Det här med Xenon... och projektorer

Lilk

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Gs500e 91
Hej,
Funderar på att byta till Xenon då jag har ruskigt dåligt ljus på min Fazer. Men sen är det ju detta med att bländas och så, så man borde ju sätta in projektorer för att få en bra ljusbild och inte bara mer ljus. Problemet uppstår sedan när SBP inte tycker om xenon, för det är sådär halvroligt att bygga om hela lamphuset 2ggr vartannat år. Frågan som lyder är då huruvida SBP har någon åsikt om jag byter mina reflektorer till projektorer? (Om jag hittar någon projektor som tar H1 lampor borde jag då bara kunna byta till H1 halogen vid besiktning?)
Dela gärna med er av era tankar.
Tack på förhand.

Projektorer med halogenlampor i borde ju vara ok med bilprovningen om de bara är godkända med rätt e-märkning osv.
På min bmw-hoj sitter det halogen projektor på halvljuset original med H1 lampa, bara att stoppa i halogenlampa vid besiktning. Sitter samma projektor på några olika BMW-hojar från omkring årsmodell 1998-2004. (R1100S,R1150GS, R1150rockster,F650cs(?). Endast halvljuset är projektor dock.

Jag letade runt som en dåre efter xenonkit till min förra hoj, men efter massvis av läsande om att bilprovningen inte godkände det, så lade jag ner det projektet. Det var 2005.

Newton Heath, så du byter alltså hela headlight assembly när du ska besiktiga? Ta bort alla kåpor och så?

Eftersom jag har två lysen sneglar jag på detta kit
http://www.theretrofitsource.com/product_info.php?products_id=227
(alternativt: http://www.theretrofitsource.com/product_info.php?products_id=237)
Vill gärna köra 2 * 55 w men man kanske får nöja sig med 35 pga formatkrav. Det som jag dock funderar över är huruvida bra det går att sätta in en vanlig H1 halogen i exvis dessa morimoto H1, för då skulle det vara enkelt att bara byta till halogen vid besiktning.
Förmodligen lär väl inte projektorerna vara E märkta (?) I var fall inte för halogenlampor?
Orsaken till att xenonkit fungerar så dåligt i halogenreflektorer är ju för att de är sämre approximationer till punktkällor av ljus, varför vi behöver annan optik för att lösa problemen. Kan det då vara så att dessa xenonprojektorer accepterar att ljuset kommer ifrån en större område och därför ger en bra ljusbild även med halogenlampor, eller blir det jättekonstigt med halogenlampans "punktkälledesign" i en sådan designad projektor? Är ens H1 standard lika för halogen och HID, kommer jag att kunna poppa in en H1 halogen i projektorn?

OFF TOPIC:
Jag insåg att tråden kan ha hamnat i fel forum ungefär direkt efter att jag postade den och kontaktade administratör men ingen åtgärd har genomförts.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra