Det här med däcksbyten i depån, verktyg...

Jag har ju än så länge inte gjort några fadäser värda namnet med Dukken än, så än så länge går den att sälja till en posör. Fram till jag gör bort mig och sabbar estetiken ändå vill jag nog helst lära mig hålla fälgarna repfria.

Ser fram emot garage-pulande :)

Jag har ju än så länge inte gjort några fadäser värda namnet med Dukken än, så än så länge går den att sälja till en posör. Fram till jag gör bort mig och sabbar estetiken ändå vill jag nog helst lära mig hålla fälgarna repfria.

Ser fram emot garage-pulande :)

Oroa dig inte, jag har fälgskydd.
Vad jag menar är att om man har så bråttom att man måste prioritera bort nåt för att man tex skall med en färja eller starten på racet går strax så offras färgen på fälgarna före balanseringen.
Hinner man i alla fall verkligen inte balansera båda hjulen så prioriteras framhjulet.

Oroa dig inte, jag har fälgskydd.
Vad jag menar är att om man har så bråttom att man måste prioritera bort nåt för att man tex skall med en färja eller starten på racet går strax så offras färgen på fälgarna före balanseringen.
Hinner man i alla fall verkligen inte balansera båda hjulen så prioriteras framhjulet.

Om det inte tar åtminstone ett antal veckor så att jag får scheta ner mitt framdäck också (bakdäcket har rullat 6 mil) så kan jag erbjuda praktikhjul just nu, tyvärr. Hade varit skönt att få labba själv med översyn.

Den typen av stress händer inte mig. Största skälet till att jag vill kunna göra det själv är att vi har en bil i la famila och det blir så jäkla bökigt varje gång man ska meka - lämna - hämta - meka.. Lättare att meka då, även om det tar längre tid. Och så håller jag i studentpengen så att den räcker till så många mil som möjlgt. Och kan man nöja sig med lite däcksjärn, fälgskydd och en balanserare för 300 pix så är det snabbt hemräknat.

Och så är det ju kul att kunna såklart :). Ger ju en viss duktighetskänsla!

Johan-ST1050 skulle byta däck på sin Aprillia och sa han skulle komma till mitt garage och göra det för att få handledning, du är välkommen samtidigt Hund så gör vi det till en kurs.

Om några dar (beställde precis) finns nya däck till Hyndan så fröken blir kvitt sin touringplatta. :)

Har Johan fått sina också finns ju lite skolmaterial iaf :tummenupp

Om några dar (beställde precis) finns nya däck till Hyndan så fröken blir kvitt sin touringplatta. :)

Har Johan fått sina också finns ju lite skolmaterial iaf :tummenupp

Säg till när du har däcken så tar vi det då. har inte Johan fått fram sina får han byta en annan dag. Eller om han är före så blir det så. Det fixar sig..

Säg till när du har däcken så tar vi det då. har inte Johan fått fram sina får han byta en annan dag. Eller om han är före så blir det så. Det fixar sig..

Kalas! :)

Brukar ta nån vecka (dackonline) så de kommer väl på strax före eller efter helgen.

Jag kan skryta med att jag är ganska haj på detta.

Däckjärn biltema 4st
Däckfett
Vikter kan man tigga till sig billigt hos däcksnasaren
Avtryckare beggad på köp/sälj
Ventilverktyg + extra ventilinnanmäten

Jag byter ett bakdäck (är inte rädd om lacken på fälgen skall tilläggas), äter lunch och vilar lite på en 40-minuters paus...

Kolla på någon som är bra på det hela så lär du dig tekniken.

Balansera bak är överkurs. Fram är det helt nödvändigt!

/ Jens
Haj på detta????? FYRA DÄCKJÄRN???
Jag har två vid avkrängning och ett vid påkrängning. Behövs det fler gör man fel som Per Nilsson brukar säga.

