Det här med sittställning!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Jag är hyffsat lång (186) och för att få ner huvudet och kroppen när jag burkar brukar jag flytta röven lite bak. Då kan jag få ner huvudet i jämnhöjd med speglarna på en sportis.

Dock som många av er vet så är ofta sätet rätt så lutande på en sportis så när jag sitter längre bak så vill rumpan glida fram. Vid inbromsningar flyttar jag lite bak med röven samt ut med en skinka innan kurvan. Jag lägger lite för mycket tyngd på armarna även om jag försöker hålla emot med ena knät. Har försökt att sitta med pungen i tanken men då känns det som om jag sitter upprätt och onaturligt.

Vad har ni för tips? Vill helt enkelt slippa att lägga så mycket tyngd på armarna vid inbromsningarna, blir väldigt stelt och svårare att svänga in. En grej som kan funka är att även hålla emot med andra knät trots att skinkan är ute.
 
Jag hänger i armarna och insidan låret initialt i bromsningen sen när jag lättar av flyttar jag bak/ut samtidigt som jag styr in, i början så låste jag knäna i tanken men det gick alldeles för mycket energi på det och blev lång förflyttning....gammal och trött.... :D
 
Börja med att sätta dig så du har en knuten näve mellan ditt skrev och tanken. Sätt trampdynorna på fotpinnarna och kläm åt runt tanken, samtidigt som du trycker knäna uppåt tills de läser mot tankvingarna (om du har såna). Då ser du var dina lår ska vara när du är korrekt placerad. Köp sedan tankdekaler som förhindrar att du glider med benen och fäst dem där dina lår kommer vara.

Sent from my LG-H850 using Tapatalk
 
Last edited:
Om du gör förflyttning innan du bromsar så lägger du helt sonika insidan av låret mot bakänden av tanken, låser fast det yttre benet mot tank/fotpinne och håller fast dig så, så kan du avlasta armarna lite.

Om du istället bromsar först och sedan gör förflyttningen så ska du hålla fast dig med båda knäna i tanken. Lättare om man kör någon form av funktionella högrfiktionstankpads snarare än bara se-snygga-ut-tankpads (eller som skyddar lacken mot repor) :hihi
 
Kör man fort och bromsar hårt så får man ta hjälp av allt man har. Knä, greppgrejor på tanken, rejsig sadeldyna som ger lite grepp osv. Men du kommer ändå behöva hålla emot med armarna också, så bara gilla läget och antingen trivas med att ta kurvan med pungen i tanken eller flytta bak lite i slutet av inbromsningen inför kurvan vilket jag alltid gör.

Det där med knytnäve mellan pung och tank är något att utgå ifrån, inte hela sanningen som fungerar för alla förare på alla hojar.

När jag instruerar sittställning brukar jag be personen på hojen att klämma fast min hand mot tanken med sitt knä på utsidan, sedan provar vi olika avstånd från tanken samt olika grad av "rövflytt" så ser man ganska fort när yttre knät inte får bra grepp = föraren blir mer hängande i styret istället.

Se även till att skaffa ställbara fotpinnar om du inte gjort det. Anpassar du inte hojen till dig själv så blir det aldrig riktigt bra körställning. Lägg även tid på att ställa in växelspak, bromspedal, kopplingshandtag, bromshandtag. Kanske skaffa snabbgashandtag. Man blir trött om det är fel vinkar i arbetsställningen...
 
Lättare om man kör någon form av funktionella högrfiktionstankpads snarare än bara se-snygga-ut-tankpads

Tack för att du sa det, jag tänkte inte ens på att det bara finns skräp som skyddar lacken. Jag har nog kommit in lite väl mycket i bantänket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top