Det kom ett brev från LF ...

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
kom hem från jobbet och gick igenom lite post som man brukar
göra! låg ett brev från Länsförsäkringar där jag hade min FZR 600R -94
försäkrad ...

tänker inte skriva ut hela men det mest intressanta kommer ...

Både vi på länsförsäkringar och andra försäkringsbolag har protesterat
mot den nya skatten och tidsschemat för beslutet. Det har även bilist ,
motorcykel- och trafiksäkerhetsorganisationerna gjort.

Vi anser att skatten är felaktig, i första hand därför att den ska användas
för att betala statens kostnader för sjukvård och rehabelitering i samband
med trafikskador, både sådana som redan inträffat och sådana som man räknar med ska inträffa under de närmaste åren. Detta är kostnader som du,
din arbetsgivare och övriga skattebetalare redan idag betalar genom andra
skatter och avgifter.

Har du frågor om din motorförsäkring, eller om något annat som handlar om
trygghet och ekonomi i din vardag, blir vi glada om du kontaktar oss per
telefon eller via www.lansforsakringar.se
Det är därför vi finns!

Med vänliga hälsningar
Länsförsäkringar

efter att ha läst en massa inlägg här med massa pajkastningar hit o dit
så står det klart hur blåsta vi alla med motorfordon blir!
vi ska betala för allting en gång till, och som jag läste ett inlägg
att man höjde bensinskatten en gång just för skadorna i trafiken!
och i nästa steg ska vi betala mellan 100-300% till .. :va

vi betalar ca 30% i skatt och moms 25% på allt vi köper!
det är redan mer än hälften av det vi tjänar !!
vi betalar skatt på våra fordon redan ..

att man tog bort förmögenhetsskatten var horribelt !!
man räknade att en gubbe i stockholmsområdet som hade
en förmögenhet på 18 mille betalade ca: 120 000 i förmögenhetsskatt
MEN HAN HAR JUH FÖR FAN RÅD !!!! :huvet

Om jag nu inte skulle sälja min FZR hade den nu kostat mig
3100:- hel/hel .. och ca 3700:- efter skatten kommit på det!!
korkat att sälja ?? måhända men har gått vidare till nästa :)

nu har jag snackat av mig .. känns skönt :).. ta det lugnt på vägarna :tummenupp

Känns lite som att försäkringsbolaget visar sin politiska färg.
Sen kan det diskuteras till dödagar varför inte varje försäkringsgrupp inte vill betala den faktiska kostnaden.

Last edited by a moderator:
Sen kan det diskuteras till dödagar varför inte varje försäkringsgrupp inte vill betala den faktiska kostnaden.

Fast skattemedel som kommer in från fordonssidan lär ju bära utgifterna mer än väl, redan innan deras 32% och planerade höjningar

Det handlar nog mer om att jävlas!

F-n att dom gör. BaraTrygg-Hansa som inte stängt dörren helt, men även dom är skeptiska mot den nuvarande utformningen.

Den springande punkten i diskussionen är om vi ska ha en allmänt finansierad sjukvård för alla, eller om staten ska bestämma vilka som inte omfattas av den.

I första vändan tar man trafikskador för de är lätta att identifiera, men när väl principen släppts kan vi vara säkra på att andra grupper skall följa.
Varför inte en extraskatt på hemförsäkringen för att täcka alla alkoholrelaterade skador?
Skatt på jordbruksfastigheter för att täcka upp alla hästskadade?

Allt beror ju sedan på hur mycket man kan snäva in grupperna. Sporthojar med unga förare är ju en ganska snäv grupp - så där tokhöjer vi. Problemet är ju då att det är fortfarande inte sporthojen som gör ekipaget trafikfarligt, utan föraren. Och om föraren tvingas bort från hojen med skyhöga försäkringspremier kommer han fortsätta sitt risktagande i något annat fordon. När han till slut gått upp i det stora kollektivet bilister är han helt ute ur statistikernas kikare, och vad har vi då vunnit? Eller du kanske inte tror att han kan köra ihjäl sig i bil? Sanningen är väl snarare att han kan köra ihjäl fler.

Problemet är ju även att vi redan finansierar sjukvården som det är idag, och det kommer vi fortsätta göra - parallellt med den här nya skatten.

Fast skattemedel som kommer in från fordonssidan lär ju bära utgifterna mer än väl, redan innan deras 32% och planerade höjningar

Det handlar nog mer om att jävlas!

