"Det har bara hänt en gång förut"

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=831339

Ännu en 90-åring som är ute och kör.
Är det måhända samma gubbe som för bara några år sedan mejade ner folk i korningen St Eriksgatan-Flemminggatan och hävdade att bilen skenade pga gashäng?

-----------------

krasch448.jpg

Frisörsalong fick oväntat besök
Personalen i en frisörsalong i Lilla Alby, Sundbyberg, klarade sig undan med blotta förskräckelsen när en bil på måndagen körde rätt in i lokalens skyltfönster.

Det hela utspelade sig på Landsvägen i Lilla Alby, södra Sundbyberg, runt lunchtid på måndagen. Bilisten tappade av ännu okänd anledning kontrollen över bilen, och körde rätt genom frisörsalongens skyltfönster.

- Ren tur att ingen skadades. Föraren fördes snabbt till Karolinska sjukhuset för att undersökas och få ta blodprover. Han befann sig utanför bilen när vi kom till platsen, men sa själv att han varit medvetslös, säger Ann-Charlotte Wejnäs vid polisens länskommunikationscentral till DN.se.

Eva Svensson var på väg att äta lunch med sin 16-åriga dotter. Så här efteråt är hon glad att det hela inte slutade värre.

- Vi gick där på trottoaren när jag hörde ett intensivt gaspådrag och såg bilen komma rusande. Jag knuffade undan min dotter, vi klarade oss med några centimeters marginal, säger Eva Svensson.

- Man känner sig skakig och funderar på vad som hade kunnat hänt. Och på hur det kan vara möjligt att vissa får ha körkortet kvar.

"Det har bara hänt en gång förut", svarade den manlige föraren när Eva Svensson frågade om han var medveten om vad han gjort.

3 och 5 år kan vara lite väl mycket, den apparaten skulle kosta staten hiskeliga pengar.
Men en kontroll varje gång körkortet skall förnyas anser jag borde fungera. Sen vill jag gärna ha koll oftare på pensionärer men oj, det är ju såååå synd om dem.

Som kuriosa kan jag nämna att min mormor hade körkort tills hon gick bort nästan 80år gammal... att hon var blind de sista 40åren i livet är ju inget man skall hänga upp sig på. :D

Men en kontroll varje gång körkortet skall förnyas anser jag borde fungera. Sen vill jag gärna ha koll oftare på pensionärer men oj, det är ju såååå synd om dem.

Precis vad jag brukar säga. Kul att det är fler och fler som börjar hålla med. Med tillräcklig opinion så kan det ju till och med bli så :tummenupp

Undra vilken åldersgrupp som står för mest bilolyckor, eller säg Mcolyckor? Jag hade betalt för att se Sven-Gunnar,95 alzheimers, dundra förbi en polisbil med en buza på bakan viftandes med mellanfingret i 240 km/h. För det är ju dessa pensionärer som är farligast. Men dom utgör säkerligen dom flesta randomolyckorna. T.ex sådana som svänger höger ner i diket och in i tallen isället för vänster i en vänsterkurva.

Last edited:
Undra vilken åldersgrupp som står för mest bilolyckor, eller säg Mcolyckor? Jag hade betalt för att se Sven-Gunnar,95 alzheimers, dundra förbi en polisbil med en buza på bakan viftandes med mellanfingret i 240 km/h. För det är ju dessa pensionärer som är farligast. Men dom utgör säkerligen dom flesta randomolyckorna. T.ex sådana som svänger höger ner i diket och in i tallen isället för vänster i en vänsterkurva.

Det är nog många gånger de som tex glömmer bort att de har släp på bilen o kör ut från tex stopplikt rakt ut framför en hoj... Hade en sådan för itne så länge sedan... O då kom jag tack o lov i ganska låg fart så jag behövde göra en tvärnit och undanmanöver för att inte klippa släpet... Jag behövde köra in på vägen han kom från över stopplinje osv...
Sådana skulle kanske behöva visa att de fortfarande är kapabla att köra????

Men så klart... Det är itne de som blåser 250 för att det är roligt...

En sak man har märkt är ju att äldre herrar har väldigt svårt att vrida på huvudet när de kör. Finns man inte inom deras 20 gradiga synvinkel rakt fram så finns man inte alls.
Höll på att bli nedmejad av ett äldre par igår i Sorunda, där gubben brakade rakt ut i en korsning. Jag anade att det var på gång så jag tog ut avståndet rejält när jag passerade, men jag hann titta in i bilen och se kärringens O-formade garnityr när hon skrek åt gubben att bromsa.

Nej, men så orsakar dessa glömska pensionärer också olyckor som de själva inte hamnar mitt i.
I dagens jag-kör-den-här-vägen-varje-dag-så-kom-inte-här-va mentalitet så är det väldigt viktigt att folk i trafiken inte avviker från mönstret som är skapat... det är när någon gör det som det smäller längre bak.
Och de olyckorna skulle jag nog gissa är klart skadligare för allmänheten än en motorcykel som kommer för fort i en kurva och krockar med ett träd.

ÅRLIGA kontroller av alla över 60.
Kontroll av följande :
*Syn
*Reflexer
*Hörsel
*Allmän hälsa

Om personen vägrar : Dra in lappen...

Äh, det var väl inte så farligt? Det är så himla lätt att ta fel på gas och broms. Och när bilen skuttar iväg jättesnabbt så måste man ju trycka ännu hårdare på "bromsen". Kan ju hända vem som helst...

:rolleyes:

Och liknande för förare under 30. Äh, vafan vi förbjuder motorfordon och låter folk cykla istället. Det är ju mindre farligt. Nä, jag är lätt skeptisk till nåt jävla förmyndarsamhälle med kontroller och förbud angående allt.

ÅRLIGA kontroller av alla över 60.
Kontroll av följande :
*Syn
*Reflexer
*Hörsel
*Allmän hälsa

Om personen vägrar : Dra in lappen...

Inför årliga kontroller av alla kvinnliga bilister från 18 år och uppåt. Kontrollera särskilt förmågan att fickparkera och eventuell kunskap i att skilja på höger och vänster.

Gubben som mejade ner ett antal fotgängare i stan för några år sedan hävdade bestämt att bilen skenade och hade fått gashäng, något som den tekniska utredningen senare naturligtvis inte kunde bekräfta.

Att man som 87-åring bara kan hävda en sån sak och hålla fast vid den är skrämmande.

Vems var felet i det fallet? Gubbens? Företaget som tillverkade gubbens medicin? Statens (som inte snott hans kk för länge sen) eller kanske biltillverkarens?

Kan inte de som kör sopigt bara stanna hemma.........
Vi skulle få väldigt lite trafik på våra vägar!!! :banana

Kan inte de som kör sopigt bara stanna hemma.........
Vi skulle få väldigt lite trafik på våra vägar!!! :banana

ooooh ja, för alla i det här landet har ju så fruktansvärt god självinsikt...:rolleyes: :D

Inför årliga kontroller av alla kvinnliga bilister från 18 år och uppåt. Kontrollera särskilt förmågan att fickparkera och eventuell kunskap i att skilja på höger och vänster.

Fast det sker väl inte särskilt många olyckor där en fickparkering har varit orsaken?

Men visst, det skall kunnas utföras på ett korrekt sätt vid innehav av ett körkort.

Edit: Jag kan erbjuda mig som kontrollant för åldersspannet 18-22!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti