"det här slängde jag idag"-tråden

Det finns en massa ämnen i elektronisk utrustning som är miljöfarliga, vilket är en anledning till att det ska källsorteras. En annan anledning är att det är bra mycket bättre att materialåtervinna elektronik än att energiåtervinna (förbränna) den, både ur utsläpps- och råvaruperspektiv.

Jag skulle också sova mycket bättre om du slängde all elektronik på rätt ställe nästa gång. :krama :)

Återvinns komponenterna i Sverige eller skickas de till Kina där barn kokar bort dom över öppen eld?

:confused:

Slängde säkert 2-3hg godis som nån elak jävel "glömt" hos mej. Jävvla feeders! :mad:

Återvinns komponenterna i Sverige eller skickas de till Kina där barn kokar bort dom över öppen eld?

:confused:

All export av elavfall ut ur EU är illegal och inom EU är tillståndspliktig (med femtielva omöjliga blanketter). Det mesta förbehandlas (plockas isär) i Sverige och sedan skickas olika delar till olika länder, mest Norge och Finland.

All export av elavfall ut ur EU är illegal och inom EU är tillståndspliktig (med femtielva omöjliga blanketter). Det mesta förbehandlas (plockas isär) i Sverige och sedan skickas olika delar till olika länder, mest Norge och Finland.

...så därför säljer man det som begagnad elektronik (istället för avfall) till Indien istället, där barn kokar loss komponenterna med gasolbrännare istället...

Det skulle IAF inte förvåna mig.

...så därför säljer man det som begagnad elektronik (istället för avfall) till Indien istället, där barn kokar loss komponenterna med gasolbrännare istället...

Du kanske tänker på CBS 60minutas reportaget om ett sopbolag i New York som tog dyra pengar för att ta emot elektroniskt avfall och som sedan sålde det till kina som begagnad elektronik?

Var en ganska sunkig by med 10.000 skärmar på hög :hihi

Faktum är att det fortfarande förekommer. Jag skulle själv gärna hitta någon som vill betala för elektronik, så att jag kan rensa lite...

Tyvärr är det så ja. Indien, Kina, Östeuropa, Asien osv...

Igår fick jag för mig att jag skulle göra havrebollar!
Jag visste att jag hade ett havrepaket nånstans så jag tog fram det och när jag kollade datumet så stog det 02-02-2008. Det blev inga havrebollar :(

en hel drös med industri armaturer fick möta sin skapare idag.

jette kul att slänga dom i containern så det låter KKAAKKABBABAAMAMAANGNGNGNG!!!!
:yoparty :yoparty :banana

Happ.. Då ha man varit i farten igen fast nu på jobbet.. Rensade i vansinne på lagret och där for en jävvla massa reservdelar till kontorsstolar + en massa rat "bra å ha" som alldrig kommer att användas och har inte använts sedan jag började där, 1½ år sen. Hoppas de andra inte ville spara på skiten.. Då finns allt i en container, bara för dom å gå ut å rota reda på de rate dom vill spara..

De va då konstigt att ni inte slänger saker?? :confused: Är alla små hamstrar eller? :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT