Det jag har svårast att inte skratta åt på YouTube

Idag garva jag lite när en kråmsläde tuffa förbi på parkeringen till mataffären, varför har inte Jörgen en sån här? :D

Under lite belastning var det ännu mera likt.. V2 tändkulemotor FTW!
Haha, jag startade båda klippen samtidigt, det taktar identiskt!
(nästan, jag är nog lite tondöv)
Fattar inte varför kollegan be förolämpad när jag kallade han "kaptenen" när vi möttes på parkeringen :D
 
Idag garva jag lite när en kråmsläde tuffa förbi på parkeringen till mataffären, varför har inte Jörgen en sån här? :D

Under lite belastning var det ännu mera likt.. V2 tändkulemotor FTW!

Tycker hojen var sämre på att blåsa rökringar.

Men går att få bra fjong i Yammas HD-klon, min garagegranne till vänster. Kör nior. Inte originalkammar i den motorn dock, inte så mycket Warrior original alls faktiskt :gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=cN0J-epx49c
 
Vad är det som frambringar det säregna "tock..tock" ljudet på hojen? Låter ju inte helt hälsosamt från en fyrtaktare.. eller är det Skramlaha som har "på ett ungefär"-toleranser? :tummenupp
 
Vad är det som frambringar det säregna "tock..tock" ljudet på hojen? Låter ju inte helt hälsosamt från en fyrtaktare.. eller är det Skramlaha som har "på ett ungefär"-toleranser? :tummenupp

Den där yamahamotorn har faktiskt stötstänger och är luftkyld till skillnad från många andra HD-kloner som har dummykylflänsar och ventilkåpor som ska se ut som HD:s rocker-boxes fast det i själva verket är vattenkylda OHC-motorer. Samma med tex hinkley-trajorna som har ett dummy-stötstångsrör fast det i själva verket är OHC-motorer till skillnad från de traditionella Bonneville-motorerna.
I Yamman på bilden sitter det två stötsstänger i vart och ett av de två grova stötstångsrören. Här gäller det att koppla rätt stötstång till rätt vippa, annars blir det en fet smäll i luftburken

Så det som ticker om yamahan i ditt förra inlägg är nog ventilmekanismen, som dessutom förstärks av kylflänsarna som på alla luftkylda motorer. I amatörfilmer är det ju dessutom vanligt att vissa ljud accentueras, diskantljud supportas mer än basljud av billiga mickar och högtalare etc.

Det negativa med 1600 yamaha-motorn är ju att de har fyrventilade toppar, det är ju rätt äckligt måste jag säga.:mad:

Det andra negativa är att motorn, på vanligt japanskt manéer, nu har slutat tillverkas, så just som det började dyka upp lite eftermarknadsprylar av racing-karaktär till den motorn från tex Patrick Racing, så blir det nu stopp. Det är ju det här som gör att det finns så grymt mycket racing och eftermarknadsdelar (ja tom hela aftermarket high performance motorer) till tex HD och Cheva 350 mm, att delarna passar på så många årsmodellar. Yamma 1600 hade ju annars kunnat bli ett oamerikanst alternativ i hojbyggarkretsar, men så vart det alltså inte.
 
Last edited:
Den där yamahamotorn har faktiskt stötstänger och är luftkyld till skillnad från många andra HD-kloner

Aha, det är en delad och klyvd pintomorot med extra allt ventiler! :D

Tycker inte denna, som jag förstår det nya, låter lika mkt "tock tock" som den jag först länkade..

http://www.youtube.com/watch?v=gw6mljtzLHk

Kanske måste de där justeras vartannat kvarter precis som med gamla Fårdar? ;) Eller så dränker man det med trimmad ljuddämpare... nästan

http://www.youtube.com/watch?v=bkwi7fPUDDo

: Tack för ett utförligt svar dock!
 
Jag tycker yamman i andra klippet har ett påtagligt ventilmekaniskt tickande den med. Men såna här frågor är ju helt omöjliga på forum, vi kanske tänker på helt olika ljud i den totala ljudbilden. Dessutom använder jag lurar när jag lyssnar på sånt här. Det ger ofta bättre frekvensspektra än leksakshögtalaren i tex en laptop.
 
