1-s. Sålde min fazer1000 som heter fz1 utrikes vilket inte alla fattat. Kanon till Italien via alperna tror jag.
Dragstar650 som frugan har är för klen och lite.... Tillrättalagd. En HD nightrod tror jag vore roligare.
Fem. Då tar jag en Sachs MadAss125 eller Honda monkey125 för pendling och mjukglassköparmaskin.

Om hojen vore allt i fordonsväg man fick ha och vi glömmer vinterhalkan så får jag nog säga att fz1 är en riktig allätare. Snygg, snabb, stark, bekväm. Men utan -ast i slutet på något av dem.

Allmänt bus/landsväg: Hypermotard 1100
2010-Ducati-Hypermotard-1100-EVO.jpg

Semester: Honda Svartfågel
DSC_4969.JPG

Bana: Daytona R
Triumph_Daytona_675r.jpg
Offroad: Ktm 690 Enduro
attachment.php

Sitta och dregla över, ev. under en solig dag åka till glass-ställe: Norton commando 961 café racer
NEC-CAFE-RACER-2.jpg

Last edited:
Bmw s1000rr för bana , med det bästa tillbehören och technokraffs som går att finna.
En Kawasaki zzr 1400 för långkörning i Europa.
BMW gs1200 med skidor till vinterkörning.
En Ducati Panigale för finkörningar på sommaren
Och en X R 650 för grusbus

Med tanke på att det inte är några problem med att betala för försäkring eller förvaring, så utgår jag givetvis med att man ej har några problem med service etc. :)
Och då kan man tänka sig följande scenarie: 1. Bmw s1000rr hp4, för Nurburgring.
2. Ducati 1199 r panigale i rent banutförande.
3. Ktm 500 exc med fett motardkit för bana.
4. Honda nsr 500 för vardagsrumsgolvet.
5. Hd chopper med lång framgaffel till korvkiosken.

1. Desmosedici
2. KTM 1290RR
3. KTM 450 EXC
4. Norton Manx 500
5. Bimota Oronero

Ojoj, en dröm man har drömt mååånga gånger. Men, nu när jag försöker skriva upp fem stycken, så blev det fan svårt. Tror att garaget skulle innehålla ungefär följande:

Touring: Honda CB1000F tror jag. Den sitter jag alldeles förträffligt på.

Sport: Yamaha R1. En gammal/aktuell pojkdröm, som jag skulle vilja besanna.

Offroad: KTM Adventure. Ruskigt halvful, men ser ypperlig ut för ändamålet.

Bus: Triumph Speed Triple 1050.

Vardagshoj: Skulle nog behålla min Sprint ett tag till.

Last edited:
Motard: Husaberg FS570

Touring: ZZR1400 (senaste modellen)

Sport: Panigale

Grusbus: Husaberg FE450-12 (gillar 70gradar´n)

"Bara för att": S1000RR HP4

...tror jag.

Sport: Ducati Panigale

Touring/grus: BMW F800GS

Finkörning: Triumph rocket 3, med ölburk som ljuddämpare :brynad

1/ Harley Davidsson Fat Bob

2/ Harley Davidsson Forty-Eight

3/ BMW 1200GS

4/ BMW S1000RR

5/ Ducati 1198 Streetfighter

6/ Yamaha V-Max 1700

7/ Kawasaki ZX9R Streetfighter "White Edition"

8/ Kawasaki ZX9R Streetfighter "Dreams"

9/ Norton Commando 961 Sport

10/ KTM Super Duke 1290

För kafferesor - Norton Commando 961 (svårt att välja vilken av varianterna)
Till fest och vardag - Aprilia Tuono Factory
På långsemester - Yamaha FJR 1300
För vardagsbus - Husaberg FS 570
I skogen - KTM EXC 350

Kul tråd!

Mitt garage kanske är mer av ett drömgarage än ett komplett garage, för ett komplett garage måste vara en kompromiss och lite förnuft tycker jag.

dromgarage.jpg

1. Honda VFR 750 F Min nuvarande hoj, tycker den är bra på allt så jag kan inte vara utan den. Sen är jag helsåld när det gäller designen. (Dock är jag ganska ensam i den klubben:hihi)

2. Honda VFR 400 NC30 Fantastiskt snygg minireplica av RC30:n. En representant för sin tid med en för sina 400 kubik stark 360 graders V4:a. Skulle användas för bankörning.

3. Honda CBR 250 RR En helball japanmodell med kuggdrivna kammar och rödmarkering vid 19000 rpm (F1-ljud). Perfekt för körning på Go-Kartbanor och de allra knixigaste vägarna på landsbygden.

4. Cagiva Mito 350 Ta en Mito 125 och släng i en rova från RD 350 så får man en kalaskul tvåtaktsräser, men med god tillförlitlighet. Varför ska man ha en sådan? För att väcka kvarteret på morgonen med en grundlig varmkörning med tillhörande rökridå och doft.

5. KTM 300 EXC. Man kan inte vara utan en endurohoj, den här har kraft så att det räcker och blir över vilket är kul när det ska busas på vidsträckta grusvägar. Självklart så finns det ett set motarddäck samt ett set dubbdäck till.

Egentligen så räcker det inte med 5 hojar, helst skulle garaget kompletteras med en Honda CR 500, KTM 690 SMC R, Honda VTR 1000 SP-1, Honda VFR 750R och en Triumph Tiger 1050.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti