Det här med däcksbyten i depån, verktyg...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En annan tråd spårade ur lite angående priser på omläggning hos verkstad, vilket jag lämnar min åsikt osagd om.

Däremot har jag under en tid varit sugen på att styra upp egna grejer för att dels spara pengar, dels slippa passa tider, dels kunna byta när det passar, dels kunna vända däcken (hört att det är smart ;)) om det blivit många högervarv.

Det är helt ointressant att köpa balanseringsmaskin för 8000:-, så det är typ biltemagrejer eller så som gäller.

Frågan är då:

Jag har sett er race-rävar stå i depå och byta däck. Vad använder ni då? Och hur noga anser ni att det är med balansering?

Duger 5-10 gram för er som kör skiten ur grejerna så lär de väl duga åt en glad amatör som mig på gata och bandagar?

Och... Hur svårt är det egentligen att börja göra det själv? Utan att repa sönder fälgarna alltså ;)!

Blir ju ändå några däcksbyten på ett år, och så kanske man hjälpa bekanta också så blir avkastningen bättre på grejerna man köper.

Jag har bytt däck för hand två gånger, utan att balansera. Obalansen kändes inte från sadeln (jag har dock inte kört långt över 200 km/h). Däremot märktes obalansen på besiktningen då de satte fart på hjulet uppe i luften.

Här är en video som visar hur man kan byta däck och balansera för hand.
http://www.youtube.com/watch?v=anyY0UO5gqk&NR=1

Jag improviserade ihop min "däckkrängare" (alltså konstruktionen som används för att få däcket att släppa från fälgen) av en gammal lastpall och ett långt stålrör med rektangelprofil. Killen i viden använder en träbjälke som hävarm, så det fungerar uppenbarligen också.

Däckjärnen köpte jag på Biltema.

Om jag någon gång känner obalans kommer jag nog köpa "Hjulbalanserare MC" på Biltema, alternativt improvisera ihop en egen konstruktion baserad på fyra kullager.

Om man är sparsam och har möjlighet att tillverka enkel däckbytesutrustning själv behöver utrustningen inte kosta mer än vad verkstan kan ta för ett däckbyte. Nackdelen är att det är ett ganska tungt arbete med obekväm arbetsställning, särskilt första gången, innan man lärt sig tekniken. Och så blir det hjulet inte dynamiskt balanserat.

Last edited:
Det är lätt, den mesta av utrustningen finns beggad, annars finns biltema!
Köp en manuell krängare ca 1500:-, balanseringsstav ca 300:- lite blyvikter, däckjärn, fett och sätt igång. Trixigt de första gångerna, sen flyter det på som attan.

Jag köpte Biltemas däckjärn, satte ett byggbeslag på min vikbara ramp till racebussen så jag kan klämma loss däcken med den och byggde ihop en träram av 45x45-reglar som hjulen kan ligga på när man kränger. Det kostade under 300 för allt :) Sen har jag iofs en balanseringsaxel från Biltema också, men den orkar jag bara använda till gathojen.

Sen behöver man ju en kompressor också. Jag har lyckats ploppa däcken med vanlig fotpump till cykel, och såna där pyttekompressorer för 70kr från Biltema. Ju mindre bråte man har i bussen, desto större antal bråte får man med sig :rolleyes:

Jag kan skryta med att jag är ganska haj på detta.

Däckjärn biltema 4st
Däckfett
Vikter kan man tigga till sig billigt hos däcksnasaren
Avtryckare beggad på köp/sälj
Ventilverktyg + extra ventilinnanmäten

Jag byter ett bakdäck (är inte rädd om lacken på fälgen skall tilläggas), äter lunch och vilar lite på en 40-minuters paus...

Kolla på någon som är bra på det hela så lär du dig tekniken.

Balansera bak är överkurs. Fram är det helt nödvändigt!

/ Jens

Däckjärn biltema 4st
Däckfett

Jag byter ett bakdäck (är inte rädd om lacken på fälgen skall tilläggas), äter lunch och vilar lite på en 40-minuters paus...

/ Jens

Men biltema-balanseraren duger till det? Och så är det bara att trycka dit självhäftande vikter på en rentvättad fälg eller?

Och krängandet i sig är väl inte så avancerat om man bara använder många fälgskydd, har riktiga däcksjärn och tar det piano så man inte sabbar fälgen?

Kanske skulle slå till på det här och lära mig nåt nytt i livet. Ger lite tillfredställelse att kunna byta sånt själv..

Och betydligt enklare att åka till garaget en timma eller 2 (om man är sopig) än att sätta sig i bilen, åka tillgaraget och skruva av hjul, åka till verkstad, vänta en dag och åka tillbaka till verkstad för att åka till garaget och skruva på hjul!

Ett sånt där balanseringsstativ som man hänger upp hjulen i en axel som vilar på några lager kan man balansera väldigt noga med. Normalt på en vanlig hoj så är väl 5 grams nogranhet helt okej. Men har man bra fälgar med schyssta lager osv kan man vara mer noga. Jag har balanserat kolfiberfälgar med lågfriktionslager till 0,5 grams nogranhet. Mest bara för att testa hur noga man kunde vara.

Ett sånt där balanseringsstativ som man hänger upp hjulen i en axel som vilar på några lager kan man balansera väldigt noga med. Normalt på en vanlig hoj så är väl 5 grams nogranhet helt okej. Men har man bra fälgar med schyssta lager osv kan man vara mer noga. Jag har balanserat kolfiberfälgar med lågfriktionslager till 0,5 grams nogranhet. Mest bara för att testa hur noga man kunde vara.

Om man skippar vad som GÅR.. Vad behövs?

Spelar det nån roll på en modern sporthoj om det slår 5-10 gram? Borde man försöka nå 2,5 grams spel?

Eller sätter racekillarna mallen som vad jag förstått mer eller mindre balanserar fälgen och kränger däck på 8 minuter och bara tjöör?

Min okunniga gissning är ändå att ett däck slits, och vid ojämnhet blir väl belastningen större på den delen av däcket så att det slits snabbare och därmed BLIR balanserat efter ett tag? Gör jag en tankevurpa nu eller?

På bana (om det handlar om ca 10-20 gram) borde det inte va obalanserat mer än några varv i så fall.

Eller?

Spelar det nån roll på en modern sporthoj om det slår 5-10 gram? Borde man försöka nå 2,5 grams spel?

Eller sätter racekillarna mallen som vad jag förstått mer eller mindre balanserar fälgen och kränger däck på 8 minuter och bara tjöör?

Min okunniga gissning är ändå att ett däck slits, och vid ojämnhet blir väl belastningen större på den delen av däcket så att det slits snabbare och därmed BLIR balanserat efter ett tag? Gör jag en tankevurpa nu eller?

På bana (om det handlar om ca 10-20 gram) borde det inte va obalanserat mer än några varv i så fall.

Eller?

Jag svarade att 5 gram är helt okej jue! :)

Åt andra hållet så får du balansera med mer än 80 gram så ska du försöka rotera däcket på fälgen för att hitta ett ställe som blir mindre än 80 grams uppviktning.

Obalans sliter ut lager och däck även om man inte "känner" det. Men 5 gram är helt okej på vanlig hoj. Svårt att få det bättre än så.

Helt vanliga mc-däck-krängar-affärer använder oftast samma grejjer att balansera hjulen med som raceåkare har. Största skillnade är väll att raceåkare oftare använder begagnade vikter som tejpas fast. Tejpa gör man ibland med nya vikter med bara för att. Man vill inte att en vikt ska lossna och komma in i kylaren tex..

Tror ja har bestämt mig för att bli hemmapulare :)

Ja jäklar om en vikt släpper.. Går det i 200 så har ju den en hastighet framåt på 400 om den släpper i "uppläge".. Satan att få den i pannan om man står vid bankanten :eek:

Behöver man tänka på det eller är det bara att köpa feltemavikter och se till att fälgen är ren när man trycker dit dem?

Ska vi snacka RIKTIG hardcore däckkrängning så behövs bara ett däckjärn och en norrlänning. Ja, du läste rätt. 1, alltså siffran/antalet ett. Det räcker faktiskt. Jag har sett det med egna ögon men när jag försökte själv gick det såklart inte. Mattias såg skeptisk ut när jag började hugga i hans bakhjul med ett Biltema-järn för att trycka däcket från fälgen samtidigt som jag entusiastiskt utropade "Så här gjorde Håkan Rudenvik!". Monteringen av däcket har jag flera gånger försökt utföra med endast ett järn i vänsternäven och en fast högerhand, precis som Pär Utter som kom till min undsättning när han såg mitt ormbo av ben, armar och tre däckjärn och sade med lugn norrländsk stämma "jo, ja brukar göra så här...", behöver jag säga att jag gått bet där också?

Tror ja har bestämt mig för att bli hemmapulare :)

Ja jäklar om en vikt släpper.. Går det i 200 så har ju den en hastighet framåt på 400 om den släpper i "uppläge".. Satan att få den i pannan om man står vid bankanten :eek:

Behöver man tänka på det eller är det bara att köpa feltemavikter och se till att fälgen är ren när man trycker dit dem?

Johan-ST1050 skulle byta däck på sin Aprillia och sa han skulle komma till mitt garage och göra det för att få handledning, du är välkommen samtidigt Hund så gör vi det till en kurs.

Intygas :tummenupp .....Men bara om du/ni får ha eran musik på...:yoparty

Däckjärn biltema 4st
Däckfett

/ Jens

Johan-ST1050 skulle byta däck på sin Aprillia och sa han skulle komma till mitt garage och göra det för att få handledning, du är välkommen samtidigt Hund så gör vi det till en kurs.

Skicka ett pm till mig innan. Jag vill också lära mig denna ädla konst. :D

Taget.. tackar så hjärtligt och lovar att ta med kanelgifflar ;)!

Känns som en sån typisk sak som är lätt om man gör saker i rätt ordning. Gör man det inte blir priset sabbade fälgar och vrickad tunga efter alla svordomar.. Man kanske riskerar sabba däcket också!?

PMa tid och plats bara :)

Är man rädd om fälgen och vill lägga kanske 5 extra minuter på däckbytet kan man använda bitar av en gammal matlåda som fälgskydd. (eller köpa riktiga fälgskydd då) :tummenupp

Jag brukar balansera framhjulet men strunta i bakhjulet.

Är man rädd om fälgen och vill lägga kanske 5 extra minuter på däckbytet kan man använda bitar av en gammal matlåda som fälgskydd. (eller köpa riktiga fälgskydd då) :tummenupp

Nä det ska vara Big Pack glassburkslock, bättre än fälgskydd :)

Jag brukar skita i att det lossnar lite färg på mina hjul, men jag offrar alltid de få minuter det tar att balansera båda hjulen.
Funktion går först!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...