Som sagt var så kan man diskutera det till dödagar, man bör skilja vad staten tar in via fordonskatten och vad försäkringsbolagen står för när det gäller sjukvårdskostnaden. Staten tar in en hel del från fordonsägarna som borde gå tillbaka i form av vägunderhåll och utbyggnad av vägar som skatten var tänkt till från början, men redan på 70talet så tog den politiska makten en del av intäktera från vägskatt och drivmedelsskatten till att finansera den så kallade välfärden och och så har det varit hela tiden. Vi skattebetalare får betala för alla andra hela tiden. Vad som nu händer är att våra folkvalda politiker tycker att varje grupp ska stå för sina egna kostnader och det är väl inget fel med det, jag vill inte betala via skattsedeln nåt som den försäkrades bolag borde stå för. Men då hoppas jag att min skatt som jag betalar som kallas vägtrafikskatt går tillbaka till trafikanterna och inte till nån slö socialbidragare i förorten.

men tycker att om man räknar på hur mycket staten får in från alla skatter o mojs så borde det väl räcka ? men håller med föregående talare att detta kan
man diskutera till dödagar ...

men vi kommer ändå inte ifrån att det är oss dom jagar nu , och det är vi som får betala trots att vi betalar så mycket redan! men tyckte det var kul att få ett brev där dom uttalar sin och andra organisationers åsikter , för dom enda som verkar tycka detta är toppen är regeringen !! när man hade läst det ett par gånger var det lite som om dom bad om ursäkt för vår regerings agerande :)

Som sagt var så kan man diskutera det till dödagar, man bör skilja vad staten tar in via fordonskatten och vad försäkringsbolagen står för när det gäller sjukvårdskostnaden. Staten tar in en hel del från fordonsägarna som borde gå tillbaka i form av vägunderhåll och utbyggnad av vägar som skatten var tänkt till från början, men redan på 70talet så tog den politiska makten en del av intäktera från vägskatt och drivmedelsskatten till att finansera den så kallade välfärden och och så har det varit hela tiden. Vi skattebetalare får betala för alla andra hela tiden. Vad som nu händer är att våra folkvalda politiker tycker att varje grupp ska stå för sina egna kostnader och det är väl inget fel med det, jag vill inte betala via skattsedeln nåt som den försäkrades bolag borde stå för. Men då hoppas jag att min skatt som jag betalar som kallas vägtrafikskatt går tillbaka till trafikanterna och inte till nån slö socialbidragare i förorten.

Så sant! :tummenupp

kom hem från jobbet och gick igenom lite post som man brukar
göra! låg ett brev från Länsförsäkringar där jag hade min FZR 600R -94
försäkrad ...

tänker inte skriva ut hela men det mest intressanta kommer ...

Både vi på länsförsäkringar och andra försäkringsbolag har protesterat
mot den nya skatten och tidsschemat för beslutet. Det har även bilist ,
motorcykel- och trafiksäkerhetsorganisationerna gjort.

Vi anser att skatten är felaktig, i första hand därför att den ska användas
för att betala statens kostnader för sjukvård och rehabelitering i samband
med trafikskador, både sådana som redan inträffat och sådana som man räknar med ska inträffa under de närmaste åren. Detta är kostnader som du,
din arbetsgivare och övriga skattebetalare redan idag betalar genom andra
skatter och avgifter.

Har du frågor om din motorförsäkring, eller om något annat som handlar om
trygghet och ekonomi i din vardag, blir vi glada om du kontaktar oss per
telefon eller via www.lansforsakringar.se
Det är därför vi finns!

Med vänliga hälsningar
Länsförsäkringar

efter att ha läst en massa inlägg här med massa pajkastningar hit o dit
så står det klart hur blåsta vi alla med motorfordon blir!
vi ska betala för allting en gång till, och som jag läste ett inlägg
att man höjde bensinskatten en gång just för skadorna i trafiken!
och i nästa steg ska vi betala mellan 100-300% till .. :va

vi betalar ca 30% i skatt och moms 25% på allt vi köper!
det är redan mer än hälften av det vi tjänar !!
vi betalar skatt på våra fordon redan ..

att man tog bort förmögenhetsskatten var horribelt !!
man räknade att en gubbe i stockholmsområdet som hade
en förmögenhet på 18 mille betalade ca: 120 000 i förmögenhetsskatt
MEN HAN HAR JUH FÖR FAN RÅD !!!! :huvet

Om jag nu inte skulle sälja min FZR hade den nu kostat mig
3100:- hel/hel .. och ca 3700:- efter skatten kommit på det!!
korkat att sälja ?? måhända men har gått vidare till nästa :)

nu har jag snackat av mig .. känns skönt :).. ta det lugnt på vägarna :tummenupp

Jag håller med vi har alltid och kommer alltid att bli blåsta via skatter men tänk på att även dom som köpt ett hus eller annan bostad och gnetar för att få det att gå ihop och plötsligt blivit miljonärer på grund av värdestegringen tjänat på att förmögenhetsskatten tagits bort

Missförstå mig inte, jag tycker att grundtanken är riktigt vettig, däremot så känns det som att denna förändring som sker kommer att missbrukas.

