Det här med foam i tanken..

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
1- "Hur ofta" bör man plocka ur pumpen & filtret för att se hur mycket skit som lossnat, och samlats på hög?

2- Hur vanligt är det att man får problem/vilka problem är vanliga?

3- Vad händer om man inte gör rent? Worst case typ :D

4- Hur noga kollas foam'en vid en racebes.? Mao, hur många har eg. tanken full respektive hur många har bara en bit längst upp för besiktningsmannens öga?

5- På licenskursen fick jag förklarat för mig (men har glömt) varför man har detta i tanken. Det berodde tydligen på hur hojar/tankar såg ut back-in-the-days men regeln var tydligen helt orelevant på en modern hoj, varför?

Visst blir det skit av det men inte några megamängder.
Jag har aldrig fått problem med pumpen eller dylikt och har aldrig sett något behov av att göra rent tanken m.m.

Foam ska finnas i tanken enligt reglementet, kontrolleras vid varje besiktning. Saknas det så blir inte hojen godkänd, då är det bara gå till Greven och köpa foam klossar och vända upp o ner på tanken.
Hårdvaluta på alla race i början av säsongen :)

/Nitrous

SVEMO!!!!!!!

Idioter, kan ingen ting!.

Bra inlägg. Konstruktivt.

Glöm inte att det är du som är svemo, men du kanske inte orkar engagera dig, bättre att klaga lite. Svenskt så det förslår! :gnissla

Foamen är till för att dämpa explosionsrisken. Mig veterligen finns den knappt ändå... Så det är en gammal regel som finns kvar.

Det är bara att stoppa i ett gäng klossar i tanken och se glad ut. Min är full med foam och jag har aldrig haft några problem..

/ Jens

Det finns väldigt olika kvaliteter på tankfoam, köper du någon av de sämre så släpper de microbitar hela tiden (även lite större bitar) medans de med bättre kvalite inte släpper.

Vi har foam som legat i tank i 17 år och still going strong, inget skräp i bränslefiltret vid koll.

Min hoj satte igen filtret på en tävling av alla tillfällen. Hade haft foamen i ett år ungefär och det såg bedrövligt ut. Tog lös och rengjortde filtret. Sen gick den igen. Foamen inköpt hos greven.

Försöker man trycka i foamen genom tanklocket är risken STOR att det lossar bitar som kan sätta igen filtret. Riktig tankfoan (från Greven tex) rätt istoppad (från undersidan tanken) = inga problem.

...
Foamen är till för att dämpa explosionsrisken. Mig veterligen finns den knappt ändå... Så det är en gammal regel som finns kvar.
...
/ Jens

Det var några tankexplosioner i WSBK runt 1995-97. Så FIM införde denna regeln med att man skulle ha tankskum till 1998, om jag minns rätt. Tidigare användes detta mest innom militären i tex tankarna på pansarvagnar.

Samma gäller även regeln om att man måste ha underkåpan utformad till att kunna samla upp olja. Det kommer också från att många i WSBK läckte ut olja och efter bl.a en krasch med dödlig utgång satte FIM in denna regeln.

Försöker man trycka i foamen genom tanklocket är risken STOR att det lossar bitar som kan sätta igen filtret. Riktig tankfoan (från Greven tex) rätt istoppad (från undersidan tanken) = inga problem.

Du menar att jag kan få in dom genom hålet för bränslekranen? ;)

Deto-stop, som är gjort ut av aluminium och ser ut som små stålullsbollar, är de OK enligt regelverk? De släpper i vart fall inte ifrån sig någon skit och med tanken full av dem så stjäl de bara 2% av tankvolymen och minskar förångning med 60% vid 40grader.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!