Det kan man kalla MOTOR.....

Hamnade gå en kurs för att få vistas i hamnen, där berättade dom så iallafall, men det var ju finnar som drog den så att :näsblod

Edit: http://www.akeryards.com/?page=117&techinfo=366

Sa finnpajsarna att det var en encylindrig maskin med det effektuttaget som drev båten hade de antagligen druckit för mycket koskenkorva eller så var de på bus och lurhumör.

Nu är jag inte inläst på just det fartyget du länkar till men av erfarenhet vet jag att de byggs med 6-8 dieselmotorer kopplade till generatorer. Största delen av elkraften ska sen gå till fartygets framdrift men även a/c, vattenproduktion, hotelldelen och tusen andra saker ska tillgodoses med el.

Har lite erfarenhet i ämnet. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91793
 
Sa finnpajsarna att det var en encylindrig maskin med det effektuttaget som drev båten hade de antagligen druckit för mycket koskenkorva eller så var de på bus och lurhumör.

Nu är jag inte inläst på just det fartyget du länkar till men av erfarenhet vet jag att de byggs med 6-8 dieselmotorer kopplade till generatorer. Största delen av elkraften ska sen gå till fartygets framdrift men även a/c, vattenproduktion, hotelldelen och tusen andra saker ska tillgodoses med el.

Har lite erfarenhet i ämnet. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91793

Det är väll säkert bara jag som missförståt gubben(min finska är inte den bästa :p), för att vara ärlig,så vet jag inte nått om båtar/fartyg, kan knappt ro och håller mig på 2/1 hjul :) .
Tack för upplysningen och det luktade faktist lite koskenkorva inne på kontoret :D .
Det var dock rätt kul att få vara med att hjälpa till att bygga en sånn båt, fast det konstigaste var att det jobbade ca 5000 personer i hamnen och ca 3000 av dom var ryssar och ester?
Har blivigit invation på dom till finland kan jag berätta.

Hittade denna med lite surfande på internet och den var ju inte en cylindrig eller två men det fanns massvis med effekt :D
http://www.vincelewis.net/bigengine.html
 
Nja, de största maskiner som tillverkas/har tillverkats i Vasa är Wärtsilä 32, med 320 mm cylinderdiameter. Den görs i allt från raka 3:or till V20

Ska du upp i 920mm cylinderdiameter är du inne på tvåtaktsmotorerna sen länge, de har aldrig tillverkats i V konfiguration. Det är de maskinerna som levererar över 100000 hk, vid runt 90 rpm som mest. Vid 250 hade de havererat, det är enorma massor som rör sig i en sån.

Själv jobbar jag med Wärtsilä 38 maskiner, tillverkade i Italien så det säger ju det mesta om byggkvaliten. Ingen fattar varför finnarna flyttade ut tillverkningen från Åbo, inte ens de italienska teknikerna. :gnissla

Japp, du har rätt! Kollade mina gamla noteringar och erkänner att jag hade fel!
 
Japp, du har rätt! Kollade mina gamla noteringar och erkänner att jag hade fel!

Jag arbetar själv på Wärtislä i Vasa, inom labratoriet. Och de största maskiner som finns här är 20V32 (10500 KW) och 20V46 (23 000KW). 20V står för antalet cylindrar i V-konfiguration, och 32/46 för kolvdiametern (cm). 32:an är tillverkad här i vasa, och 46:an i italien men ihopplockad på plats.

största maskinen wärtilä tillverkar är en 2-takt med 96cm kolvar, finns som störst med 15 cylindrar. endast rak konfiguration. om jag minns rätt låg den på ca 82 000 KW. och den har en slaglängd på 2,5m :näsblod

+ 15m hög är den
 
Last edited:
Jag arbetar själv på Wärtislä i Vasa.
Intressant,, är ni inblandade i skämtet ni kallar commonrail på Wärtsilä 38:orna eller ska all skugga falla på spagettikokarna? Harness systemet är väl inte det bästa som har kommit ut på marknaden heller, bra i teorin men i verkligheten är det en hel annan sak. :mad:
 
Intressant,, är ni inblandade i skämtet ni kallar commonrail på Wärtsilä 38:orna eller ska all skugga falla på spagettikokarna? Harness systemet är väl inte det bästa som har kommit ut på marknaden heller, bra i teorin men i verkligheten är det en hel annan sak. :mad:

haha, knappt så man vågar svara :gnissla

jobbar på avdelningen där commonrail testas.... men 38 har vi inte varit destomer inblandade i ännu. 46 commonrail håller jag i huvudsak på med, men det är inte mycket bättre på den sidan..

Harness systemet är inget jag hört något om
 
En annan härlig motorkonstruktion är Deltic-motorn som utvecklades av Napier i England på 40-talet för marina applikationer. 18 cylindrar och 3 vevaxlar i deltaform. Användes även som motorer i diesellok.

MVC-356Sa.jpg


En liten animation som beskriver funktionen:
Napier_deltic_animation.gif
 
haha, knappt så man vågar svara :gnissla

jobbar på avdelningen där commonrail testas.... men 38 har vi inte varit destomer inblandade i ännu. 46 commonrail håller jag i huvudsak på med, men det är inte mycket bättre på den sidan..

