Det här med spikningar...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alltså en sak jag aldrig har förstått är varför man kan köra en KTM med 13,5:1 komp i Östeuropa trots 82-oktanig bensin men hemma i Sverige kan vi inte stoppa i högkompskolvar i våra gamla japanare utan att behöva åka land och rike runt för att hitta tappar som säljer 98. Kan någon förklara varför nya hojar med högt komp klarar sig utan spikningar körandes på mellanmjölk medan gamla hojar med högkompskolv måste ha soppa från gräddhyllan?
 
En ren spekulation men knacksensor som retarderar tändningen, vilket inte finns på äldre hojar?
 
Det beror på flera saker bl.a. att det sker en snabbare förbränning i moderna förbränningsrum, vassare kammar, kortare slag och smartare bränsle- och tändsystem.
 
Hej det finns en massa saker som spelar in men nyare hojar har insprutning och knacksensor och ECU:n kan justera tändningen för att förhindra spikningar.

Förbrännings utrymmena på nyare motorer är dessutom i flesta fall betydligt mycket bättre vilket också hjälper till.

Man har ju som störst problem med spikningar runt maxvrid moment, alltså mellan registret typ där också tändningen brukar stå som högst ...generellt, detta kan man justera vid mappning på nyare hojar och där med köra med högre kompression.

Detta är iallafall mina 2 cent , sedan finns det säkert massor av olika andra faktorer som kan spela in.
//Mvh Björn :tummenupp
 
Men det går la att eftermontera smart elektronik som kan få min gamla japanare både stark, obehindrad och begåvad?
 
Om du har en Japanare med insprut kan man mappa om den snällare i tändkurvan så spikar de inte så lätt. Mer soppa där de spikar lätt är ju också bra motmedel.Powercommander funkar bra till det. Till förgasarhojar finns de inte mycket att göra förutom att statiskt sänka tändningen i hela hela registret med offset tändkil eller flytta picuppspolen.
 
Att det går att köra en KTM på 82 oktan, beror på att elektroniken drar ner effekten så att den inte knackar.
 
Har verkligen moderna hojar knacksensor i allmänhet? Måste vara ett relativt nytt påfund (senaste fem åren bland utvalda modeller), rätta mig om jag har fel?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top