Det här med avgasventiler

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Okej, det var sol igår, dags att göra nånting. Ryktet säger att jag bör slå en flukt på avgasventilerna på min fina RS 250.

Då är frågan, hur gör man det lättast? Hur mycket behöver man skruva i molekyler och hur ser jag vilket skick de är i?

Fråga 2: drevning på olika banor, nån som har en sammanställning man kan få ta del av? Kan vara lite skoj att utgå ifrån nånting kände jag.

Drevning SP250.

Anderstorp:
14-42. (14-41 om man kör snabbt och har medvind på långa rakan. 14-43 vid mycket regn och motvind).

Linköping:
14-42. (14-43 vid regn eller mycket motvind på rakan).

Karlskoga:
14-43.

Falkenberg:
14-43.

Knutstorp:
Allt mellan 13-43 till 14-42 (13-43, 13-42, 14-44, 14-43, 14-42). Varierar mycket beroende på olika förares körstil och varvtider. Om man vill ha två växlar att köra på eller tre där det är som mest kurvigt på banan mm. Det som känns bäst och som man själv kör snabbast på är bäst. Jag körde 14-43 och 14-44 sist där.

Midlanda:
13-42.

Assen (korta):
14-42.

Alastaro:
14-42.

Våler:
14-43 eller 14-44.

Last edited:
Finns ett litet lock på cylindern ovanför avgasröret. Den tar du bort genom att skruva ur dom 4 skruvarna som håller den. Sen sitter ventilerna där nere.

3mm insex för att lossa armen som sitter på axlen som lyfter ventilerna. Använd helst insexbits där då det är lätt att köra den rund annars. Ventilerna sitter fixerade med 3st skruvar som lossas. (Axlen måste dras ur först för att komma åt skruvarna). På den ena skruven som sitter i mitten sitter det ett metallbleck som håller ner två st fjädrar. Kolla så den är hel och tappa inte bort den för den är svår att hitta pga att den är så liten...

För att få loss axeln från utsidan där vajrarna sitter så lossa skruven i mitten (8mm) på hjulet som vajrarna sitter fast på. Vajrarna behövs inte lossas. Bara böja allt uppåt. Sen måste du ha en slagskruvmejsel för att lossa skruven som ser till att inte allt kan åka ut.

Går att göra bytet/kollen utan att ta loss motorn, avgassystem eller cylindrar. Kylaren får nog tas bort för att komma åt övre cylindern. Är väldigt kladdigt från svart geggig olja. Använd handskar.

Bifogat

• TN_202[1].jpg
    TN_202[1].jpg
    26.9 KB · Visningar: 118
  • TN_204[1].jpg
    TN_204[1].jpg
    26.5 KB · Visningar: 119
Last edited:
Det som slits mest på ventilen är att mittenbiten glappar upp sig i hålet där det sitter ett stift. Är hålet ovalt kan stiftet och då även hela mittenbiten trilla ner. I övrigt så ska den se fin ut. (Inte konstigt sliten eller sprickor).

Offtast så byter man mot en nya för att veta att dom är ok.

Bifogat

• avgasventiler[1].jpg
    avgasventiler[1].jpg
    22.4 KB · Visningar: 96
Det luriga är att avgasportarna kan se friska och fina ut (om de är välskötta) och ändå gå sönder hux flux. Det är pinnen som sitter i mittenbiten som lossnar eller går av och delar av avgasporten faller då ner i cylindern (smack!!). Det beror på materialutmattning och att värmeexpansionen är olika för porten respektive pinnen. Det går att skaffa förstärkta portar, men om jag minns rätt så har de inte varit tillåtna om 250SP i och med att det inte är original-delar/utförande. Nyare originalportar är dock lite starkare än den första varianten (pinnen är grövre).

Delarna rengörs lättast med aceton (ren, utan olja) och det som sitter hårdast med en kniv eller motsvarande verktyg (försiktigt dock, för att inte skada ytan). Om maskinen är ny för dig och skicket i övrigt är okänt, är det en god ide att även plocka loss cylindrar och titta på kolvarna och cylinder- och avgasportloppen. Säkert läge att byta kolvar och kolvringar i förebyggande syfte. Titta på topparna och kolvarna efter tecken på detonationer och andra skador. Växellådsoljan kan även den skvallra om status på kullager (om de nu börjat ge med sig) och hur väl maskinen servats.

När du tar loss avgasportarna, passa på att byta de skruvar som håller fast portarna (tre svarta kryss-skruvar i varje topp) mot insex-skruvar (Biltema har billiga och bra sådana). Det kommer att underlätta framtida arbete avsevärt. Även skruvarna på sidan, som håller vajerhjulet (för avgasporten) bör bytas. De har en förmåga att korrodera fast i godset. Välj inga rostfria skruvar - det går inte bra ihop med aluminium.

*/ ?>
Back