Jag tycker yamman i andra klippet har ett påtagligt ventilmekaniskt tickande den med. Men såna här frågor är ju helt omöjliga på forum, vi kanske tänker på helt olika ljud i den totala ljudbilden. Dessutom använder jag lurar när jag lyssnar på sånt här. Det ger ofta bättre frekvensspektra än leksakshögtalaren i tex en laptop.

Jo det är väl väldigt sant att ljud kan uppfattas olika, men den som jag hörde irl (internet though talk för på riktigt) uppfattade jag som den första jag länkade = "tock tock" vilket jag uppfatta en smula likt en tändkulemotor. Den andra nyare tyckte jag lät mest illa, nästan som att den misständer men utan påtagligt "tock" tock".

Tog åt mig ditt tips och satte på mig studiolurarna (dock tondöv, tror jag) vilket ledde till ett mer "klock" el "lock"-ljud från den första istället för "tock". Men nu blir det snurrigt som sagt med att försöka diskutera ljud från barbara men oavsett lurar eller ej så låter den första mer likt så jag uppfatta ljudet på parkeringen.

Verkar dock inte helt solklart med intervall för ventiljustering på de där, vilken annan tillverkare har tidsintervall för kontroll/ventiljustering?

1000-2000 mil (?)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239520

2400 mil/24månader
http://www.ymenvom.nl/new/manuals/U5JAE1.PDF
http://www.yamaha-motor.se/se/tjanster/agarhandbocker/index.aspx
 
Jag hör det tocket oxå, men det försvinner mystiskt vid 7 och 24 sekunder, så vete fasen vad det är.
 
Jo det är väl väldigt sant att ljud kan uppfattas olika, men den som jag hörde irl (internet though talk för på riktigt) uppfattade jag som den första jag länkade = "tock tock" vilket jag uppfatta en smula likt en tändkulemotor. Den andra nyare tyckte jag lät mest illa, nästan som att den misständer men utan påtagligt "tock" tock".

Tog åt mig ditt tips och satte på mig studiolurarna (dock tondöv, tror jag) vilket ledde till ett mer "klock" el "lock"-ljud från den första istället för "tock". Men nu blir det snurrigt som sagt med att försöka diskutera ljud från barbara men oavsett lurar eller ej så låter den första mer likt så jag uppfatta ljudet på parkeringen.

Verkar dock inte helt solklart med intervall för ventiljustering på de där, vilken annan tillverkare har tidsintervall för kontroll/ventiljustering?


1000-2000 mil (?)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239520

2400 mil/24månader
http://www.ymenvom.nl/new/manuals/U5JAE1.PDF
http://www.yamaha-motor.se/se/tjanster/agarhandbocker/index.aspx

Jag hör det tocket oxå, men det försvinner mystiskt vid 7 och 24 sekunder, så vete fasen vad det är.


Tror att den har hydraulyftare i likhet med HD sedan 1948, men inte säker. Då behöver man bara kolla spelet, lyftarna reglerar.
Dessutom är det ofta inte ventilspelet som knackar på stötstångs V-twinnar. Det är de styva ventilfjädrarna som krävs för att hålla de stora massorna i ventilmekanismen i schack. Det gör att man ofta föredrar kuggdrivning av kammarna. Då byter kuggspelet kuggflank varje gång lyftaren passerar maxlyft. Det är ett helt ofarligt ljud, men transporteras upp till ventilkåporna mha stötstängerna, ventilkåporna funkar som resonanslådor så att många kan svära på att det tickar från ventilerna istället.

Vet som sagt inte vad du menar med tock-tock, det kan ju lika gärna vara avgasljudet du menar. Jag menar iaf det mekaniska knackandet.

Eftersom detta är diskant så klingar det snabbt av när mikrofonen fjärmar sig hojen i den andra filmen. Det är mycket mer energi i basfrekvenser, så några meter från hojen så drunknar det mekaniska ljuddet i de lägre frekvenserna pga dess större energiinnehåll.

Nåväl, du får grubbla vidare över tingens natur, YT:s ljudkvalité och den sfäriska utbredningens inverkan som lågpass-filter.
 
Last edited:
Ljudet kanske försvinner om han skruvar upp tomgången så att motorn får oljetryck och börjar smörja topparna?

Motorer ska snurra så att dom har oljetryck även efter en hårdkörning då oljan är så varm att den är tunn som änglakiss...
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top