Det här med kläder under kläderna... (Kontorsråttor)

Muster

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM EXC-F 2008 & Triumph Tiger 800 2011 & Yamha XT600e 1989
Ska ta kortet i vår och har börjat kika på kläder. Men jag förstår inte (eller vill inte förstå) hur MC förare som pendlar till jobbet bär sig åt riktigt.

Min arbetsklädsel består av skjorta, kavaj och jeans. Jag har förstått att detta ska man inte ha under för då blir passformen på mc kläderna för dålig. Men gör ni andra så att ni packar ner kläder och skor i en ryggsäck varje dag och tar upp en skrynklig skjorta på jobbet, in på muggen och byter om?

Jag åker dessutom till kunder på dagarna, ibland 3-4 resor varje dag, ska denna procedur då upprepas, väska med till kunden, in på muggen och byta om... Då blir mitt MC liv väldigt omständigt, så pass att MC till jobbet inte är ett alternativ vilket ju känns urtrist.

Så, hur gör ni?
 
Nu åker jag inte runt till kunder emellanåt på arbetsdagarna men jag kör bil varje måndag (tråkmåndag..) och har med mig ombyte för överdelen av kroppen för tisdag-fredag. Då kan jag lätt köra mc i full mundering tis-fredag med endast en liten ryggväska med alla lås, skor och en byxa varje dag. Sen på tråk-måndagen tar jag även hem kläderna jag haft på jobbet veckan innan. En deo skadar inte att ha med i lilla ryggväskan då man oftast är rätt varm när man anländer till kontoret.
Jobbar förvisso inom klädbranschen så har ju lätt att galga mina vecko-kläder på jobbet också.

Nackdel? -Inget hojköra på den värsta veckodagen av dem alla.. Men man ska väl ändå inte köra hoj halvt onykter:tummenupp
 
köp en goldwing.

så kan du ta med hela garderoben och kylskåpet om det skulle behövas
 
Skippa kavaj och skjorta. Finns snygga tröjor. En god vän till mig var i samma sits och köpte snygga tröjor. Hans chef tyckte först inte om det för det var inte fint nog men han förklarade att det såg bättre ut om man kom i tröja på mc än att se dum ut med mc och kavaj. 2 veckor senare fick dom en chock på kontoret när VD:N kom i jeans och tröja. Ja han hade börjat köra sin mc till jobbet.
 
Ja jobbar på Bank, kostymish alltså. Inga problem...alltid ett gäng skjortor och 2-3 kostymer hängandes i skåpe på jobbet så byter jag. Skort har jag där också. Dessutom ger dig mig en ursäkt att inte tvätta och stryka skjorta själv utan lämna in det till tvätten via jobbet ...åtm under hojsäsongen. Då slipper jag ta med grejorna hem.
 
Last edited:
Jag har kavaj och skor stående på jobbet. Dock kör jag inte MC till jobbet men tycker det är fresh att ha rena skor och inte ute-sneakers typ.
 
Jag skulle säga som andra att lämna kavaj och skor på jobbet. Själv slänger jag på mig brallor och en tröja, skippar skyddsbrallor och kör så. Behöver visserligen inte ha kostym på mig då jag jobbar i grotta, men skulle nog funka på det sättet.
 
måste vara ett helsicke om det börjar regna på väg till jobbet.... om man har kläderna under skyddskläderna
 
Jag drar ned på säkerhetstänket "nedtill" och kör i enbart jeans/byxa. Alternativt kör med Draggings svarta kevlarbyxa, utan skydden i. Ev med regnbyxor som överdrag om vädret är dåligt.

Och har köpt en extra lång textiljacka upptill, som är (nästan) lika lång som en kavaj. Hjälm och handskar ligger i toppboxen under kundmötet.

Det är hopplöst att köra fullt skyddsställ och kombinera det med kavaj/kostym. I så fall får man göra som Stålmannen - ständigt byta om. I telefonkiosken eller på toaletten hos kunden. Inga bra alternativ något av dem.
 
Last edited:
Måste du åka till kund och vara representativ så känns hoj lite fel för mina ögon. Även om den aktiva restiden blir kortare (och roligare) så är det så mkt runtom att det sällan går snabbare att ta hoj istället för bil iaf.

Jag åkte hoj till jobbet ibland (imperfekt: plugg nu) men hade inte kunder 5 dar i veckan och en skön företagskultur så jag kunde se ut hur fan jag ville om jag skulle ha en kontorsdag. Även om man fick gömma sig lite på kontoret om nån annan fick besök. :D
 
Har jag möten är det oftast bilen som gäller - men som tur är är man IT-snubbe i SAP och sitter och myser i bakgrunden, så det är inte ofta jag måste vara kostymad.

Jag kör i Draggin-jeans, finns några riktigt schyssta "dressade" modeller som inte skäms för sig på kontor alls. Sen har jag min vanliga Rukka-jacka med piké eller skjorta under. Dainese halvhöga stövlar, ser ut som ett par vanliga skor (nästan). På sommaren har jag ibland med mig ett par vanliga jeans i ryggan som jag ändå måste ha alltid (datorn...). Posöråker bara till jobbet = regnar det så kör jag bil. Funkar fint!
 
Kavajen har du hängande på din kontorsstol, skorna står parkerade under skrivbordet
En bra skjorta - rätt vikt klarar en färd tillsammans med jeans i ryggsäcken.
In på toan iklädd skinnställ med ryggan i handen.
Ut från toan iklädd jeans och skjorta med skinnställ och rygga i handen
Pang på med kavaj och skor...all done :tummenupp

ps. ska du gymträna eller motsvarande på lunchen, måste du ha en generös ryggsäck...tänk minst 50 liter.
 
Jobbar också i kostym oftast, men det är faktiskt inte några problem att vika och "rulla ihop" en skjorta och kavaj så de inte är skrynkliga efter en resa i ryggsäck, är nog mer att du får prova dig fram.

Annars kan det ju som alla säger inte misslyckas om de redan hänger på jobbet.
 
Ser väl inte så dumt ut?

iStock_000002580741Small.jpg
 
Har du långt till jobbet? Vilken typ av vägar kör du på? Det är ju en viktig faktor när du väljer skyddsnivå.

Jag har max 70-vägar in till stan, i rusning mest köer så hastigheterna är oftast relativt låga. Har som grundregel att alltid ha hjälm, ryggplatta och handskar. Oftast mc-jacka. När temperaturen är såpass låg som den varit senaste dagarna (-5 => +5) så kör jag med långkallingar. Över 5 grader är långkallingarna lyx. Är det lite regnigt så har jag ett par vattenavvisande överdragsbyxor - det är inte direkt gore tex men håller för lättare regn.

Vissa dagar är klädeskravet lite högre, inga problem att dra på sig kostym, finskor och trench, med axelband till portföljen så åker den upp på ryggen, funkar klockrent. Kundmöten inga problem, ryggplattan lätt att dra på och oftast är det ju bara att hänga av sig i receptionen innan mötet så slipper man kånka omkring på prylarna inför kunden.

Det blir aldrig svårare än man gör det.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top