Ninjaracings rekord är under 20 min. En person. Avmontering från hoj. Däckkrängning, balansering och montering både fram och bak. Satt av Love Gillberg iförd skinställ vid väderskifte 2007.

Haj på detta????? FYRA DÄCKJÄRN???
Jag har två vid avkrängning och ett vid påkrängning. Behövs det fler gör man fel som Per Nilsson brukar säga.

Ninjaracings rekord är under 20 min. En person. Avmontering från hoj. Däckkrängning, balansering och montering både fram och bak. Satt av Love Gillberg iförd skinställ vid väderskifte 2007.

Jag använder inte mer än 2 i själva förfarandet. Däremot är det alltid bra att ha något extra om fettet torkar lite för mycket (vid varm väderlek) eller om däcket trilskas värre än vanligt (vid mycket kall väderlek)

I vanliga fall behövs som du säger inte mer än 2st däckjärn.

20 minuter fram/bak är mycket snyggt jobbat. Hatten av till er :tuttar

Jag sticker in med en fråga!

Jag skiter helt och hållet i att balansera hjulen på race cykeln. Än så länge har jag inte märkt någonting alls.

Min fråga:

Skulle man kunna "grov balansera" fälgen utan däck för att få det någorlunda? Då får man bara obalans från däcket istället för både däck och fälg om man sätter däcket vridet på sämsta sätt.

Överkurs eller kan det vara något??? Det kanske är däcket i sig som ger obalansen?

Skulle man kunna "grov balansera" fälgen utan däck för att få det någorlunda? Då får man bara obalans från däcket istället för både däck och fälg om man sätter däcket vridet på sämsta sätt.

Det stämmer, oftast kan man en gång för alla balansera enbart fälgen, placerar man sedan däcket rätt enligt märkningen blir obalansen mycket låg. Jag provar alltid det först innan jag river loss de gamla vikterna.

Det stämmer, oftast kan man en gång för alla balansera enbart fälgen, placerar man sedan däcket rätt enligt märkningen blir obalansen mycket låg. Jag provar alltid det först innan jag river loss de gamla vikterna.

Min erfarenhet är att däcken väldigt sällan är i perfekt balans.

Jag åker med Dymags frästa alufälgar som är helt i balans. Varje gång (i princip) jag lägger på ett nytt däck (passar alltid ventil - prick) så får jag balansera.

/ Jens

Jag åker med Dymags frästa alufälgar som är helt i balans. Varje gång (i princip) jag lägger på ett nytt däck (passar alltid ventil - prick) så får jag balansera.

/ Jens

Är det alltid ventil-prick man skall passa in? Har för mig att jag hört någongång :tungan att man skulle ha pricken på motsatt sida från ventilen. Kan kanske skilja däckfabrikat?

Så har jag gjort dom senaste åren.

Balansera fälgarna utan däck och tejpa över dom vikterna så man slipper blanda ihop dom med andra vikter i framtiden.
Ger sen däcket obalans kompenserar man det med fler vikter.

Sen jag började så har jag faktiskt inte behövt balansera en enda gång.
Varken fram eller bak.

/ Jens

Precis min erfarenhet också, efter att jag läst på detta emininta forum där all vishet finns att det skulle räcka att balansera fälgen så gjorde jag det. Båda mina originalfälgar var helt perfekta dvs ingen obalans alls.
Var skall man då sätta pricken?
Jag har efter det lagt på däck, både racedäck och gatdäck av olika fabrikat, som krävt 60gram vikter så att påstå att mcdäck inte behöver balanseras är FEL.
Om det däremot är obalans i fälgen kanske det är listigt att makera var den är tyngst eller lättast och sen försöka vrida däcket så att obalansen i däcket kompenseras av fälgen.
Det kan dessutom vara olika vad prickarna betyder, tyngsta punkten, lättaste eller kanske högsta.
Man måste förstås ha en axel som rullar riktigt lätt när man balaserar, har man inte det så kanske man inte behöver några vikter.
/Stefan

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka