Det här med skinnställ

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hallå alla deppiga hojåkare som liksom jag väntar till sommaren så man kan bli lite glad igen :)

Funderar på att skaffa ett skinnställ tills nästa säsong.
Kört med allväders innan så vad ska man tänka på när mna köper ett skinnställ?
Kör inte bana ifall det har någon som helst betydelse

Har alla ryggskydd inbyggt eller är det 50/50?
Någon nackdel att ha ett tvådelad ställ?
Bör man smörja in dom med något då och då? Hur ofta isf?
Antar att alla har inbyggda skydd för tex armbåge,knä?

Är det någon större skillnad mellan dom olika märkena? T.ex Alpinestar, Daniese osv

Hur är dom billigare ställen?
T.ex XLmoto har ett course ställ för 4000:- hur står det sig mot tex ett Alpinestar för 6000:- och ett annat för 11000:- ?

Frågorna är många och kommer komma fler :glömdet
 
Glöm dom inbyggda ryggskydden. Det är skit. Nackdel med tvådelat? Sägs att dom kan sära på sig om man går omkull.
Har det inte inbyggda axel/knä/armbågs/underarmsskydd så leta vidare.
Om inte annat skiljer sig passformen mellan tillverkarna. Prova och se. Course är säkert okej men jag hade valt ett dyrare. Lätt att ångra sig annars.
 
Skit nöjd med mitt 2delade jofama det är inbyggd ryggplatta modell smidig som en panter o hård som stål.

Dragkedjan mellan över o underdel är grov som ankarkätting.

Händer det något så går det att skicka till fabriken för reparation.

Mitt är provvurpat ett gäng gånger o det håller uppenbart mycket bra.

Biltema skinbalsam att tvätta med o biltema skinolja att fetta in med så är det nästan vattentätt.

Mvh
 
Har alla ryggskydd inbyggt eller är det 50/50?
Jag har aldrig sett ett skinnställ med inbyggt ryggskydd. Det finns säkert, men det är inte en vanlighet.
Någon nackdel att ha ett tvådelad ställ?
Kedjan är en svag punkt och kan dras isär vid krasch, så att du får ett snyggt asfaltsexsem. Komfortmässigt så kan inte kedjan töjas eller ändra omfång, medan resten av stället kan det så om du är lite rund om magen så får du antagligen lite ont efter några timmar med midjekedjan som snörar åt buken.
Bör man smörja in dom med något då och då? Hur ofta isf?
Läderfett, under vinteruppehållet duger gott.
Antar att alla har inbyggda skydd för tex armbåge,knä?
Har sett skinnställ utan, men de värda att köpa har det ja.
Är det någon större skillnad mellan dom olika märkena? T.ex Alpinestar, Daniese osv
Kan vara stor skillnad i passform.
Hur är dom billigare ställen?
De skyddar okej, till skillnad från de billigare allväders som skyddar helt värdelöst. I de högre prisklasserna är det mindre skillnad mellan allväder och skinn, de skyddar ungefär lika bra.
Går du upp i airbagklass av skinnställ är det ett rätt stort hopp i skydd, annars så är det mer slitstyrka, komfort och sånt man betalar för. Slitstyrkan har iofs en påverkan på skyddsvärdet, ett ställ med enbart enkelsöm slits sönder fortare vid asfaltskana än ett med trippelsöm och annat sånt där.
 
Det viktigaste är passformen så börja med den. Det ska vara tight med ryggskydd på och tänk på att det är gjort för när du SITTER på hojen inte står bredvid. Det töjer sig även en del under sin livstid.

I min mening är tvådelat helt meningslöst då du aldrig använder delarna för sig men vissa tycker det är skönare då man tar en paus att dela stället i förhållande till att gå och ha överdelen hängande. Nr.2 blir ofantligt mkt lättare med delat...
Sen är tvådelat lite som cab dvs det blir aldrig lika säkert som helställ eller kupé.

Du har alltid ett riktigt ryggskydd under (även allväderställ) PUNGT....
Du smörjer in stället med biltemas läderolja när du får det och gör sen rent det efter säsongen med lädertvålen från samma ställe och fettar in efteråt.
Alla ställ har stoppning vid alla viktiga punkter.

Köp ett känt märke från fc-moto så kan du få ett bra för 5kkr. Dom billiga okända behöver inte vara dåliga men vill du verkligen chansa på det?
 
Tack för alla svar =)

Blir till att åka runt till lite butiker märker jag och testa lite olika märken, men ett ställ för runt 5-6000:- är inte som en påse skit verkar det som?
Blir även ett helställ, dumt att chansa om det delar på sig vid en vurpa.

Så om man bortser från passformen mellan dom olika märkerna så är det alltså inte så mycket som skiljer dom åt?
 
Tack för alla svar =)

Blir till att åka runt till lite butiker märker jag och testa lite olika märken, men ett ställ för runt 5-6000:- är inte som en påse skit verkar det som?
Blir även ett helställ, dumt att chansa om det delar på sig vid en vurpa.

Så om man bortser från passformen mellan dom olika märkerna så är det alltså inte så mycket som skiljer dom åt?

Nej, ett ställ för 5-6000 bör klara av en vurpa helt okej. Har själv gnuggat mitt delbara skinnställ i asfalten i en mild lowsider utan att det blev ens ett blåmärke på mig, men sömmarna i stället blev ganska ledsna, och det är några hål i armbågen.

