Det här var ju inte så smart! eller Det här var ju lite oturligt!

kaninfaan

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
#becarefuloutthere #notme

En man i 25-årsåldern åtalas för vårdslöshet i trafik efter att ha kört motorcykel på bakhjulet och samtidigt kört om tre bilar i hög hastighet i Umeå.

Det var i mitten av maj som en polispatrull fattade intresse för två motorcyklister. Polisen lade märke till att förarna kommunicerade med varandra och bestämde sig för att köra i kapp dem för en kontroll.

Efter att ha skuggat förarna en bit på väg 503 körde alla parter ut ur en rondell. Då såg polisen hur en av förarna avslutade en bakhjulskörning. Under färden genomförde polisen också en mätning som gav en genomsnitthastighet om 84 km/h på sträckan, som var en 60-väg.

När polisen kom ikapp motorcyklisterna så stannade de båda direkt.

Vid stoppet lade polisen märke till att den ena motorcyklisten hade en kroppskamera på sig, och beslag tog den.

När man senare gick igenom materialet från kameran hittades flera filmer där föraren körde på bakhjulet.

I en av filmerna, som ska ha spelats in tidigare under tillsynes samma färd och samma dag syns det hur en förare kör upp på bakhjulet och kör om tre bilar.

Den aktuella färden pågick i drygt 500 meter i accelererande fart och när framhjulet återigen kom ner på vägbanan var motorcykeln uppe i en hastighet om drygt 200 kilometer i timmen.

Bild från polisens förundersökning.

Bild från polisens förundersökning: I en film syns hur föraren kör på E12 i höjd med Röbäck i 171 kilometer i timmen.

I förhör hävdade mannen att han inte avsiktligt kört på bakhjulet. Vid tillfället på väg 503, när den bakomliggande polispatrullen såg honom, ska han enligt honom själv accelererat snabbt ut ur rondellen, vilket fått framhjulet att lyfta från marken.

– Det kan hända vilken hoj som helst egentligen. Accelererar man för fort lyfter hjulet, det är inget konstigt med det, berättade mannen i förhör.

Nu står föraren åtalad för vårdslöshet i trafik. Han nekar till brott men har erkänt att han haft en otillåten registreringsskylt.

Åklagaren har yrkat på att mannen ska få böta drygt 14 000 kronor i form av dagsböter.

Förstår mig inte på folk som dokumenterar sina trafikbrott - lika korkat som att swisha till sin knarklangare eller som betalning för sexköp. Eller bära med sig telefonen när man skjuter ihjäl folk.
Med det inte sagt att det är OK att begå brott bara man undviker att lämna digitala spår

Förstår mig inte på folk som dokumenterar sina trafikbrott - lika korkat som att swisha till sin knarklangare eller som betalning för sexköp. Eller bära med sig telefonen när man skjuter ihjäl folk.
Med det inte sagt att det är OK att begå brott bara man undviker att lämna digitala spår
Det är därför man inte har actionkamera ;)
(Om det fanns en direktkrypterad så kanske)

Jag undrar mest vad dom misstänkte att han hade gjort för brott med fängelse i staffskalan som motiverade en elektronisk husranssakan
Är det vad som egentligen krävs för att få beslagta "action"-kameran?

Jag undrar mest vad dom misstänkte att han hade gjort för brott med fängelse i staffskalan som motiverade en elektronisk husranssakan
Väldigt många brott har fängelse i straffskalan. Om man bara läser paragrafen, vill säga.

Sen blir det i praktiken inte fängelse för förstagångsförbrytaren men kan bli det för den som torskar på samma brott, fast för tolfte gången.

Sen är det ju som du skrev att misstanke om brott räcker.

Har för mig att vårdslöshet i trafik har fängelse i straffskalan. Men kan ha fel.

Att han öht kör på bakhjulet på en trafikerad väg tyder på bristande omdöme. Mest för att han riskerar sig själv genom att hamna under en annan bil eller större fordon, samt att han i sin vårdslöshet med utrymmet omkring även riskerar andra trafikanters hälsa. Det finns en tid och en plats för sånt, inga uppvisningar på allmän väg, tack (även om det ser skitkul ut.. )

Sen med sin ursäkt för att hojen " .. accelererat snabbt ut ur rondellen, vilket fått framhjulet att lyfta från marken" gräver han bara en djupare grop för sig då han uppenbarligen inte haft full kontroll över sig och / eller sitt fordon.

Jag älskar kalabalik i trafiken, på alla vis utom när jag direkt är fysiskt inblandad. Hoj-gäng på supermotards och andra motoriserade kreativa fenomen fascinerar mig, men jag håller gärna mitt avstånd och står gärna 'på rätt sida om mynningen', så att säga.

För att genomsöka elektronisk utrustning, läsa ut information, OBS man är aldrig skyldig att låsa upp enheter som telefoner åt polisen

Men dom kanske drog en fuling och sa "får vi titta igenom din kamera" och han sa ja....
En actionkamera är inte krypterad, jag känner inte till någon iaf som klarar det. Så det är bara att ta ut minneskortet och ploppa i datorn.

Men, men... Hur... Hur ska vi få nå bra MC-filmer om inte... om inte... :confused:

En rejäl ångestklump när man sätter igång kameran är att vakna med ett par hånflinande storebröder bredvid sjukhussängen :crash "Du känner igen den här kameran va? Den som du hade på dig när du klotade så in i helvete? Jodå det gick ju riktigt bra det där tills du åkte av, du lyckades snitta strax över tredubbla hastighetsgränsen! Men nu är det slut på det roliga din lilla bombare, synnerligen extremt grov vårdslöshet i trafik vettu, du är så jävla gripen!" :lol

Näe, jag tänkte mera på att det kanske är smartare att filma med mobilen

Fan guw är en slug jäkel :rofl

Meh. Det är väl bara att säga att man lånade ut både hoj och kläder till en polare som måste ha spelat in dessa vansinnesfärder. Men vem det är vill man såklart inte säga.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back