Det här med garanti...

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur funkar det egentligen? Är den värd något? Frågade säljaren lite om saken, fick svaret "man ska inte göra något med motorn om man vill ha sin 24månaders garanti.". Jaha. Men att mappa om hojen, eller byta avgassystem/luftfilter, räknas det? Ska bara man skita i garantin och fixa sina problem själv eller skruva av/på allt lull-lull varje gång något skiter sig?
 
Övertygad om att när de menar garanti så är det i orginalutförande, dvs allt "after market" räknas som modifikation. De brukar dessutom märka om man bytt eller ändrat något oavsett om man sätter på originaldelarna igen. Rätta mig om jag har fel.
 
Hur då? Titta på slitna bultskallar?

Hade inte förvånat mig.

All form av mjukvarutrimning märks beroende på vem som servar hojen oavsett om den är borttagen innan denna service.Svar JA, avgassystem brukar räknas till motorn. :crash

Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:
 
Jag tänker generellt, sånt brukar väl märkas oavsett om man sätter tillbaka orginaldelarna? På slitage och annat. Tänker om man byter till ett slipon, då bör det märkas på orginaldemparn att den knappt är använd? Folk är ju inte dumma, framförallt inte när det gäller pengar. :fakta
 
Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:
Kolla med återförsäljaren vad de har att erbjuda. Alternativt någon annan om den du köper hojen av inte säljer tillbehör/har verkstad. Du är ju inte bunden till att serva hos den du köper hojen av för att garantin ska gälla, bara att den du servar hos faktiskt är godkänd av tillverkaren för service.

De flesta tillverkare har "original" eftermonteringssatser som återförsäljaren monterar och då brukar garantin gälla. Vanligtvis, slipon och mappning, men även helsystem och luftfilter.

Du kan ju beställa nya hojar att leveras med helsystem från Arrow/Acrapovic mm utan att garantin förfaller.

Sen att du inte kan montera saker själv och låta Nisse-fulmek i grannkåken mappa om den är ju fullt logiskt.
 
Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:

Finns väl ingen tillverkare på jorden som skulle acceptera garanti när någon har "moddat hojen ordentligt?
Garantin utgår från hur produkten lämnade fabriken, allt annat vore konstigt.

Lättare undantagsfall finns via ÅF förstås.
 
klippt och klistrat från suzukis hemsida om deras garanti. kan tänka mig att dom flesta märken har liknande vilkor.


GARANTIER
Fem års trygghetsgaranti

Förlängd reklamationsrätt på motor och elektronik!

Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på hela 5 år för nylevererade motorcyklar.

Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator. Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk eller tävlingsliknande förhållanden.

Vad krävs för att få trygghetsgarantin?

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar* upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet.

*Gäller landsvägsmotorcyklar från 250 kubik och uppåt.
 
när kopplingen pajade på min mt-07a så tog dom kort på den trasiga kopplingen inne på verkstaden när jag var med och då sa dom till varandra "ta för fan inte med avgassystemet i bilden" (akra carbon som ja bytt sj)
sen snacka vi lite garantier och modifieringar och dom berättade att om det kmr fram att jag bytt avgassystem lr till och med blinkers så ryker min garanti direkt. vissa märken är hårdare än andra, BMW var tydligen stenhårda, yamaha lite snällare men de blir hårdare o hårdare på modifieringar.
 
Det går alltid att prata med ÅF om garantier, oftast är garantier helt intakt om modifieringar är gjorda på auktoriserad verkstad. Jag har alltid haft slipon till mina hojar och varit noga med att fråga om garantier påverkas, svaret har alltid varit nej när jobbet har gjorts på just auktoriserad verkstad. KTM är en av få märken jag vet om som har dåliga villkor, man får inte princip inte röra hojarna. På min Ducati har jag slipon och mappning, garantier helt intakt :tummenupp
 
Om du skaffar en pc 5 och mappar hojen byter avgassystem och slänger dit ett K&N luftfilter kan dom alldrig se att du moddat hojen. All info finns i PC5an inte i hojen montera bort allt och lämna in hojen vid garanti men vänta med att modda tills du kört 100mila servicen nästa lär ligga på 1500 hundra. Där i mellan gör du ju servicen själv, kvitto på service kitt ska gälla som garranti så spara dom. Så här har jag alltid gjort och det fungerar utan problem men kolla vad som gäller för service och garanti för just ditt hojmärke så här kör Honda i varje fall. Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top