Och nej, det är inte så mycket mer än design och passform som skiljer egentligen.
Passformen kan dessutom skilja rätt mycket för samma tillverkare med.
 
köpte en Alpinestars lös ryggplatta som passade som en smäck i fickan i ryggen på min Arlen Ness ställ , känns iaf lika tryggt som et lösa "riktiga" ryggskyddet (möjligen att det inte går lika långt ner i röven)

klart bekvämare å mindre skit att klä på sig när man ska ut å köra
 
Nej, ett ställ för 5-6000 bör klara av en vurpa helt okej.

Och nej, det är inte så mycket mer än design och passform som skiljer egentligen.
Passformen kan dessutom skilja rätt mycket för samma tillverkare med.

Det skiljer även på trådkvalité och placering förutom hur det är sytt.
Att välja en känd tillverkare är ingen garanti för att det ska vara bra men att välja en okänd tillverkare är ett säkert sätt att veta att du själv måste granska var och hur det är sytt och med vad.

För klen tråd förstår du själv hur bra det kan vara, enkelsöm som är för tät och du har kanske ett ställ som funkar som ett "riv här" kupongpapper, sömmar placerade på ställen du vanligtvis lägger i backen är inte heller något vidare, underarmens yttersida exempelvis.

Daniese exempelvis har ju vissa grundkriterier för att sätta sätta sitt namn på det, en "no name" har kanske inte det.
 
Det skiljer även på trådkvalité och placering förutom hur det är sytt.
Att välja en känd tillverkare är ingen garanti för att det ska vara bra men att välja en okänd tillverkare är ett säkert sätt att veta att du själv måste granska var och hur det är sytt och med vad.

För klen tråd förstår du själv hur bra det kan vara, enkelsöm som är för tät och du har kanske ett ställ som funkar som ett "riv här" kupongpapper, sömmar placerade på ställen du vanligtvis lägger i backen är inte heller något vidare, underarmens yttersida exempelvis.

Daniese exempelvis har ju vissa grundkriterier för att sätta sätta sitt namn på det, en "no name" har kanske inte det.

Jo, det är ju sant, jag tolkade dock hans fråga om mellan olika tillverkarna som de mer namnkunniga tillverkarna, snanare än ett godtyckligt okänt märke av väldigt billigt snitt.
För, även de billiga märkena är ju egentligen inte så billiga om man jämför med de billiga ställen från Alpinestars, Dainese och Arlen ness...
 
Jag kör ibland kombon skinnbyxor och allvädersjacka vid kyligt väder.
Helt ställ är nog bra ur skyddssynpunkt, men bekvämare med delat ställ.
 
Ok, hur vet man om sömmarna/trådarna är bra?
Har någon märke generellt sett bättre sömmar?
 
Ok, hur vet man om sömmarna/trådarna är bra?
Har någon märke generellt sett bättre sömmar?

Nej, du får generellt sett bättre sömmar (och passform, och material) för högre priser.
Men, de stora märkena har som sagt okej kvalité på dem.

På mitt tvådelade dainese som jag lowsidade med så var problemet med sömmarna att tråden nöttes bort, snarre än att skinnet gav vika pga sömmens utseende.
 

Har redan den som bevakning, men har tyvärr inte en aning om vad jag ska ha för storlek så måste ändå åka och testa några så jag vet hur de sitter?
Eller skiljer sig passformen mycket inom samma märke?
Säg att jag testar ett Danise ställ hos en firma modell X och det sitter jätte bra och hittar sedan ett ställ med samma storlek men modell Y på blocket. Är det stor chans att det sitter helt åt h******?
 
Har redan den som bevakning, men har tyvärr inte en aning om vad jag ska ha för storlek så måste ändå åka och testa några så jag vet hur de sitter?
Eller skiljer sig passformen mycket inom samma märke?
Säg att jag testar ett Danise ställ hos en firma modell X och det sitter jätte bra och hittar sedan ett ställ med samma storlek men modell Y på blocket. Är det stor chans att det sitter helt åt h******?

Min erfarenhet är att om du jämför t.ex. två olika modeller av två-delade Dainese så skiljer det inget i passform. Däremot är passformen helt annorlunda mellan samma märkes helställ och två-delade.

Och mellan olika tillverkare skiljer samma storlek, ja.
 
Ta även en titt på begagnatmarknaden, då kan man som jag få ett obetydligt använt helställ för 2500kr ????

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Jag köpte tvådelat daineese ställ med villfarelsen att det skulle bli bekvämt att kunna dela på över och underdel, och visst kan jag det... har bara inte känt det behovet på 12 år...
Skinnet töjer sig och växer med dig (inom rimliga gränser), det gör INTE dragkedjan.
Vad gäller skyddet så har det hållit emot bra vid krascher upp till motorvägsfart.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Vad har man på sig under stället? Känns som det blir klibbigt med huden direkt mot stället när det är varmt? Eller har alla ställ kanske någon "fordring" eller vad man ska säga :va
 
Vad har man på sig under stället? Känns som det blir klibbigt med huden direkt mot stället när det är varmt? Eller har alla ställ kanske någon "fordring" eller vad man ska säga :va

Ett underställ.
Att kränga av sig ett helställ när man svettats i sommarvärmen är i det närmaste ett helt fyspass om man inte har ett underställ på sig, speciellt när de sitter åt ordentligt.
Jag fuskar och kör en gammal sporthojstishirt (longsleeve) och ett par nylonunderställsbrallor. :hihi
Det funkar okej faktiskt, men ett riktigt underställ hade varit bättre.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top