Självklart är ett fritt val ett bättre alternativ, frågan är väl mer på vilket sätt man ska angripa problemet...

men visst måste vi "motorister" gå i fronten för att det ska bli en förändring så låt gå, men jag har en tråkig föraning om att det bara blir dyrare på det hela taget...

time will tell.

....Vad som nu händer är att våra folkvalda politiker tycker att varje grupp ska stå för sina egna kostnader och det är väl inget fel med det, jag vill inte betala via skattsedeln nåt som den försäkrades bolag borde stå för.

Det är väl lite det som försäkringar och skatter bygger på. Att alla betalar en viss summa, som sen dom som råkar mest illa ut får ta del av på ett eller annat sätt.
Ska varje grupp stå för sina egna kostnader, så kan man ju lika gärna hårddra det, och slopa alla skatter på en gång. Och sen får man betala för det man använder i form av vägtullar, dyra sjukvårdsavgifter, fullpris på mediciner, osv... I ett sånt samhälle vill inte jag bo i...

Det är väl lite det som försäkringar och skatter bygger på. Att alla betalar en viss summa, som sen dom som råkar mest illa ut får ta del av på ett eller annat sätt.
Ska varje grupp stå för sina egna kostnader, så kan man ju lika gärna hårddra det, och slopa alla skatter på en gång. Och sen får man betala för det man använder i form av vägtullar, dyra sjukvårdsavgifter, fullpris på mediciner, osv... I ett sånt samhälle vill inte jag bo i...

Nä precis.
Det som händer nu är ju dessutom att trfikförsäkringarna skall betala sjukvården för trafikskador samtidigt som sjukvården för alla skador utanför trafiken skall betalas med den valniga skatten.
Dvs Jag får höjda skatter för att jag har bilar och mc med trafikförsäkring men jag får fortfarande betala sjukvården för golfare, fotbollsspelare, racerförare, bergsklättrare och alla andra som skadas utanför trafiken trots att jag inte tillhör den gruppen.
Golfarna och de andra som inte har bil eller Mc får ingen höjd skatt.
Det är orättvist.

funderar starkt på att skita i skylten och försäkring då den inte är rimlig längre. Det sitter troligen någon fet jä---el på något kontor som e avis då han inte får/kan köra hoj så han kör det surt föa alla andra.:gnissla Hur mycket + i pengar vill försäkringsbolagen ligga efter detta?:confused:

Om nu de hela vänder och olyckorna minskar pga ev bättre utbildning på bilskolorna kommer premien bli lägre igen då :huvet

Hur blir då vårat klimat då det strävar åt en varmare framtid! Mer bränder på sommarna och en högre husförsäkring för husen brinner ner? som vi inte alls e
delaktiga i:va

största felet är tycker jag att Alliansen inte kan ge en vettig förklaring till varför man lägger denna skatten!! som LF skrev i brevet att vi betalar det redan genom arbetsgivaravgifter mm..

sen att det kommer bli grymt orättvist är en annan sak, alla drabbas inte lika av detta som te.x en höjning av momsen ..

jag tror alliansen har en baktanke med denna skatten som man inte riktigt
vill avslöja , men dom döljer den så grymt dåligt och korkat så det finns inte ... dom vill helt enkelt ha bort vad man kallar för risker i trafiken! men sålänge det finns något som kallas för den mänskliga faktorn kommer olyckor alltid att hända, vare sig man vill eller inte, det är en risk man lever med som hojåkare!!

förslaget har legat ett tag och hade säkert kommit på tapeten med en sosseregering, men dom hade inte låtit en grupp få lida för det utan lagt det
så att alla hade få varit med o betala .. nej alliansen ger jag inte mycket för!!

System är byggt så att försäkringbolagen slipper betala för vården när krockar och skadar oss. Då är det väll rimligt att vi betalar en liten peng till staten för att vi liksom utsätter oss för mera fara. Eller?:näsblod

Grundplatformen för skukvården betalar vi genom den vanliga skattelappen (hoppas jag)...

Nu får jag väll ducka för att skit ni kommer att kasta på mig.... :fatta! :fatta!

System är byggt så att försäkringbolagen slipper betala för vården när krockar och skadar oss. Då är det väll rimligt att vi betalar en liten peng till staten för att vi liksom utsätter oss för mera fara. Eller?:näsblod

Grundplatformen för skukvården betalar vi genom den vanliga skattelappen (hoppas jag)...

Nu får jag väll ducka för att skit ni kommer att kasta på mig.... :fatta! :fatta!

Ja, ducka nu för det är precis det de ändrar på.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back