Harness systemet är inget jag hört något om
Jasså? Enligt dina italienska kollegor är 46:ans commonrail mycket bättre och inga problem med alls :D Det ska väl erkännas att de börjar få ganska ordning på det nu ombord, det var ju trots allt de 2 första maskinerna de sålde så vi blev en testbänk med allt vad det innebär. Men det har kostat Wärtsillä många många tusen € Den nya versionen ska visst vara mer tillförlitlig så de försöker ju kränga på en uppdatering. Även en konvertering av de övriga
konventionella maskinerna, men blir det av säger jag upp mig!

Harness-systemet ja, hela elsystemet och dess dragning är helt abnormt! Inga skruvanslutningar eller terminaler nånstans utan snabbkopplingar, men inte vid givarna etc utan uppe vid WECS. Elingenjören har ett helvete när det ska bytas givare. Men efter det varit representanter ombord för att göra service ändrades det,,, det var liksom inte lika lätt som på verkstaden. :D

Nu är jag ordentligt OT men det får ni ta.
 
1032224 Han drog igång den vid invigningen av vår nya verkstad, och nog låter den mäktigt... :tummenupp

På Leoparden (S121) så var det en 46 L V12, och som värmar-aggregat en liten dieselbrännare (vattenkanaler i vagnen). Det var *inte* roligt att sitta i vagnen på vintern när värmaren inte funka... :3freak

/J
Och inte roligt att sitta i den på sommaren när fläktarna inte fungerade :)
 
Jasså? Enligt dina italienska kollegor är 46:ans commonrail mycket bättre och inga problem med alls :D Det ska väl erkännas att de börjar få ganska ordning på det nu ombord, det var ju trots allt de 2 första maskinerna de sålde så vi blev en testbänk med allt vad det innebär. Men det har kostat Wärtsillä många många tusen € Den nya versionen ska visst vara mer tillförlitlig så de försöker ju kränga på en uppdatering. Även en konvertering av de övriga
konventionella maskinerna, men blir det av säger jag upp mig!

Harness-systemet ja, hela elsystemet och dess dragning är helt abnormt! Inga skruvanslutningar eller terminaler nånstans utan snabbkopplingar, men inte vid givarna etc utan uppe vid WECS. Elingenjören har ett helvete när det ska bytas givare. Men efter det varit representanter ombord för att göra service ändrades det,,, det var liksom inte lika lätt som på verkstaden. :D

Nu är jag ordentligt OT men det får ni ta.

[offtopic]

Jasså, ja den har iaf. blivit mycket bättre med L'orange grejerna istället för dom gamla woodward. haha kanske inte helt genomtänkt då som det mesta :tungan och WECS och jag drar inte precis lika om man säger så :hihi:

[/offtopic]

Någon som har några häfftiga länkar på Merlin/griffin motorer ? jävlit häftiga maskiner !
 
Last edited:
3136011 Det är väll säkert bara jag som missförståt gubben(min finska är inte den bästa :p), för att vara ärlig,så vet jag inte nått om båtar/fartyg, kan knappt ro och håller mig på 2/1 hjul :) .
Tack för upplysningen och det luktade faktist lite koskenkorva inne på kontoret :D .
Det var dock rätt kul att få vara med att hjälpa till att bygga en sånn båt, fast det konstigaste var att det jobbade ca 5000 personer i hamnen och ca 3000 av dom var ryssar och ester?
Har blivigit invation på dom till finland kan jag berätta.

Hittade denna med lite surfande på internet och den var ju inte en cylindrig eller två men det fanns massvis med effekt :D
http://www.vincelewis.net/bigengine.html
"delivers 90,000 Horse Power at 100 Revs per minute, with best fuel economy at 53,244 HP at 90 Rpm."

Ja tänk om man fick ut dryga 36000 extra hk genom att varva motorn 10 varv mer per minut på hojen... då jävlar! :yoparty:hojbusa
 
Den här är kanske inte så stor men den flyger coolt :tummenupp

Juste motor.jpg
 
Jag har fått en personlig guidad tur runt på fartyget Hanjin Xiamen av en av de koreanska chefsingenjörerna ombord! Det var en upplevelse att gå runt (och upp och nerför:D ) motorn. Nedanför ser ni lite specifiktaioner Jag skriver gärna mer om om upplevelsen senare men nu har jag matte att plugga! Man ska ju bli maskiningenjör!!!

1. Hanjin Tianjin and Xiamen
- 80,800 DWT (Dead Weight Ton)
- Container capacity: 6,655TEUs
- Engine output: 93,000 hp
- Width: 40m; Length: 304m
- Twice as large as a football field
- The perfect combustion system emits no pollutants
- Equipped with optimally efficient engines: Normally, fuel costs are saved when
operated at the economized operation speed, but the latest engines of the two
newbuildings run on economized fuel at both low and high speed.


http://www.wartsila.com/Wartsila/global/docs/en/ship_power/products/2str/figures_96c.pdf
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top