Det har regnat

KGK skrev:
2657623 I stockholm blir det kaos när det snöar, i götet blir det kaos när det regnar, har ni inte lärt er att sätta på regndäcken i tid :hihi

Det beror på att närmsta granne är närmare än 5 kilometer här i gbg och i stockholm ;)

Mr_Mike skrev:
2657868
Så innna du och tidningen Dn börjar kritisera så kan man ju ta reda på fakta eller bara tänka logiskt så kanske man hade kommit på VARFÖR själv.

Det var ju inte vad gubben på Vattenfall svarade i alla fall, länsstyrelsen måste väl ha snällt bett om en öppning av någon orsak, var likadant förrra gången vid glafsfjorden och man menade att vattenlagen måste ändras, att de klagar måste väl betyda att något är fel, jag kan inte detaljerna så jag tar som det är.:)

Elbolagen brukar kunna få till de så fint för att kunna höja elpriset osv., som du vet så är inte regeringen mfl. så glad i prissättningen och bonusar i ex. Vattenfall, en del liknar det vid ENRON, att de bidrar till stora översvämmningar utöver vad länsstyrelsen tycker är lämpligt gör det väl inte bättre, kompisarna som bor i villa brukar säga:

Vattenfall menar att det är fel vatten för elproduktion i dammarna så de måste höja elpriset :hihi

Last edited:
Mr_Mike skrev:
2657868 Skaffa fakta innan du börjar sprida en massa dynga...... Jobbar själv på Fortum Service... Vi sköter alla enteprenad jobb åt EON då också vattenkraften. På en del ställen står damluckorna i högsta läge och på en del ställen är de nästan helt stängda...

Detta beror jug på att man inte vill drabba en massa andra med översvämningar. Det är väl bättre om 50drabbas än 5000 gör det... Skulle de släppa på fullt uppe i vänern så skulle ju de nere i götet som redan är stenhårt drabbade drabbas ännu hårdare så detta är precis VARFÖR de inte släpper på fullt.

Så innna du och tidningen Dn börjar kritisera så kan man ju ta reda på fakta eller bara tänka logiskt så kanske man hade kommit på VARFÖR själv.

///Micke

Jag måste säga att jag köper det som står i länken mer är det DU säger. Jag menar, de har väl knappast bara hittat på allt i DN? Han la iaf en länk för att underbygga sitt påstående..

Chronic skrev:
2657892Jag menar, de har väl knappast bara hittat på allt i DN?

Jag tror inte DN har hittat på det, förra gång vid glafsfjorden så var det diskussion om att ändra vattenlagen pga bolagen inte ville öka flödet vilket ledde till stora översvämmningar (som jag fattat det), nu verkar det vara samma visa igen, att Vattenfall håller så hårt på vattendommarna som finns att det ev. utgör fara för annan och man måste börja leta andra lagar, ex. räddningstjänstlagstiftningen, för att de ska öppna är väl ganska galet.

Uppföljning och erfarenhet - med särskild inriktning på länsstyrelsens övertagande av kommunalräddningstjänst under översvämningarna hösten 2000

" För att motverka överhängande fara för allvarliga översvämningar vid Vänern beslutade då Länsstyrelsen i Västra Götaland att fr.o.m. den 19 november överta ansvaret för räddningstjänsten i Norra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Beslutet syftade i första hand till att med stöd av räddningstjänstlagstiftningen kunna kräva att Vattenfall AB utökade avtappningen från Vänern utöver vattendomens bestämmelser.

http://www.raddningsverket.se/shopping/srv_ShowItem____7147.aspx

Last edited:
Bra gjort

Vattenfall vänder 180 grader och går med på begäran från länsstyrelsen i Västra Götalands län om att öka avtappningen från Vänern till 900 kubikmeter per sekund.

Tappningen från Vänern regleras i en vattendom från 1935. Enligt den når man tidigast om en vecka nivåer som innebär att tappningen kan ökas till 900. På tisdagen sade Vattenfall i ett pressmeddelande att det var omöjligt och ett lagbrott att gå utanför vattendomen om inte länsstyrelsen formellt ålägger företaget att göra det.

I dag är man plötsligt överens och nu öppnas alltså dammluckorna vid Vargön med omedelbar verkan. Det juridiska ansvaret för de skador som detta skulle kunna föra med sig är dock ännu inte lösta.

För undvika skador kommer Vattenfall att tappa av i direkt samarbete med länsstyrelsen.Man ser då till att inte tappa mer än att vattennivån i Lilla Edet ligger högst 1.80 meter över normalvattenstånd, vilket där motsvarar 1.000 kubikmeter per sekund.

Orsaken till länsstyrelsen begäran är att Vänerns yta stiger med ett par centimeter per dag. Det är fortfarande en bra bit från de nivåer man hade katastrofvintern 2000/2001.

Tillrinningen till Vänern är dock nu mer än två gånger större än avrinningen och alla vattensystem som avvattnas till Vänern är sprängfyllda och kommer så att vara under ganska lång tid.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=597236&previousRenderType=6

Tycker det är lite märkligt att de släpper mer vatten just idag, då det väntas västliga vindar som trycker in havet i älven vilket i sin tur gör att mölndalsån, säveån mfl inte kan rinna ut i älven. Dvs höjda vatten-nivåer.

Fan nu tror jag tråden har spårat totalt. :va

//T

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back